Ing. Miroslav Šefara: Reakce na stanovisko pana P. Šťáhlavského o kapacitě ČD
Jakou rezervu kapacity na IV.koridoru měl tedy pan Šťáhlavský na mysli? Naopak je zřejmé, že se v blízké době začnou přepravy smeřovat jinam a začnou přecházet také na silnici, protože ani náhradní železniční trasy nebudou schopny dnešní kapacitu IV.koridoru převzít. Nebo deviace železničních tras způsobí růst dovozného a část zboží ho neunese.
Za další: firma Planco zpracovala pro německou vládu studii, kde prognozuje další nárůst přeshraničních přeprav SRN / ČR o 137 % do roku 2015 a existují oprávněné obavy z kolapsu na německých silnicích. Proto vláda SRN zavádí mýtné, které má postupně růst až na 40 eurocentů/km, aby byl vytvořen tlak na přechod zboží na železnici a vodní dopravu. Na IV. železničním koridoru podél Labe (který je z hlediska objemů přeprav největší a nejdůležitější) je dle pana Šťáhlavského dnešní vytížení 75 % kapacity. To znamená, že i kdyby nebylo pětiletého zásadního omezení koridoru, do roku 2015 zde bude chybět víc než 100 % kapacita žel. dopravní cesty. Protože údolí Labe nemá prostor ani podmínky pro další koleje a požadovanou rychlost, uvažuje se o nové železniční trase kopírující dálnici D8 přes Krušné hory. Náklady na tuto investici neznám, ale jistě si ji každý umí představit v řádech mnoha desítek mld. Kč, vzhledem ke konfiguraci terénu.
Na závěr jen poznámka: jakkoliv je vyjádření mluvčího ČD pochopitelné, chybí mi v této problematice komplexní posouzení situace ministerstvem dopravy a pokud existuje, uvítal bych jeho zveřejnění. Jistě by zamezilo mnoha nedorozuměním a případně i zneužívání neúplných informací některými zájmovými skupinami.
reklama