Ing. Jan Zeman, CSc.: Z jednání hospodářského výboru Sněmovny o zákonu o dálnicích
Poslanec Sehoř (ODS) vznáší dotaz, jak že je to s tou právností návrhu, resp. s tím, že ekologové návrh vesměs hodnotí jako protiprávní. Pro dálnice všemi deseti samozřejmě je. Ale neví, jak má proti tomu argumentovat. Dále se ptá, jaký má smysl za veřejně prospěšné stavby prohlašovat dálnice, které mají už platné územní povolení, a jaký smysl má za ně prohlašovat dálnice, jejichž trasa dosud není stanovena. Totiž, agitace ekologů mezi poslanci mu již dvakrát smetla podobné iniciativy.
Poprvé chtěl zrušit účast ekologů na správních řízení. Neuspěl. Po druhé prosazoval obdobný návrh zákona o dálnicích. Co čert nechtěl, ministr průmyslu Grégr mu do veřejně prospěšných staveb přidal průmyslové zóny, takže ze zásadních ideových důvodů musel s celým klubem ODS hlasovat proti a návrh potopit. Jeden z předkladatelů návrhu mu odpovídá, že se nemá ničeho obávat, že návrh je z právního hlediska v pořádku.
Předsedající konstatuje, že počet pozměňovacích návrhů se rozrostl z původních dvou na několik desítek, takže navrhuje přerušit obecnou rozpravu.
Slova se ujímá exministr dopravy Schling (ČSSD). Návrh, ač není jeho spolu předkladatelem, samozřejmě podporuje. Jak by ne. Vždyť podobný návrh zákona už jednou prosazoval. Navrhuje ho doplnit o ustanovení, že veřejně prospěšnými stavbami, pro které neplatí standardní režim, jsou i vodní díla na Labi a železnice. Motiv vodních děl na Labi je zřejmý. Správně odhadoval, že tento Schlingův dodatek k novele zákona o říční plavbě (vodní díla jsou veřejně prospěšnou stavbou a neplatí pro ně zákon o ochraně přírody a krajiny) Senát druhého dne odmítne jako proti ústavní, což se druhý den skutečně stalo. Tudíž je již dnes navrhuje prohlásit za veřejně prospěšnou stavbu, pro kterou neplatí jiné zákony, znovu.
Zařazení železnic zdůvodňuje tím, že nekonfliktnost výstavby železničních koridorů je dosud dána tím, že jsou vesměs budovány ve stávající stopě, tj. bez přeložek. To u třetího a čtvrtého koridoru bude platit jen zčásti. Prevence konfliktů je prý prevence. Zřejmě si nevšiml, že vedení Českých drah při přípravě obou koridorů trpělivě jednalo se všemi zainteresovanými. I když u obce Hrdějovice u Českých Budějovic a u Soběslavi vznikly větší spory o vedení koridorové trati, trpělivým jednáním po dvou letech dospělo k trase sice možná dopravně mírně suboptimální, ale přijatelné více méně pro všechny.
Samozřejmě, budou-li se dálnice prosazovat často v silně konfliktních trasách (nedávné rozhodnutí zastupitelstva Pardubického kraje vést dálnice R 35 v silně konfliktní a podstatně dražší tzv. severní trase kolem Ústí n. Orlicí, až tzv. jižní trasa v linii dosavadní státovky + obchvaty sídel v trase je stejně dlouhá a málo konfliktní, takže založilo na další velký konflikt o trasu dálnice), budou spory o dálnice neutěšeně pokračovat ke škodě všech.
reklama