https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/uvedomuje-si-magistrat-mesta-brna-nasledky-a-zodpovednost
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Uvědomuje si magistrát města Brna následky a zodpovědnost?

13.12.2007
Některé sdělovací prostředky v ČR dne 3.8.2006 uvedly ve výtahu z informace Stálého zastoupení SPCR Brusel –červenec 2006/4 pro veřejnost ČR nepřesně a zkresleně výsledek jednání Evropské Komise(EK) z oblasti ochrany životního prostředí a o účasti veřejnosti při jeho řešení. Výsledek byl v mediích interpretován pouze jako pokárání EK, což je zcela nepravdivé. Níže uvádím úplné znění závěrů EK k této problematice:
 

„Účast veřejnosti a nevládních organizací při schvalování projektů z hlediska ochrany životního prostředí bude posílena a to na základě souhlasu ministrů čl. států EU s principy tzv. Arhuzské konvence. Ministři ovšem odmítli dát těmto subjektům právo pohnat členské státy k soudu. Podle nového nařízení budou instituce EU povinny zajistit pro veřejnost informace o dopadech projektů na ŽP a brát v úvahu účast veřejnosti při schvalování plánů nebo programů vztahujících se k ŽP. Nařízení požaduje informovat veřejnost zejména o zprávách o stavu ŽP (vzduch,voda,půda atp.), o legislativních opatřeních, plánech a programech ovlivňujících ŽP a o analýzách dopadu projektů na ŽP. Nařízení nabývá účinnosti svým publikováním v úřední sbírce EU.“
Viz: http://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/agricult/90590.pdf

V současné době je z tohoto hlediska nezbytné vysokou pozornost veřejnosti věnovat řešení parkování a parkovišť vozidel, zejména v centrech měst. Parkoviště, zejména pak Vjezdové Parkovací Domy(dále jen VPD) v centrech měst jsou přímým a trvalým stacionárním zdrojem emisí z výfukových plynů. A to se všemi velmi vážnými neekologickými důsledky v ovzduší pro zdraví občanů v přilehlém okolí v daném místě. Je to vliv, který přímo tvrdě a rychle ohrožuje život lidí, který zabíjí. V této době jsou to v našem případě právě a jednoznačně kontaminované emise z výfukových plynů. Tato skutečnost je v mediích celosvětově denně skloňována málem ve všech pádech. Všichni to tedy ví! Při mocném bodovém soustředění exhalací u Vjezdových parkovacích domů(VPD) a velkých parkovišť zapříčiňují kontaminované emise 6x vyšší výskyt rakoviny, neboť z každého litru benzinu vzniká 11,7 kg výfukových plynů a z litru nafty vzniká 36,6 kg výfukových plynů. Při zaparkování a vyparkování jednoho vozidla je spotřebováno 0,3l benzinu. Katalyzátory totiž při rozjezdu nejsou ještě v činnosti. Je velmi lehce spočitatelné množství spotřebovaného benzinu pro každý (VPD), či velké parkoviště, dislokovaných zejména v centru měst. Tento údaj až hrozivě souvisí s kontaminací ovzduší emisemi, jejichž součástí jsou stovky chemických látek s různými účinky na člověka. Ze zdravotního hlediska mezi nejvíce sledované patří skupiny: oxidy dusíku(NOx) radikály, ozon(O3), těkavé organické sloučeniny a těžké kovy. Řada z nich je považována za karcinogenní látky.

Podívejme se na schválený plán realizace VPD Radou města z minulého volebního období pro centrum v Brně ( v příloze jako samostatná mapka):
VPD v Brně na ul.Kounicově byl nedávno postaven přímo v centru města Brna s kapacitou vozidel 400, a počítalo se zde při projekci s obratem 1.500 vozidel za den. Nic na věci nemění,že tuto kapacitu dosud nedosáhl. Ve VPD Kounicova ul. by se tedy mohlo spotřebovat denně bodově v jenom místě až 450 l pohonných hmot(dále jen PHM) . To znamená, že VPD Kounicova ul. by vyprodukoval denně( za předpokladu, že se jedná pouze o nenaftová vozidla) 5.265kg exhalací a tedy ročně 1,921.724kg exhalací!! Ze zkušenosti jak to tam vypadá však raději však počítejme obrat pouze 2x400 vozidel, což činí 800 vozidel a z toho 240 l PHM, a tedy denně 2.808kg exhalací a ročně 1,024.420kg exhalací. Ale pokračujme dál. Na Moravském nám. je plánován VPD s kapacitou 500 vozidel. Zde lze předpokládat možný dvojnásobný obrat kapacity.To představuje bodově 3.510kg exhalací denně a 1,281.150kg exhalací ročně. Před Janáčkovým divadlem je plánován a v tichosti projekčně připraven VPD pro 600 vozidel, s možným dvojnásobným obratem kapacity. To tedy bodově i zde představuje denně 4.212kg exhalací a 1,537.380kg exhalací ročně. Poblíž na ul.Rooseveltově je plánován VPD o kapacitě 500 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity.To zde představuje bodově denně 3.510kg exhalací a ročně 1,281.150kg exhalací. Na Benešově ul. se plánuje CD PALAC, kde je situován VPD s kapacitou 700 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity. Zde to tedy představuje denně 4.914kg exhalací a ročně 1,793.610kg exhalací . Na druhé(levé)části ul.Benešové je plánován VPD s kapacitou 750 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity. V tomto případě to představuje bodově denně 5.265kg exhalací a ročně tedy 1,916.460kg exhalací. Na Malé Americe je plánován VPD pro 500 vozidel.Zde je možný dvojnásobný obrat vozidel. To představuje 3.510kg exhalací a ročně 1,281.150 exhalací. A znovu v další části centra města na ul.Panenské je opět v tichosti vyprojektován VPD o kapacitě 300 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity. To představuje bodově denně 2.106kg exhalací a ročně 768.690kg exhalací.V budoucím kulturním centru města na ul.Veselé je plánován VPD s kapacitou 550 vozidel. Zde lze počítat s obratem trojnásobné kapacity vozidel. To zde představuje bodově denně 5.791,5kg exhalací, což ročně činí 21,138.975kg exhalací. Na ul.Kopečné je plánován VPD s kapacitou 300 vozidel. Vzhledem k malé výhodnosti dislokace VPD ponechejme tuto kapacitu.To představuje denně 2.106kg exhalací a ročně 768.690kg exhalací. Vzhledem k prostorovým problémům pro realizaci VPD je jen z toho důvodu zaznamenán zde možný zájem o realizaci APD.

Tento výčet plánovaných VPD v centru Brna společností Brno Parking,a.s. pro obyvatele centra Brna, který je bohužel i nadále sledován, by reálně představoval denně spotřebovaných cca 3.225 litrů pohonných hmot jen na parkování, a vytvoření denně 37.732kg karcinogenních exhalací, a 13,772.362,5kg karcinogenních exhalací ročně.
NO2 je i nadále hlavní příčinou globálního oteplování. Schopnost rostlin vstřebávat NO2 je horší než původně vědci předpokládali. Světové lesy dokáží pojmout jen třetinu NO2 a dalších škodlivin. Pro úplnost bychom asi měli v Brně připočítat i vliv vnějších hromadných parkovišť ve městě, parkování v ulicích, a výsledek zvýšit o koeficienty průjezdů vozidel Brnem, jakož i o koeficient výskytu naftových vozidel, kde tvorba exhalací z 1 litru nafty činí 36,6 kg, jak bylo již výše uvedeno. I bez těchto doplňků kalkulace je, jak je zřejmé, výsledek negativního vlivu VPD z hlediska zdraví obyvatel zejména centra Brna ovšem zásadní!

Taková je hrůzná realita v Brně, která je vůči občanům v perspektivě nastolována! Je samozřejmé, že kromě tvrdých úderů do ekologie města vnáší VPD navíc podmínky pro krádeže, násilí, ale i nebezpečí nemalých obětí na lidských životech v případě výbuchu VPD.To všechno Automatizované Parkovací Domy( dále jen APD) znemožňují! Domnívá-li se někdo v Brně, možná že tomu je tak i v jiných městech v ČR , že vedení města vychází z bezstarostného podvědomí“ u nás se to přeci nemůže stát“či pouze z neznalosti? Nikoli! V Brně nikoli! Všichni odpovědní představitelé v Brně byli a jsou plně informováni jak o kladných vlastnostech automatizovaných parkovacích domů(APD), tak o důvodech a potřebě jejich realizace právě a především v centrech měst, ale i o možnosti dotací z prostředků EU na jejich realizaci, tak i o zásadních nedostatcích VPD, včetně ekologických.Proč tedy je stále postupováno v neprospěch obyvatel Brna, jejich zdraví a bezpečnosti? Jak si to vysvětlit?

Magistrátní koncepce výstavby parkovišť v Brně nebere ohled na zkušenosti ze zahraničí, které však již vedení některých jiných měst v ČR dokáží brát ve svých plánech v úvahu. Automatický parkovací dům KOMA, který byl nedávno postaven v Ostravě- Svinov, mimo jiné prokazuje, že se na jeho výstavbě podíleli i brněnští stavebníci! Brněnští radní se místo prosazení moderní a ekologické parkovací koncepce pro střed města se neodůvodněně z části vzdali odpovědnosti za to, jak bude střed města Brna vypadat, a koncepci VPD zcela naopak kopírují i nadále předchozí záměry Brno Parking,a.s. S údivem lze pozorovat, že doporučují uplatnit APD pouze v některých okrajových sídlištích. Tam se sice APD hodí také, ale funkce APD zde bude spíše jen noční a neodstraní potřebu ekologických parkovacích míst ve středu města, kam lidé ze sídlišť přes den dojíždějí za prací, a ani zde neulehčí škodlivým exhalacím. Magistrát města Brna v minulém volebním období založil společnost Brno Parking,a.s., které dal kompetence v rozhodování pro celé centrum Brna + 300m přilehlých definovaných ulic o dislokaci a typu parkovacích domů. Vedení města Brna nejen v minulosti neuložilo této společnosti postupovat v souladu s podepsanými mezinárodními závazky ČR, ani se nepostaralo o vytýčení moderní koncepce brněnského parkování.

Brněnská radnice však i nadále prosazuje chybnou koncepci, tedy spíše nekoncepci. V Brně není dosud, přes mnohé výzvy, zpracována strategie parkingu tohoto století v zájmu Brna jako celku, včetně městských částí Brna, ve smyslu dokumentu “ Parking v Brně,analýza,závěry a návrhy“. Do takové koncepce patří neoddělitelně i komplexní koncepce informačního systému realizovaného na příjezdových tazích velkoměsta, který řidiče již při příjezdu navádí na volná parkovací místa v záchytných Parkovacích domech a zamezuje jejich chaotické hromadění při hledání parkingu v centru města.

V souladu se zpracovaným a schváleným Plánem komplexního řešení parkingu v Brně jako celku je pak nezbytné ze strany MMB realizaci parkingu řídit! a nikoli pouze doporučovat. Takový postup vůči všem zúčastněným orgánům MB může zajistit jen přijetí rozhodnutí RMB o realizaci APD na území města Brna z výše uvedených důvodů, případně schválené zastupitelstvem MB, které bude závazné. Plán komplexního řešení parkingu v Brně musí být řešen jako strategický materiál nově a v mnohém se nepochybně dotkne v některých oblastech a etapách i vstupu změn do územního plánu MB. Komplexní řešení rozhodně není, jestliže si někdo představuje realizaci jen tam, kde je teď možné místo.Takovýto strategický dokument řešení parkingu v Brně současné době bohužel neexistuje!

V Brně se totiž postupuje chaoticky podle podkladů z r.1998, tedy minulého století, kdy o APD bylo ještě velmi málo známo a v ČR ještě neexistovaly české realizační firmy s řadou úspěšných referencí. Je to způsobeno mimo jiné také tím, že nejsou vyhodnocovány ekologické dopady projektů a investičních záměrů ještě před jejich schválením a to za účasti veřejnosti, jak požaduje EK. To ale zřejmě někomu vyhovuje, protože to umožňuje nerušeně a bezohledně projektovat a realizovat i nadále Vjezdové Parkovací Domy(VPD), jejichž výstavba je především v zájmu bezohledné realizace zakázek stavebních firem tzv.“betonové loby“ a s ní propojených architektů a nelze vyloučit vliv a provázanost i jiných osob… Posledním příkladem z této doby je prosazení výstavby nevhodného Vjezdového Parkovacích Domu před Janáčkovým divadlem, a to i přes to, že projektující Ing.arch.Černý byl seznámen s porovnáním nákladů na výstavbu stejného počtu parkovacích míst VPD a APD. Z porovnání je evidentní, že při všem co podzemní APD umí , jsou oproti VPD sníženy náklady na výstavbu o 37,5% a úspora povrchové plochy činí 59,19%. A to nehovoříme ještě o jednoznačném vyloučení kriminality a ekologickém přínosu v případě takové realizace podzemních APD před Janáčkovým divadlem. Takže zisk opět bezohledně převáží?

Další novou taktikou pro vytvoření podmínek k realizaci nevhodných VPD v Brně je tvrzení ze strany úředníka MMB, že v určité lokalitě Brna byla dána kompetence k realizaci parkingu soukromému investorovi , a zřejmě tedy závisí na něm a jeho zájmu co a jaký typ parkingu bude v této lokalitě realizovat. Nikoli, i takováto realizace spadá také pod povinnost v úvodu uvedeného nařízení EK… povinnost zajistit pro veřejnost informace o dopadech projektů na ŽP a brát v úvahu účast veřejnosti při schvalování plánů nebo programů vztahujících se k ŽP. Nařízení požaduje informovat veřejnost zejména o zprávách o stavu ŽP (vzduch,voda,půda atp.), o legislativních opatřeních, plánech a programech ovlivňujících ŽP a o analýzách dopadu projektů na ŽP. Projevilo se např., že na vznesený dotaz jaký typ parkovacího domu je v dané lokalitě investorem plánován( zda APD, nebo VPD) a kdo je onen investor v takové utajené lokalitě, ze strany odpovědného úředníka MMB nebyla dosud dána odpověď, neodpovídá a mlčí. Je totiž logické, že i soukromý investor při realizaci Parkovacího Domu musí být povinen naplnit přijaté rozhodnutí RMB o realizaci ekologického parkingu zamezujícího kriminalitu, které by bylo zakotvené ve Strategickém plánu komplexního řešení parkingu v Brně.To proto, že by to po něm vyžadovaly všechny orgány MMB při schvalování projektu a stavebního povolení. To by však takové rozhodnutí RMB a Strategický plán komplexního řešení parkingu v Brně, města jako celku, z hlediska takového rozhodnutí RMB, musel existovat.

Je v zájmu města Brna, aby zejména v blízkosti mezinárodních hotelů, jako je hotel GRAND (ul.Benešová), hotel INTERNATIONAL( ul.Panenská),a v predikci u připravovaného hotelu ZEMSKÝ DVÚR(na Šilingrově nám.),  byly jako pilotní jednoznačně realizovány Automatické Parkovací Domy(APD) vhodného typu pro danou lokalitu, které jsou nejen ekologické, ale zejména zabrání neustále se zvětšujícímu vykrádání vozidel a krádežím vozidel, zejména cizinců, což je u těchto hotelů narůstající ostudou nejen Brna, ale i ČR, podobně jako je tomu u krádeží ve VPD v Praze na letišti Ruzyň.

Na straně druhé jsou již dnes v Brně i soukromé subjekty investorů a stavebníků, kteří v jimi budovaných nových objektech realizují systémy Automatizovaného parkingu, které zajišťují nepřítomnost řidičů ( a jakýchkoli osob) v prostoru zaparkovaných vozidel, jsou ekologické, neboť se ukládají vozidla s vypnutými motory, ale jsou i bezbariérové. Tyto soukromé subjekty předstihly v ekologickém a bezpečnostním řešení parkingu koncepci samotného města Brna. Tyto systémy APD ( Automatizované parkovací domy) jsou v současné době v centru Brna již tři ( pro počet vozidel : 48 + 30 + 50) a čtvrtý se právě připravuje pro cca 35 vozidel. Soukromé subjekty mají zájem o realizace s využitím minima místa pro co možná největší počet parkovacích míst v daném prostoru pro své zaměstnance a klienty. S posouzení vyplývá, že se u již realizovaných APD jedná o mechanicko automatizované systémy, kde rychlost odbavování vozidel je komerční. V jejich případě aplikací až tak o rychlost nejde, jako spíše o bezpečí pro lidi, a zabezpečení vozidel proti zlodějně.

Právě na vedení města, jak v minulém volebním období, tak bohužel dnes i na současné vedení města, padá plná a přímá odpovědnost za situaci, kterou kritizuje EK. Veřejný zájem obyvatel města Brna touto činností MMB v oblasti realizace ekologického a kriminalitu vylučujícího parkingu naplňován nepochybně není. Lze očekávat od kritizovaných pokus o zpochybňování obsahu tohoto článku. Avšak fakta o odpovědnosti města, a to bohužel i současných představitelů vedení města Brna za tento stav, jsou nepopiratelná!


reklama

 
Ing. Rudolf Kunzmann, CSc
Autor je čtenářem Ekolistu.cz
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist