https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/rychlodraha-do-kladna-a-na-letiste
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaroslav Opial: Rychlodráha do Kladna a na letiště

4.6.2003
aneb uvedení „bludů“ z jednání občanů o rychlodráze v Praze 6 a 7 na správnou míru.

V nedávné době proběhla veřejná diskuse v Praze 6 a 7 na téma výstavby rychlodráhy do Kladna s odbočkou na letiště Praha - Ruzyně. Informovaly o tom deníky MF Dnes (28.4.) a Metro (29.4.). Bohužel jsme svědky toho, jak je manipulováno s veřejným míněním. Nezazlívám občanům dotčených lokalit, že tvrdě vystupují proti železniční rychlodráze.

 
Jsou totiž donekonečna masírováni televizí, tiskem apod. o tom, že železnice je přežívající, špinavý a pomalý relikt 19.století a nejlepší by bylo ji zrušit, protože leckde překáží „moderním, ekologickým“ operativním autobusům a také svobodnému pohybu v individuálním automobilu. K problematice dopravy do Kladna a na letiště dodávám, že údaje ze kterých vychází starosta Prahy 6 pan Tomáš Chalupa a občanské sdružení „Chceme metro a ne rychlodráhu“ jsou úplně zcestné! Uvedu proto na správnou míru některé zde uváděné údaje. Předně prodloužení metra „A“ na letiště s návaznou rychlodráhou do Kladna neřeší vůbec problematiku ani Kladna, ani letiště. Dnes je frekvence cestujících na letišti Ruzyně cca 6,5 mil. ročně. Nyní se rozbíhá výstavba terminálu Ruzyně - jih za účelem rozšíření kapacity na cca 10 mil. ročně.

Tyto cestující vůbec nezajímá nějaké přeplněné metro coby městská doprava, ti chtějí dojet do centra na dálkové příp. mezinárodní autobusové nebo železniční nádraží pohodlně bez zastávek a přímo (cca 80% cestujících je mimopražských, vzhledem k Ruzyni jako jedinému mezinárodnímu letišti v ČR!). Toto jim metro v žádném případě nemůže nabídnout! Navíc s představou, že na letišti do něho ještě „našlapeme“ cestující z Kladna. (Těch po drastickém snížení pracovních míst v regionu podstatně přibylo a nelichotivě je dnes Kladno nazýváno „noclehárnou Prahy“!) Argument, že rychlodráha nemá význam pro Prahu 6 a 7 je mylná.

Dnes je železnice v Praze nedílnou součástí MHD hlavně na elektrifikovaných a dvoukolejných trasách (Praha hl.n. - Benešov u P. a Beroun, Praha TGM - Kolín, Kralupy n.V. a Lysá n.L. ) po území hl.m. Prahy a řada cestujících ji také již po Praze využívá. Platí zde všude doklady PID (Pražská integrovaná doprava), tedy „tramvajenky“ a event. cestující na letiště by platili v přímých vlacích jiný tarif, což není věcí PID. Směr Praha TGM - Kladno má smůlu, že je jednokolejný a bez el. trakce a nedají se zde zatím využít její přednosti. Argument rozdělení Prahy 6 na dva díly není obhajitelný, protože nežijeme na Korejském poloostrově, ale v Praze, takže i dvoukolejná trať je široká cca 10 m a v projektu se počítá s řadou mimoúrovňových křížení pro silnice, cyklisty i chodce.

Mohu uvést řadu příkladů rychlodrah na letiště v Evropě i mimo a tyto systémy zde fungují ke vší spokojenosti. (Zürich, Genéve, Frankfurt a.M., München, Amsterdam, Kobenhavn, atd. atd.) Druhou otázkou je, jak byla občanům předložena prezentace rychlodráhy. Vzhledem k reakci asi ne příliš dobře! Kladno a letiště jsou dané fakty a ty nikdo nezmění! Cestující z těchto směrů budou vždy cestovat do Prahy ať se to líbí občanům Prahy 6 a 7 či nikoliv. Dnes se to provádí autobusy a taxíky příp. individuální automobilovou dopravou a z Kladna i menší měrou železnicí. Tento stav je dnes na hranici možnosti a po rozšíření letiště o terminál jih naprosto nevyhovující! Pokud čtenáři dojdou až sem, tak si pomyslí:“To se mu to teoretizuje, ale co teda s tím?“ Řešení existují i jiná a jedno velice kompromisní, které všem předkládám k posouzení. Tak tedy. Upustit od megalomanského projektu za 7 - 8 miliard (podle jiných zdrojů až 13 mld.) korun a oddělit trasy na dvě naprosto nezávislé (Kladenská zařazená do PID a letištní pro výhradně leteckou klientelu), které budou z 95% vedeny po stávajících tratích ČD. První, tedy Kladenská trasa by byla jednokolejná zmodernizovaná (optimalizovaná) a zelektrizovaná trať Praha TGM - P.Bubny - P.Dejvice - P.Veleslavín - P.Ruzyně - Hostivice a dále do Kladna, vybavená moderním dálkovým zabezpečovacím zařízením. (Argument o nutnosti dvoukolejky není na místě, protože ve světě je např. trať Zürich - Luzern kde je velmi hustá doprava na jednokolejce a bezproblémově to tam funguje.

Svými parametry je s Kladenskou srovnatelná, ale i v ČR je již přes 30 let bez problémů provozovaná dálkově řízená jednokolejná trať Plzeň - Cheb, takže zde problém není!) Tím by se trať do Kladna zatraktivnila rychlostí (oproti dnes používané motorové trakci) a při nasazení nových patrových jednotek, známých dnes již z trasy do Kolína a Pardubic i kulturou cestování ve standartu EU. Letištní trasa by pak byla vedena po stávající trase z Prahy hl.n. přes Smíchov, Žvahov, Jinonice, Stodůlky do Zličína. Za již nově vybudovaným mostem přes dálniční okruh by muselo být dobudováno cca 4 km trasy v otevřeném terénu do pravděpodobně podzemního terminálu na letišti Ruzyně. Opět by byla nutná modernizace (optimalizace), elektrifikace a dálkové řízení trasy. Protože jsou obě trasy provozně oddělené, kapacitně bohatě i do budoucna postačí jako jednokolejné.

Jako rezervu pro mimořádné události dodatečně ještě dobudovat trasu z letiště na Jeneček (cca 4 km) a zmodernizovat pokračující trasu přes Rudnou u Prahy na Smíchov a do Prahy hl.n. Výhoda navrhované letištní trasy (na rozdíl od společné Kladenské) je možnost okamžitě prodloužit trasy všech mezinárodních a dálkových rychlíků od Vídně, Slovenska a Polska z Prahy hl.n. na mezinárodní letiště. Pro letištní klienty z Prahy a okolí trasovat v půlhodinovém taktu již zmiňované moderní patrové el. jednotky z terminálu Praha hl.n. (v blízkosti severojižní magistrály) na letiště s jízdní dobou cca do 25 minut. Tato trasa je sice delší než přes Dejvice, ale trakčně výhodnější. (Dálkové vlaky zde do stoupání max. 1,8 % bez problémů vyjedou, na rozdíl od dejvické varianty, kde se stoupání blíží k 3,0 % a event. dálkové vlaky by zde musely mít lokomotivu navíc tzv. postrk nebo přípřež) Navíc nádraží TGM je neprůjezdné a dálkovou dopravu sem zavést nejde. Variantu se zaústěním dálkové dopravy také podporují koncepce EU, protože značná část letištní klientely odjede přímými vlaky mimo hlavní město a nezatěžují ho jiným druhem dopravy, použijí pouze jeden přestup z letadla na vlak, s čímž mají v západní Evropě již velmi pozitivní zkušenosti!

Závěrem chci ještě dodat, že moderní železnice zažívá v Evropě i ve světě svoji renesanci oproti silniční dopravě, protože je nezávislá na počasí (mlhy, náledí atd.), neprodukuje emise (i nejlepší katalyzátor v autě a motor s normou EURO 3 vypouští škodliviny a spotřebovává městský kyslík), neexistuje zde možnost ekologické havárie (el. vozidla nemají nádrž na naftu či benzín a dnes již ani nemají olejové převodovky), nerozptylují do ovzduší mikročástečky pryže a asfaltu (kancerogenní látky vdechované do plic chodců i řidičů v ulicích), železniční trasy nejsou v zimě sypány tunami soli příp. jinými materiály, nejsou řízeny agresívními a rychlost překračujícími řidiči (u železnice strojvůdci), protože rychlost i ostatní činnosti jsou zde zaznamenávány v celé trase jízdy s vlakem atd. Proto Evropa i svět dnes opět začíná dávat přednost moderní železnici, před zahlcením silniční dopravou!

V případě zájmu o tuto problematiku mě můžete kontaktovat na tel.: 603 504 569


reklama

 
Jaroslav Opial
Autor se řadu let zabývá problematikou veřejné dopravy
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist