https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/pryc-s-dalsimi-radialami-do-centra-prahy-2-cast
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Klika, Petr Kužvart: Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy! 2. část

4.12.2002
Současné personální změny ve vedení města jsou příležitostí pro odstranění řady praktik uplatňovaných v rozporu s veřejným zájmem a zdravým rozumem i záměrných nepravd šířených v uplynulém desetiletí.
 
To se týká nejen tzv. městského okruhu (MO) v jeho západní části, která je ve skutečnosti strahovskou radiálou (viz 1. část), ale i severní části MO Balabenka - Pelc Tyrolka - Malovanka. Zde se opět nejedná o nějaký obchvat, ale o návrh dostředné velkokapacitní komunikace (radiály). Je vedena pod hradčanskými baštami a směřuje z vnějšího okraje ochranného pásma památkové rezervace v Libni do západního předpolí Pražského hradu. Zase to není sběrná komunikace (ulice), která umožňuje dopravní obsluhu okolní zástavby, tj. třída B, jak je uvedeno v územním plánu. Jde o komunikaci třídy A dálničního typu bez úrovňových křižovatek a přímé obsluhy okolního území. Ta však na okraji památkové rezervace nemá co dělat.

Hradčanská radiála by svojí atraktivitou na sebe stáhla novou masivní průjezdnou dopravu, která tudy dosud nevede. Modelovými výpočty z let 2000-01 bylo prokázáno, že další dopravou by podstatně vzrostlo zatížení všech přístupových komunikací vedených obytnými čtvrtěmi (Břevnov, Střešovice, Dejvice, Libeň). Velkokapacitním propojením severní části magistrály se Strahovským tunelem by navíc vznikla výhodná trasa pro dálkovou dopravu sever-jih. Tuto zkratku by řidiči používali místo dlouhého objezdu po budoucím silničním okruhu, hlavně v obdobích mimo dopravní špičky - ve volných dnech a v noci.

Je také známo, že oblast dolní Libně v Praze 8 (u Rokytky) i okolí ulice V Holešovičkách má špatné rozptylové podmínky a již dnes trpí nadlimitním znečištěním ovzduší. Další zvýšení zátěže by bylo poškozováním životního prostředí, které je zakázáno zákonem.

Podrobné modelové výpočty z posledních let a jejich rozbory ukázaly, že hlavní směr dopravy (bez nově zavlečeného průjezdu hradčanskou radiálou) vede mezi Špejcharem a nábřežím kpt.Jaroše. Tuto dopravu však hradčanská radiála nepodchytí, protože má zcela jiný směr. Letenské náměstí by tak i po výstavbě radiály ("MO") zůstalo zhruba stejně zatížené jako dnes a dále působilo dlouhodobé zácpy zasahující do širokého okolí. Dnešní neúnosná situace v obytné části Letné by se nezlepšila.

Pro odlehčení obytných čtvrtí podél dnešního západovýchodního průtahu je nutná urychlená výstavba severní část silničního okruhu Ruzyně - Březiněves. Řešením pro oblast Letné, která je navíc úzkým místem pro objezd památkové rezervace, je krátký obchvat s dvoupruhovým tunelem. Místní propojení vedené v hlavním směru dopravy podstatně odlehčí Letenské náměstí a umožní uzavřít průjezd obytnou zástavbou mezi Bubenskou ulicí a Letenským náměstím. Protože je krátké a bude vloženo do stávající uliční sítě, nevytvoří nabídku pro průjezd dálkové dopravy. Bude také nejméně desetkrát levnější než čtyř- až šestipruhový úsek hradčanské radiály Pelc Tyrolka - Malovanka.

Proto je veřejném zájmu neprodleně ukončit další přípravu škodlivé hradčanské radiály (severní části tzv. městského okruhu).


reklama

 
Jan Klika, Petr Kužvart
Jan Klika je dopravní odborník a Petr Kužvart environmentální právník.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist