https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/senatorka-seitlova-panu-sefarovi-vase-tvrzeni-me-velmi-poskozuje
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jitka Seitlová: Senátorka Seitlová panu Šefarovi: Vaše tvrzení mě velmi poškozuje

8.12.2003
Vážený pane Šefaro,
dovolte mi touto cestou poděkovat za Váš dopis i osobní názor ve věci průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe. Musím Vás však ujistit, že na svém stanovisku, předloženém na tiskové konferenci v Olomouci dne 10. 11. 2003, nadále plně trvám.
 
Problematikou přípravy kanálu D-O-L se zabývám již delší dobu a také jsem rozhodnuta se jí zabývat i nadále. Záměr díla má zásadní dopady nejen na územní rozvoj ČR a životní prostředí, ale klade také značné nároky investiční, řádově v hodnotách miliard korun. Řada rozhodnutí v tak zásadních otázkách pro občany není ale předem zveřejňována. Je proto možné, že mám k dispozici podklady a údaje, které Vám nejsou známé. Z toho také zřejmě pramení nedorozumění a Vámi předložené body.

ad1) Termín "rozvoj" je vždy v podkladech oblasti dopravy používán pro skutečný rozvoj dopravy a zahrnuje nejen obnovu a případnou intezifikaci využití dopravních tras, ale současně zejména jejich budování a výstavbu nových úseků. V tomto smyslu není a nemůže být pochyb o významu slova "rozvoj". Pokud by pan poslanec Schling, jehož profesní erudice si v tomto oboru vážím, měl svým pozměňovacím návrhem na mysli pouze obnovu a rekonstrukce již vybudovaných a splavných úseků, jistě by v návrhu použil právě pouze termín modernizace.

ad2) Stejně tak je jeho návrh na zahrnutí pojmu veřejný zájem vztažen na celou Evropskou dohodu o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu - AGN (dále jen Dohoda AGN), která se netýká pouze problematického úseku Labe u Děčína, ale celé dohody, včetně tras vnitrozemských vodních cest a přístavů mezinárodního významu v záměru průplavu D-O-L v České republice (viz čl. 1 Dohody AGN). Není pak již podstatné, zda jsou v nějakém stupni připraveny projektové podklady. Ústavou ani jiným obecně platným prvním dokumentem není stanoveno kriterium podkladů pro vyhlášení věci veřejným zájmem. O to vážnější jsou důsledky podaného pozměňovacího návrhu, který pan poslanec předložil.

Bez důsledného prověření záměru, jeho konkrétních tras, dopadu na města a obce, a zejména celostátního hospodářského přínosu, by se kanál D-O-L stal veřejným zájmem stanoveným nejvyšším zákonodárným sborem. Měl by tedy zákonem, po Ústavě nejvyšším obecně závazným právním předpisem, stanovenu jak finanční, tak také stavební prioritu. Tyto souvislosti Vám zřejmě potud nebyly známy.

Je otázkou, proč nebyl zákonodárnou poslaneckou iniciativou skutečně předložen pozměňovací návrh, týkající se jednoznačně pouze 40 km dlouhého úseku Labe, o kterém se ve svém dopise zmiňujete? Také proto byl návrh zákona s diskutovaným pozměňovacím návrhem Poslaneckou sněmovnou nakonec ve druhém čtení vrácen zpět do projednání výborů PS.

ad3) Souhlasím s tím, že pan Ing. Kubec reprezentuje soukromou společnost a o jeho aktivitách jsem se ve své zprávě nezmiňovala. Nelze však zpochybnit existující a stále platné usnesení vlády ČR z 11. 12. 1996 č. 635, které ukládá ministru dopravy a spojů zahájit jednání o společné přípravě splavnění Odry s představiteli Polské republiky, o společné přípravě splavnění dolního toku úseku Moravy s představiteli Slovenské republiky a Rakouské republiky, stejně jako pokračovat v jednání s představiteli Spolkové republiky Německo o koordinovaném zlepšení plavebních podmínek na Labi.

Dané usnesení vlády je průběžně plněno. To dokladuje nejen dopis paní náměstkyně Hanačíkové ze 17. ledna 2003, ale rovněž v letošním roce např. zadaná studie proveditelnosti pro záměr "Napojení jižní Moravy na Dunaj vodní cestou". Pokud Vám nejsou k dispozici tyto materiály, je zřejmý i Váš v dopise upřímně prezentovaný podiv nad touto zakázkou ministerstva dopravy ( ad 4).

Ráda bych Vás také informovala o mezinárodní konferenci k záměru výstavby D-O-L, která proběhla v 2. 10. 2002 v Přerově pod názvem Evropská vodní cesta Dunaj-Odra-Labe PORTA MORAVICA 2002. Na této konferenci se k plnění platného výše citovaného usnesení vlády č. 635/1996 přihlásili zástupci přítomných ministerstev ( mimo MŽP) a současně realizaci díla podpořili zástupce Evropské unie, pan Brendan Buckley, hejtman Jihomoravského kraje a někteří poslanci.

ad5) Máte pravdu v tom, že pojem "usiluje" není doslovně v Dohodě AGN obsažen. Dohoda AGN však byla potvrzena vládou a přijata Parlamentem ČR, a stala se tak tedy jednoznačným závazkem České republiky především s odkazem na její čl. 1, kde smluvní strany ( tedy i ČR ) prohlašují, že mají v úmyslu uskutečnit v rámci svých příslušných programů koordinovaný plán rozvoje a výstavby sítě vnitrozemských vodních cest. Dále je v příloze tohoto smluvního dokumentu pod označením hlavní cesty E20 uvedeno spojení Labe - Dunaj a pod označením E 30 spojení Odra - Dunaj.

Další výklad závaznosti jednotlivých ustanovení Dohody AGN vyplývá z již výše zmiňovaného dopisu náměstkyně ministra pro místní rozvoj, Mgr. Ivany Hanačíkové, ze dne 17. ledna 2003, která uvádí, že "Ministerstvo pro místní rozvoj je tedy v případě průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe vázáno výše uvedenými usneseními vlády (pozn. usnesení č. 635 z roku 1996 a usnesení č. 166 z roku 1997 ) a mezinárodní dohodou". Věcí suverénního rozhodnutí České republiky tedy zůstává, kudy bude trasu průplavní ho spojení realizovat, nikoli ale rozhodnutí, zda Česká republika bude či nebude průplavní spojení realizovat.

Vážený pane Šefaro, uvědomuji si, že je obtížné získat pro Vás přístup ke všem uvedeným podkladům, ze kterých moje tisková zpráva vycházela. Je mi velmi líto, že takové situace mohou u nás ještě nastávat a občané nemají dostatek informací o tom, co je vládou schváleno a jaké dopady jednotlivé dohody nebo návrhy zákonů mohou mít pro občany. Ve svém emailu jste ale bohužel označil moje informace pro tisk za "zaměňování faktů a fikci", a hovoříte o tom, že jsem si zdroje pečlivě neprověřila. S takovým tvrzením nemohu souhlasit a jistě chápete, že mne v mé práci velmi poškozuje. Žádám Vás proto o co nejrychlejší nápravu situace na všech adresách, kam jste svoji zprávu zaslal.

Děkuji.
S pozdravem
RNDr. Jitka Seitlová
senátorka PČR

Adresát:
Vážený pan
Ing. Miroslav Šefara
Člen představenstva
ČSPL a.s. Děčín
Karla Čapka 211/1
405 91 Děčín 1


reklama

 
Jitka Seitlová
Autorka je nezávislou senátorkou ČR
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist