https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/statisticke-udaje-o-vodni-doprave-v-cr
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaroslav Stoklasa: Statistické údaje o vodní dopravě v ČR

20.2.2004
Z uvedených údajů jednoznačně vyplývá, že Ministerstvo dopravy a spojů proto, aby prosadilo výstavbu jezů na dolním Labi nerespektuje skutečný vývoj nákladní říční dopravy a skutečně příčiny jejího poklesu a hrubě a účelově zkresluje prognózy možností dalšího rozvoje tohoto oboru. To mu umožňuje udržovat nebo zvyšovat počty pracovníků a náklady v administrativě s perspektivou výstavby jezů. Bez této perspektivy by totiž nutně počty těchto pracovníků musely již delší dobu klesat a celý administrativní aparát by postupně ztratil své opodstatnění.
 

Poznámky:
1) Údaje nejsou k disppozici
2) Odbor plavby a vodních cest MDS byl v roce 1990 rozdělen na 12 pracovníků odboru vodní dopravy FMDS a 6 pracovníků v odboru vodní dopravy Ministerstva hospodářství.
3) V současné době má odbor plavby a vodních cest MDS:
6 pracovníků v oddělení vnitrozemské plavby,
5 pracovníků v oddělení námořní plavby (!)
5 pracovníků v odboru koncepcí a investic
1 ředitelka odboru a 1 sekretářka
4) Tabulka ukazuje, že prognózy MDS ve vodní dopravě jsou hrubě nadsazené a nelze je brát vážně
5) Prameny:
Statistické ročenky ČR,
Dopis Ministerstva dopravy z 20.11.2003,
Čábelka J., Ptáček F.,(2000) :Vodní doprava v IV. transevropském koridoru se zaměřením na úsek Střekov – státní hranice
sec. Zeman J.,(2003): :K efektivnosti případné výstavby vodních děl na dolním Labi , NIKA 3/2003, s.43.

KOMENTÁŘ

1) Přestože se česká námořní plavba úspěšně rozvíjela, skončila prodejem lodí v roce 1994. Přesto má Ministerstvo dopravy a spojů (MDS) i nadále v odboru plavby a vodních cest oddělení námořní plavby s 5 pracovníky (pozn. 3)

2) Nákladní říční doprava od roku 1985 trvale klesá a to ve výkonech jak v tis. tunách z 8,6 mil. tun v roce 1985 na 1,6 mil tun v roce 2001, tedy na 18%. Podobný je pokles za stejné období i v mil. tkm na 38%.

3) Přes hluboký propad nákladní říční dopravy počty pracovníků Státní plavební správy stouply jen od roku 2000 do roku 2003 o 13 pracovníků tj. na 116% a počet pracovníků Ředitelství vodních cest a odboru plavby a vodních cest MDS zůstal zachován. Rozpočet Státní plavební správy se za pouhé tři roky zvýšil na 112% a Ředitelství vodních cest na 125%.

4) Tvrzení, že pokles plavby je zaviněn nízkými stavy vody na dolním Labi a jeho nesjízdností vylučuje porovnání splavných dnů a přepraveného zboží v tis. t. Tak v roce 1991, kdy bylo pouze 91 splavných dnů (tedy pouhých 25% dnů v roce) bylo přepraveno 5 875 tis. t zboží, kdežto v roce 1996, kdy byla splavnost téměř celý rok (88% dnů), bylo převezeno pouze 3 177 tis. t, tedy 55% zboží proti roku s nejnižší splavností. Nejnižší přeprava byla v roce 1998, kdy bylo splavných 221 dnů, tedy 60% dnů. Je tedy evidentní, že pokles přepravy zboží po vodě není zaviněno nedostatkem vody na dolním Labi, ale nedostatkem zájmu o tento druh dopravy.

5) Přes tyto jednoznačné údaje MDS prognózuje prudký rozvoj říční nákladní dopravy a to tak, že prognóza pro rok překročila skutečnost o 272% a přesto i takto absurdně stanovený rozvoj má být do roku 2010 více než zdvojnásoben.


reklama

 
Jaroslav Stoklasa
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist