Jan Klika, Petr Kužvart: Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy! 2. část
Hradčanská radiála by svojí atraktivitou na sebe stáhla novou masivní průjezdnou dopravu, která tudy dosud nevede. Modelovými výpočty z let 2000-01 bylo prokázáno, že další dopravou by podstatně vzrostlo zatížení všech přístupových komunikací vedených obytnými čtvrtěmi (Břevnov, Střešovice, Dejvice, Libeň). Velkokapacitním propojením severní části magistrály se Strahovským tunelem by navíc vznikla výhodná trasa pro dálkovou dopravu sever-jih. Tuto zkratku by řidiči používali místo dlouhého objezdu po budoucím silničním okruhu, hlavně v obdobích mimo dopravní špičky - ve volných dnech a v noci.
Je také známo, že oblast dolní Libně v Praze 8 (u Rokytky) i okolí ulice V Holešovičkách má špatné rozptylové podmínky a již dnes trpí nadlimitním znečištěním ovzduší. Další zvýšení zátěže by bylo poškozováním životního prostředí, které je zakázáno zákonem.
Podrobné modelové výpočty z posledních let a jejich rozbory ukázaly, že hlavní směr dopravy (bez nově zavlečeného průjezdu hradčanskou radiálou) vede mezi Špejcharem a nábřežím kpt.Jaroše. Tuto dopravu však hradčanská radiála nepodchytí, protože má zcela jiný směr. Letenské náměstí by tak i po výstavbě radiály ("MO") zůstalo zhruba stejně zatížené jako dnes a dále působilo dlouhodobé zácpy zasahující do širokého okolí. Dnešní neúnosná situace v obytné části Letné by se nezlepšila.
Pro odlehčení obytných čtvrtí podél dnešního západovýchodního průtahu je nutná urychlená výstavba severní část silničního okruhu Ruzyně - Březiněves. Řešením pro oblast Letné, která je navíc úzkým místem pro objezd památkové rezervace, je krátký obchvat s dvoupruhovým tunelem. Místní propojení vedené v hlavním směru dopravy podstatně odlehčí Letenské náměstí a umožní uzavřít průjezd obytnou zástavbou mezi Bubenskou ulicí a Letenským náměstím. Protože je krátké a bude vloženo do stávající uliční sítě, nevytvoří nabídku pro průjezd dálkové dopravy. Bude také nejméně desetkrát levnější než čtyř- až šestipruhový úsek hradčanské radiály Pelc Tyrolka - Malovanka.
Proto je veřejném zájmu neprodleně ukončit další přípravu škodlivé hradčanské radiály (severní části tzv. městského okruhu).
reklama
Jan Klika je dopravní odborník a Petr Kužvart environmentální právník.