Daniel Vondrouš: Reakce na několik argumentů, které v debatě o možných dopadech vstupu ČR do EU na ŽP vznesl Radek Svítil
Je pravda, že české plány na výstavbu kanálu D-O-L byly po dohodě s českou delegací dokresleny do plánů transevropských dopravních sítí. Ve výhledových plánech občas bývají různé věci. Ještě před pár lety takto u nás existovaly - dnes již "mrtvé" - plány na výstavbu dlouhé řady velkých přehrad. Zároveň ale existují zákony (také ekonomické kalkulace a zdravý rozum), které realizaci těchto záměrů brání.
V logice minulého režimu by možná "pětiletka měla přednost". My už ale žijeme v jiné době. V EU mnohem déle - což opravňuje k tvrzení, že projekt vybudování kanálu D-O-L by při rozhodování v evropských institucích skutečně neměl šanci. Jeho realizace by totiž byla v rozporu hned s několika směrnicemi - stejně jako u nás přinejmenším se zákonem o ochraně přírody. Existuje mnoho rozsudků Evropského soudního dvora dokládajících, že něco takového se prostě v EU netoleruje. U nás se ale občas nějaká ta výjimka vyskytne.
Představa, že nás EK donutí kanál postavit, aby nám pak vzápětí uložila nápravné opatření - zase jej zbourat - kvůli porušení evropských směrnic, by už byla opravdu z "orwellowského" světa.
Věřím ale, že ten nám už nehrozí, a to i kdybychom se v referendu rozhodli zapouzdřit se v české kotlině.
reklama