https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/spolecne-prohlaseni-ceskeho-plavebniho-a-vodocestneho-sdruzeni-a-sekce-vodni-dopravy-svazu-dopravy-cr
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Doc. Ing. Pavel Jurášek, CSc. a Ing. Miloslav Černý: Společné prohlášení Českého plavebního a vodocestného sdružení a Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR

19.2.2004 | PRAHA
České plavební a vodocestné sdružení je uskupení všech významných odborníků v ČR pro vodní dopravu, vodní hospodářství, hydrologii a projektování vodních staveb jak z vědecké obce, tak z řad projektantů, vodohospodářů, příslušné státní správy i provozovatelů vodní dopravy. Představuje tak bezpochyby nejvíce fundovaný a kvalifikovaný soubor znalostí a názorů na problematiku vnitrozemských vodních cest a vnitrozemské plavby.
 
Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR sdružuje všechny největší zaměstnavatele v dopravním oboru vnitrozemské vodní dopravy, tj. rejdařství, přístavy, loděnice, projektanty a další subjekty, působící v dopravě. Představuje tak nepochybně jediný ucelený soubor praktických znalostí a zkušeností z tohoto dopravního oboru, znalosti podnikání, ekonomiky, financování a obchodu v podmínkách dnešního dopravního trhu severozápadní Evropy.

Členové uvedeného sdružení i sekce se znepokojením sledují mohutnou mediální kampaň, probíhající v posledním období v České republice s cílem znemožnit dokončení výstavby českých vnitrozemských vodních cest, konkrétně zlepšení splavnosti na Labi mezi Ústím n/L a státní hranicí ČR/SRN. Kampaň, ve které se výrazně angažuje Ministerstvo životního prostředí ČR a různé ekologické iniciativy, je překvapivě podporována veřejnoprávní televizí a nachází prostor v tisku i rozhlase. Ústředním motivem kampaně je tvrzení o zničení přírody na jedné straně a o zbytečnosti a neekonomičnosti záměru na druhé straně. Základem pro všechna tvrzení o hrozbě zničení přírody jsou zcela nekonkrétní a obecné proklamace ekologů a pracovníků z resortu MŽP a podřízených institucí. Základem pro tvrzení o zbytečnosti a neekonomičnosti záměru jsou pak údajně odborné informace Ing. Jaroslava Kubce, CSc., které jsou však pouze jeho osobními názory. Již vícekrát bylo exaktně prokázáno, že jeho návrhy jsou technicky nerealizovatelné a z hlediska ochrany životního prostředí krajně nevhodné a nepřijatelné. Nejširší odborná veřejnost, která má s nereálnými návrhy Ing. Kubce dlouhodobé zkušenosti, jeho svérázné argumenty proto v celé šíři odmítá a plně se staví za urychlenou realizaci investice "Zlepšení plavebních podmínek řeky Labe v úseku od Střekova po státní hranici ČR/SRN - zadání MDS ČR 1999, aktualizace 2002".

Jsme přesvědčeni, že realizací stavby, která po sedmi úpravách projektu představuje maximální kompromis mezi funkčností stavby a ochranou životního prostředí, bude dosaženo pro společnost žádoucích následujících přínosů:
· česká vnitrozemská plavba bude schopna celoročního provozu a tím se umožní zvýšení objemů přeprav po Labi postupně až na trojnásobek dnešního objemu, s efektem levnějších přeprav s podstatně nižšími externími náklady (tj. nižší poškození životního prostředí, nižší úrazovost a nižší spotřeba energie),
· svým trvalým působením na dopravním trhu severozápadní Evropy splní plavba svoji strategickou roli, tj. příznivé snižování cen cizí železnice i autodopravců pro miliony tun českého exportu a importu tak, jak to česká plavba zajišťuje pro Českou, dříve Československou republiku již 82 let.

K doložení našeho tvrzení existuje dostatek odborných posudků, expertíz a jiné dokumentace. Výstavba vodních cest má široké mezinárodní souvislosti, je jedním ze dvou pilířů evropské dopravní politiky a v souvislosti se vstupem do Evropské unie nás k tomu zavazují mezinárodní dohody, rozhodnutí Rady evropských společenství i Evropské komise. Při této příležitosti je vhodné uvést, že koncem minulého roku německá strana protokolárně potvrdila, v návaznosti na rozhodnutí spolkové vlády, že plavební podmínky na německém úseku Labe budou udržovány v takovém stavu, který zajišťuje plavební hloubku 1,60 m, tj. ponor plavidla 1,40 m po dobu průměrně 345 dní v roce. Plavební ponor 1,40 m, který má být zajištěn na českém úseku vodního toku Labe připravovanou výstavbou předmětných dvou plaveních stupňů, je tedy plně v souladu se záměry německé strany a je ho proto třeba co nejdříve zabezpečit. Jedním z nejdůležitějších argumentů pro rozvoj vodní dopravy je očekávaný nárůst přeshraničních přeprav z/do České republiky o 137 % do roku 2015 s těžištěm právě ve IV. transevropském dopravním koridoru podél vodního toku Labe. Případné ukončení vodní dopravy, v případě nerealizování předmětné investice, při téměř vyčerpané kapacitě železniční dopravy tak bude znamenat výrazný nárůst silniční dopravy na hranici kolapsu. Vzhledem k pětinásobné produkci exhalací silniční dopravou oproti vodní dopravě je udržení přeprav na labské vodní cestě významným opatřením k ekologizaci části přeprav s ohledem na životní prostředí a je v souladu s filosofií udržitelného rozvoje společnosti. Vyzýváme proto vládu České republiky a obě komory Parlamentu České republiky, aby v zájmu naší země a v zájmu budoucího vývoje české ekonomiky neprodleně přijaly příslušná rozhodnutí pro zahájení přípravných prací na uvedené investici. Existence české vnitrozemské plavby může rozhodnout o příštím tempu rozvoje země, případně o podobě České republiky jako evropské země 2. kategorie.


Doc. Ing. Pavel Jurášek, CSc.
předseda Českého plavebního a vodocestného sdružení

Ing. Miloslav Černý
předseda předsednictva Sekce vodní dopravy a viceprezident Svazu dopravy ČR


reklama

 
Doc. Ing. Pavel Jurášek, CSc. a Ing. Miloslav Černý

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist