https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/system-parkingu-ve-mestech-resit-komplexne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Systém parkingu ve městech řešit komplexně

5.4.2006
V městech ČR se řeší kde parkovat stále vzrůstající množství automobilů. Prostory pro další povrchová parkoviště prostě nejsou. Zejména v historických centrech měst. Povrchová parkoviště, i se zvyšujícím se parkovným, již situaci nemohou řešit, natož vyřešit. Města jsou nucena přistupovat na realizaci parkovacích domů (dále jen PD). Kde na to vzít finanční prostředky? A vůbec jak přistoupit k problému? Města nejsou bohužel schopna sama problém řešit bez dotací a vhodných půjček s dlouhodobou splatností. Problematika parkingu není totiž pouze věcí měst, ale vzhledem k závazkům ČR v oblasti čistoty ovzduší je věcí i ČR. Tuto skutečnost a zkušenost lze dokumentovat i ze států EU, z nichž mnohé, například Italie přijetím zákona č. 122 z 24. 3. 1989, začínaly s tímto řešením a podporou APD, jak je zřejmé, již dříve (Ekolist 31. 3. 2006)
 
Hned v počátku se někteří naši představitelé měst, nebo investorů, při řešení úvěrů setkali u některých finančních ústavů, zejména zahraničních, s opatrným přístupem. Nikoli že by peníze nebyly, ale proto, že z pohledu finančního ústavu není stavba PD zasazena do systému komplexního řešení parkingu ve městě, který by měl spolehlivě zajistit návratnost investice v plánovaném času. Je účelné v úvodu poukázat na to, že v závislosti na typu PD, bude zřejmě možné získat finanční prostředky z programů EU, pokud se podaří na základě požadavků měst a regionů( a měly by velmi hlasitě o ně žádat!) dosáhnout jejich zahrnutí do plánů Operačního plánu Infrastruktura (OPI) a Společného regionálního operačního programu (SROP) na léta 2007-2013. V předchozím období, do r.2006, se však problematika realizace Automatizovaných parkovacích domů (APD) jaksi v obsahu mnohomluvně skrývala, avšak v jejich závěrech o nich zřetelně nehovořila. Bohužel i nyní je tomu tak v návrzích na léta 2007-2013. I když v Národním plánu rozvoje 2007-2013(NRP) na str.120 je kritizováno.“Pomalé řešení dopravy v klidu v městech včetně moderních systémů,….“, není tento požadavek opět specifikován v cílech. Podobně tomu je i ve specifických cílech Regionálních operačních programů(NRP,str.171), odkud vyjímám z blízkých obecných cílů: a) zlepšení regionální dopravní i informační struktury při respektování životního prostředí, b)zlepšení stavu životního prostředí v regionech a obcích Mnohá velká města v ČR o realizaci Automatizovaných parkovacích domů(APD) již jeví sama zájem, protože je životně v centrech měst potřebují. Totiž stávající konvenční vjezdové parkovací domy(VPD) a velká vnější parkoviště v centrech měst jsou mohutnými bodovými zdroji rakovinotvorných, toxických a mutagenních emisí. V blízkosti takového soustředění vozidel, se zvyšuje nebezpečí karcinomu až 6x. Města již také vědí, že řešení existuje ve stavbách APD a v komplexním řešení parkingu ve městech i z hlediska zajištění přitažlivé platby v APD, která by měla být nižší nežli platba na vnějším parkovišti.

V případě, že se společným tlakem měst a regionů podaří zařazení APD do definic cílů programů EU, lze očekávat v tomto případě z EU jednoznačně podporu výstavbu těchto ekologických APD. Hned v úvodu uveďme, že pro jejich činnost je zásadní: 1. Nepřítomnost řidičů a jejich spolucestujících, či jakýchkoli osob, uvnitř APD. 2. Veškeré operace s vozidly při parkování, jakož i při výjezdu, jsou prováděny s vypnutými motory. Za APD však nelze považovat takové hybridní uspořádání Vjezdového parkovacího domu(dále jen VPD), kde se přesunují vozidla s řidiči do etáží pomocí výtahů. Nevýhody VPD a výhody APD byly publikovány v předchozích článcích autora, kde byl proveden jejich detailní rozbor.

Bez nároku na úplnost jsou dále předloženy v poznámkách některé názory k možnému obsahu systému komplexního řešení parkingu ve městech:

a). Je účelné si ujasnit, kterou oblast příslušného města považujeme za takové centrum, kam chceme zastavit, nebo zásadně omezit vjezd vozidel z ekologických a i dalších důvodů. Omezení a povolení vjezdu za účelem dovozu zboží, na příklad na pěších zónách, může být termínováno před otevřením obchodů a po jejich uzavření.

b). Uvnitř a v nejbližším okolí centra města( kde chceme zastavit ,nebo zásadně omezit vjezd vozidel) je žádoucí, aby byly povolovány a realizovány právě, z důvodů ekologických, výhradně APD, které mohou být nadzemní a podzemní a to různých typů.

c). APD je účelné dislokovat do takových míst , kde je největší frekvence pohybu vozidel při jejich parkování, což zajistí i rychlou návratnost investice. Poznané frekvenci pohybu vozidel pro danou lokalitu musí odpovídat i volba optimálního systému a typu APD z nabízených různými výrobci.. Požadavek rychlosti odbavování vozidel v času v APD pro příslušnou lokalitu se považuje za jedno z hlavních kriterií.
Zpravidla se rychlost odbavování dělí na velkou,střední a komerční. Optimální typy a druhy APD pro danou lokalitu je vhodné předem konzultovat, například i s autorem tohoto článku. Pomoci může i již dříve publikovaný článek autora “ Možná kriteria pro volbu vhodného typu Automatizovaného parkovacího domu.“ (Ekolist 19. 1. 2006)

Pozn.1.:Připomeňme si podobný přístup na železnici. Dnes si mnozí ani neuvědomují, že již také nejezdí dýmající lokomotivy a železnice je i z ekologických důvodů elektrifikována. Takový přístup je nezbytný i pro parking ve městech.

d). Záměr by měl upřednostňovat ty projekty, u kterých je předpoklad odlehčení městského centra prostřednictvím APD napojených na dopravní uzly s možností přestupu na prostředky veřejné městské dopravy a možná i parkovišť vybavených rovněž zónami upravenými pro parkování jednostopých vozidel.

e). Součástí systému komplexního řešení musí být pochopitelně i realizace vymístění vozidel z centra a okolí centra města. To lze především zajistit:

- Poplatky za povrchové parkování budou stanoveny vyšší nežli poplatky v APD za stejný čas.
- Na povrchových parkovištích budou poplatky opravdu za dobu parkování kontrolovány a vybírány. V současné době si řidič na příklad zaplatí ½ hod.Ve skutečnosti tam parkuje za tuto částku více hodin, aniž je kontrolován, a aniž by doplatil poplatek v plné výši. Tím samozřejmě také unikají finanční prostředky provozovateli parkoviště, kterým bývá zpravidla město.
- Poplatky bydlících majitelů vozidel v daných lokalitách v APD lze řešit sníženými poplatky a je vhodné tyto majitele vozidel chápat jako stabilní rezidenty v APD.
- Rozmístěním značek příkazů zákazů parkování a kontrola plnění těchto příkazů s postihy vůči neukázněným řidičům.

Pozn.2.: Pro ČR je totiž typické přijímání velkého množství zákonů, jejichž plnění je sporadicky kontrolováno, spíše vůbec ne!

f). V zahraničí lze pozorovat u některých měst, která mají městkou dopravu, že na vnějších okrajích měst realizují záchytná parkoviště, a zde PD různých typů, přičemž lístek z uložení vozidla slouží pro řidiče i jako celodenní jízdenka v městské dopravě příslušného města, což se ukázalo pro řidiče přitažlivé.

g). Průjezdy některých měst (na příklad v Londýně) stojí řidiče značné poplatky. V rámci systému komplexního řešení by měla i naše města ke snížení vjezdů a průjezdů vozidel městem zaujmout organizačním opatřením (na příklad stanovení tras objezdů) propojeném na platby jednoznačně stanovisko ve prospěch města s postihy vůči neukázněným řidičům.

h). Na zásadních vjezdech do města je však nezbytné vybudovat informační systém, který řidičům sdělí: - jaké jsou poplatky za průjezd městem, způsob platby a výše postihu za jejich nezaplacení,
- kde je nejbližší odstavné parkoviště pro daný vjezd do města a jeho stávající obsazenost,
- kde jsou APD ve městě a jejich stávající obsazenost,

ch). V příloze dokumentu systému komplexního řešení parkingu ve městě by měl být plán a v něm zakreslena vytipovaná místa s vysokou frekvencí parkujících vozidel . V těchto místech pak plánovaná realizace odůvodněně vybraných typů APD se stanovenou kapacitou parkovaných vozidel a s plánovanými termíny jejich výstavby. Zakresleny by měla být i povrchová parkoviště a záchytná parkoviště ne vnějších okrajích měst s plánovanou kapacitou parkujících vozidel. V plánu by měly být také zakresleny i prvky plánovaného informačního systému s termíny realizace v návaznosti na postupnou realizaci APD.

Žijeme již v novém století. Problém životního prostředí, zvláště v centrech velkých měst, je dnes závažný, realitou a je nutné jej řešit nově, moderně a ekologicky. Je nezbytné urychleně nyní zvážit jaké kroky učinit z centra ČR k zajištění pomoci z prostředků EU městům a obcím v realizaci výhradně APD v centrech měst, a legislativní kroky k zastavení staveb VPD v centrech měst z výše uvedených důvodů. Mezinárodní závazky ČR jsou závazné i pro města a obce, kde povolování a realizace staveb VPD probíhá. Vyžaduje to však urychlenou pomoc městům a řešení z centra. Především zahrnutím požadavku stavby APD v centrech měst do cílů NRP 2007-2013 a do OPI a SROP 2007-2013. Nicméně a bez ohledu na stávající situaci by odpovědní pracovníci měst měli již nyní přistupovat uvážlivě a komplexně k řešení parkingu svého města.


reklama

 
Ing. Rudolf Kunzmann, CSc
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist