Ivana Jakubková: USA by mohly pomoci klimatu, stačí aby šetřily
Donedávna se jí dařilo zabránit byť i jen zpracování studie, která by zkoumala přínosy snížení maximální spotřeby u aut s náhonem na všechna kola s odůvodněním, že poslední taková studie z roku 1994 dospěla k závěru, že by se norma měla zpřísnit o 40 %, a že výsledek nynější studie by byl tedy předem daný. Nicméně letos se jim díky tlaku veřejnosti vyděšené "ropnou krizí" nepodařilo zablokovat zařazení takovéto studie do dopravního rozpočtu, takže je jistá naděje, že bude zpracována a povede ke zlepšení neúnosného stavu.
Jak je ale vůbec možné, že v zemi, která je zčásti závislá na dovozu ropy, má nesmírné množství aut a je tzv. demokratická, může průmysl v podstatě zakazovat vládě, aby zpřísňovala normy, které jsou směšné až k pláči? Lze se pak divit, že taková vláda nedokáže přinutit průmysl ve své zemi, aby snížil emise byť i jen o tak mizivá procenta, jaká byla odsouhlasena v Kjótu? Podle studie Sierra Clubu, ze které tyto informace čerpám, auta s náhonem na všechna kola vypouštějí o 40 % více skleníkových plynů a o 47 % více znečišťují ovzduší než osobní vozidla. Zpřísnění norem jejich spotřeby by mělo větší přínos než snížení emisí z tepelných elektráren!
Jako perličku na závěr uvádím příměry, k jakému plýtvání by vedlo přesednutí z osobního vozidla do auta s náhonem na všechna kola na 1 rok: zbytečně by se tak spotřebovalo více energie, než kdybyste nechali 6 let otevřené dveře ledničky, koupelnové světlo svítit 30 let nebo nechali 28 let běžet barevnou televizi.
Celou studii je možné najít na webové stránce Sierra Clubu.
reklama