Jaroslav Stoklasa: Statistické údaje o vodní dopravě v ČR
Poznámky:
1) Údaje nejsou k disppozici
2) Odbor plavby a vodních cest MDS byl v roce 1990 rozdělen na 12 pracovníků odboru vodní dopravy FMDS a 6 pracovníků v odboru vodní dopravy Ministerstva hospodářství.
3) V současné době má odbor plavby a vodních cest MDS:
6 pracovníků v oddělení vnitrozemské plavby,
5 pracovníků v oddělení námořní plavby (!)
5 pracovníků v odboru koncepcí a investic
1 ředitelka odboru a 1 sekretářka
4) Tabulka ukazuje, že prognózy MDS ve vodní dopravě jsou hrubě nadsazené a nelze je brát vážně
5) Prameny:
Statistické ročenky ČR,
Dopis Ministerstva dopravy z 20.11.2003,
Čábelka J., Ptáček F.,(2000) :Vodní doprava v IV. transevropském koridoru se zaměřením na úsek Střekov – státní hranice
sec. Zeman J.,(2003): :K efektivnosti případné výstavby vodních děl na dolním Labi , NIKA 3/2003, s.43.
KOMENTÁŘ
1) Přestože se česká námořní plavba úspěšně rozvíjela, skončila prodejem lodí v roce 1994. Přesto má Ministerstvo dopravy a spojů (MDS) i nadále v odboru plavby a vodních cest oddělení námořní plavby s 5 pracovníky (pozn. 3)
2) Nákladní říční doprava od roku 1985 trvale klesá a to ve výkonech jak v tis. tunách z 8,6 mil. tun v roce 1985 na 1,6 mil tun v roce 2001, tedy na 18%. Podobný je pokles za stejné období i v mil. tkm na 38%.
3) Přes hluboký propad nákladní říční dopravy počty pracovníků Státní plavební správy stouply jen od roku 2000 do roku 2003 o 13 pracovníků tj. na 116% a počet pracovníků Ředitelství vodních cest a odboru plavby a vodních cest MDS zůstal zachován. Rozpočet Státní plavební správy se za pouhé tři roky zvýšil na 112% a Ředitelství vodních cest na 125%.
4) Tvrzení, že pokles plavby je zaviněn nízkými stavy vody na dolním Labi a jeho nesjízdností vylučuje porovnání splavných dnů a přepraveného zboží v tis. t. Tak v roce 1991, kdy bylo pouze 91 splavných dnů (tedy pouhých 25% dnů v roce) bylo přepraveno 5 875 tis. t zboží, kdežto v roce 1996, kdy byla splavnost téměř celý rok (88% dnů), bylo převezeno pouze 3 177 tis. t, tedy 55% zboží proti roku s nejnižší splavností. Nejnižší přeprava byla v roce 1998, kdy bylo splavných 221 dnů, tedy 60% dnů. Je tedy evidentní, že pokles přepravy zboží po vodě není zaviněno nedostatkem vody na dolním Labi, ale nedostatkem zájmu o tento druh dopravy.
5) Přes tyto jednoznačné údaje MDS prognózuje prudký rozvoj říční nákladní dopravy a to tak, že prognóza pro rok překročila skutečnost o 272% a přesto i takto absurdně stanovený rozvoj má být do roku 2010 více než zdvojnásoben.
reklama