Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Systém parkingu ve městech řešit komplexně
V případě, že se společným tlakem měst a regionů podaří zařazení APD do definic cílů programů EU, lze očekávat v tomto případě z EU jednoznačně podporu výstavbu těchto ekologických APD. Hned v úvodu uveďme, že pro jejich činnost je zásadní: 1. Nepřítomnost řidičů a jejich spolucestujících, či jakýchkoli osob, uvnitř APD. 2. Veškeré operace s vozidly při parkování, jakož i při výjezdu, jsou prováděny s vypnutými motory. Za APD však nelze považovat takové hybridní uspořádání Vjezdového parkovacího domu(dále jen VPD), kde se přesunují vozidla s řidiči do etáží pomocí výtahů. Nevýhody VPD a výhody APD byly publikovány v předchozích článcích autora, kde byl proveden jejich detailní rozbor.
Bez nároku na úplnost jsou dále předloženy v poznámkách některé názory k možnému obsahu systému komplexního řešení parkingu ve městech:
a). Je účelné si ujasnit, kterou oblast příslušného města považujeme za takové centrum, kam chceme zastavit, nebo zásadně omezit vjezd vozidel z ekologických a i dalších důvodů. Omezení a povolení vjezdu za účelem dovozu zboží, na příklad na pěších zónách, může být termínováno před otevřením obchodů a po jejich uzavření.
b). Uvnitř a v nejbližším okolí centra města( kde chceme zastavit ,nebo zásadně omezit vjezd vozidel) je žádoucí, aby byly povolovány a realizovány právě, z důvodů ekologických, výhradně APD, které mohou být nadzemní a podzemní a to různých typů.
c). APD je účelné dislokovat do takových míst , kde je největší frekvence pohybu vozidel při jejich
parkování, což zajistí i rychlou návratnost investice. Poznané frekvenci pohybu vozidel pro danou
lokalitu musí odpovídat i volba optimálního systému a typu APD z nabízených různými výrobci..
Požadavek rychlosti odbavování vozidel v času v APD pro příslušnou lokalitu se považuje za
jedno z hlavních kriterií.
Zpravidla se rychlost odbavování dělí na velkou,střední a komerční. Optimální typy a druhy APD
pro danou lokalitu je vhodné předem konzultovat, například i s autorem tohoto článku. Pomoci
může i již dříve publikovaný článek autora “ Možná kriteria pro volbu vhodného typu
Automatizovaného parkovacího domu.“ (Ekolist 19. 1. 2006)
Pozn.1.:Připomeňme si podobný přístup na železnici. Dnes si mnozí ani neuvědomují, že již také nejezdí dýmající lokomotivy a železnice je i z ekologických důvodů elektrifikována. Takový přístup je nezbytný i pro parking ve městech.
d). Záměr by měl upřednostňovat ty projekty, u kterých je předpoklad odlehčení městského centra prostřednictvím APD napojených na dopravní uzly s možností přestupu na prostředky veřejné městské dopravy a možná i parkovišť vybavených rovněž zónami upravenými pro parkování jednostopých vozidel.
e). Součástí systému komplexního řešení musí být pochopitelně i realizace vymístění vozidel z centra a okolí centra města. To lze především zajistit:
- Poplatky za povrchové parkování budou stanoveny vyšší nežli poplatky v APD za stejný čas.
- Na povrchových parkovištích budou poplatky opravdu za dobu parkování kontrolovány a
vybírány. V současné době si řidič na příklad zaplatí ½ hod.Ve skutečnosti tam parkuje za tuto
částku více hodin, aniž je kontrolován, a aniž by doplatil poplatek v plné výši. Tím samozřejmě
také unikají finanční prostředky provozovateli parkoviště, kterým bývá zpravidla město.
- Poplatky bydlících majitelů vozidel v daných lokalitách v APD lze řešit sníženými poplatky a je
vhodné tyto majitele vozidel chápat jako stabilní rezidenty v APD.
- Rozmístěním značek příkazů zákazů parkování a kontrola plnění těchto příkazů s postihy vůči
neukázněným řidičům.
Pozn.2.: Pro ČR je totiž typické přijímání velkého množství zákonů, jejichž plnění je sporadicky kontrolováno, spíše vůbec ne!
f). V zahraničí lze pozorovat u některých měst, která mají městkou dopravu, že na vnějších okrajích měst realizují záchytná parkoviště, a zde PD různých typů, přičemž lístek z uložení vozidla slouží pro řidiče i jako celodenní jízdenka v městské dopravě příslušného města, což se ukázalo pro řidiče přitažlivé.
g). Průjezdy některých měst (na příklad v Londýně) stojí řidiče značné poplatky. V rámci systému komplexního řešení by měla i naše města ke snížení vjezdů a průjezdů vozidel městem zaujmout organizačním opatřením (na příklad stanovení tras objezdů) propojeném na platby jednoznačně stanovisko ve prospěch města s postihy vůči neukázněným řidičům.
h). Na zásadních vjezdech do města je však nezbytné vybudovat informační systém, který řidičům
sdělí: - jaké jsou poplatky za průjezd městem, způsob platby a výše postihu za jejich nezaplacení,
- kde je nejbližší odstavné parkoviště pro daný vjezd do města a jeho stávající obsazenost,
- kde jsou APD ve městě a jejich stávající obsazenost,
ch). V příloze dokumentu systému komplexního řešení parkingu ve městě by měl být plán a v něm zakreslena vytipovaná místa s vysokou frekvencí parkujících vozidel . V těchto místech pak plánovaná realizace odůvodněně vybraných typů APD se stanovenou kapacitou parkovaných vozidel a s plánovanými termíny jejich výstavby. Zakresleny by měla být i povrchová parkoviště a záchytná parkoviště ne vnějších okrajích měst s plánovanou kapacitou parkujících vozidel. V plánu by měly být také zakresleny i prvky plánovaného informačního systému s termíny realizace v návaznosti na postupnou realizaci APD.
Žijeme již v novém století. Problém životního prostředí, zvláště v centrech velkých měst, je dnes závažný, realitou a je nutné jej řešit nově, moderně a ekologicky. Je nezbytné urychleně nyní zvážit jaké kroky učinit z centra ČR k zajištění pomoci z prostředků EU městům a obcím v realizaci výhradně APD v centrech měst, a legislativní kroky k zastavení staveb VPD v centrech měst z výše uvedených důvodů. Mezinárodní závazky ČR jsou závazné i pro města a obce, kde povolování a realizace staveb VPD probíhá. Vyžaduje to však urychlenou pomoc městům a řešení z centra. Především zahrnutím požadavku stavby APD v centrech měst do cílů NRP 2007-2013 a do OPI a SROP 2007-2013. Nicméně a bez ohledu na stávající situaci by odpovědní pracovníci měst měli již nyní přistupovat uvážlivě a komplexně k řešení parkingu svého města.
reklama