https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/reakce-na-stanovisko-pana-p-stahlavskeho-o-kapacite-cd
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Miroslav Šefara: Reakce na stanovisko pana P. Šťáhlavského o kapacitě ČD

21.2.2004
Vyjádření pana Šťáhlavského má nesporně všechny pozitivní znaky hezkého firemního reklamního spotu, vypovídací hodnota a zejména úplnost informace je minimálně pochybná. Protože pan Šťáhlavský neuvedl několik podstatných informací.
 
Povodeň v srpnu 2002 těžce poničila železniční spodek hlavní DVOUKOLEJNÉ trati zejména v úseku hranice ČR/SRN - Pirna. Úsek cca 35 km má omezenou rychlost na 70 km/hod a další omezení. Tento úsek se musí kompletně odstranit a nově vybudovat! Zvolena byla varianta min. 5 letého omezení provozu na JEDNU kolej a druhá se bude stavět. Takže jedna kolej min. na 2-3 roky s omezenou rychlostí na minimum a další dva roky nová kolej také s omezenou rychlostí na minimum, protože se u ní bude stavět ta druhá. Se zahájením provozu pouze po jedné koleji bude započato v průběhu roku 2004 (podle jiných zdrojů začátkem 2006), poté co bude zajištěna náhradní odlehčující doprava přes Lobau - Ebersbach - Liberec. To jsou informace ČD a Generálního konzulátu ČR v Drážďanech z prosince 2003.

Jakou rezervu kapacity na IV.koridoru měl tedy pan Šťáhlavský na mysli? Naopak je zřejmé, že se v blízké době začnou přepravy smeřovat jinam a začnou přecházet také na silnici, protože ani náhradní železniční trasy nebudou schopny dnešní kapacitu IV.koridoru převzít. Nebo deviace železničních tras způsobí růst dovozného a část zboží ho neunese.

Za další: firma Planco zpracovala pro německou vládu studii, kde prognozuje další nárůst přeshraničních přeprav SRN / ČR o 137 % do roku 2015 a existují oprávněné obavy z kolapsu na německých silnicích. Proto vláda SRN zavádí mýtné, které má postupně růst až na 40 eurocentů/km, aby byl vytvořen tlak na přechod zboží na železnici a vodní dopravu. Na IV. železničním koridoru podél Labe (který je z hlediska objemů přeprav největší a nejdůležitější) je dle pana Šťáhlavského dnešní vytížení 75 % kapacity. To znamená, že i kdyby nebylo pětiletého zásadního omezení koridoru, do roku 2015 zde bude chybět víc než 100 % kapacita žel. dopravní cesty. Protože údolí Labe nemá prostor ani podmínky pro další koleje a požadovanou rychlost, uvažuje se o nové železniční trase kopírující dálnici D8 přes Krušné hory. Náklady na tuto investici neznám, ale jistě si ji každý umí představit v řádech mnoha desítek mld. Kč, vzhledem ke konfiguraci terénu.

Na závěr jen poznámka: jakkoliv je vyjádření mluvčího ČD pochopitelné, chybí mi v této problematice komplexní posouzení situace ministerstvem dopravy a pokud existuje, uvítal bych jeho zveřejnění. Jistě by zamezilo mnoha nedorozuměním a případně i zneužívání neúplných informací některými zájmovými skupinami.


reklama

 
Ing. Miroslav Šefara
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist