Petr Šťáhlavský: Stanovisko ČD k nepravdivým údajům o vyčerpané kapacitě železničního spojení ČR – SRN
20.2.2004
Informace uvedené v Prohlášení k vodní cestě Labe vydané dne 10. února 2004 (viz níže) jsou nepravdivé. Železniční trať v údolí Labe je dostatečně kapacitní a je schopna převzít další výkony jak v oblasti osobní, tak nákladní dopravy. Nárůst mezinárodní přepravy mezi ČR a SRN je připravena železniční doprava řešit ve větším rozsahu, než je v současné době využita.
V současné době je mezi Děčínem a státní hranicí se SRN využita kapacita tratě na cca 75 procent. K dispozici je tak ještě dostatečné množství tras pro zavedení dalších vlaků. V tomto místě by mohlo projíždět téměř o dalších 50 spojů navíc. Nákladní vlak na této trati navíc může mít hmotnost až 2500 tun. Při plném využití této kapacity tak může být teoreticky denně na této trase přepraveno o více než 100000 tun více. Další zvýšení kapacity železničního přechodu a celé tratě v údolí Labe mezi ČR a SRN očekáváme po otevření hranic při vstupu do Evropské unie. Mimo jiné totiž dojde ke zkrácení odbavení vlaků v přechodových stanicích a zrychlení provozu mezi ČR a SRN. Navíc trať jak v ČR tak v SRN prošla nebo prochází rozsáhlou modernizací. Z vnitrozemí až do Děčína má železnice k dispozici dvě dvoukolejné kapacitní tratě (celkem tedy 4 koleje). V SRN je železnice modernizována v úseku mezi Drážďany a Pirnou na čtyřkolejnou trať. Mezi Děčínem a Pirnou je kapacitní dvoukolejná trať.
Železniční doprava je tak schopna reagovat na zvýšené nároky na přepravu ať již při přepravě hromadných substrátů, kontejnerů, kusového zboží či jiných komodit a bez překládky je schopna tyto přepravy realizovat prakticky na celé území ČR i v tranzitu do dalších zemí na jih od ČR (Rakousko, Slovensko, Maďarsko). Zvýšením přepravy po železnici tak dojde jen k vyššímu využití státního majetku, rychlejší návratnosti financí vložených do ekologické železniční dopravy a páteřních železničních koridorů. Bez zajímavosti také není, že moderní nákladní vlaky mohou dosahovat maximální rychlost 100 až 120 km/h. Železnice je připravena převzít také další výkony silniční dopravy. Již v současné době pomáhá řešit problém s neexistující dálnicí mezi Prahou a Drážďany, kdy zajišťuje přepravu kamionů mezi Lovosicemi a Drážďany s kapacitou až několika set kamionů denně oběma směry.
reklama
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk