https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/z-jednani-hospodarskeho-vyboru-snemovny-o-zakonu-o-dalnicich
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Jan Zeman, CSc.: Z jednání hospodářského výboru Sněmovny o zákonu o dálnicích

4.2.2004
Že třetina poslanců při projednávání "méně důležitých" návrhů zákonů chybí, je prý normální. Že se případným hostům na jednání Hospodářského výboru Sněmovny v případě zájmu neudílí slovo (na rozdíl např. od Výboru pro státní správu, regionální rozvoj a životní prostředí, kde jim slovo obvykle poslanci odhlasují), je prý normální také. Že stav životního prostředí v ČR je neutěšený, prý nemá překvapit. Co je u nás dnes v dobrém stavu. "A co. Mnoho oblastí je na tom mnohem hůř než naše životní prostředí!" zaslechl jsem.
 
V zásadě měl pan poslanec pravdu. Bylo tu jedno ale. Toho dne, 28. ledna 2004, se od 13:00 projednával poslanecký návrh zákona o dálnicích jako veřejně prospěšných stavbách. Počítá se všemi dosud uvažovanými šestnácti. Poslouchám a divím se. Že by na tak velké sousto nemělo ani socialistické Československo 80. let, natož ekonomika ČR těžce oslabená tzv. transformací, kupodivu nepadlo. Že některé z navržených dálnic mohou být dopravně neodůvodněné či špatně trasované či že mohou vážně poškozovat životní prostředí, si poslanci hospodářského výboru nepřipouští. Že jde o návrh právně mimořádně sporný, mají za normální. Parlament přece schválil i mnohem horší návrhy zákonů.

Poslanec Sehoř (ODS) vznáší dotaz, jak že je to s tou právností návrhu, resp. s tím, že ekologové návrh vesměs hodnotí jako protiprávní. Pro dálnice všemi deseti samozřejmě je. Ale neví, jak má proti tomu argumentovat. Dále se ptá, jaký má smysl za veřejně prospěšné stavby prohlašovat dálnice, které mají už platné územní povolení, a jaký smysl má za ně prohlašovat dálnice, jejichž trasa dosud není stanovena. Totiž, agitace ekologů mezi poslanci mu již dvakrát smetla podobné iniciativy.

Poprvé chtěl zrušit účast ekologů na správních řízení. Neuspěl. Po druhé prosazoval obdobný návrh zákona o dálnicích. Co čert nechtěl, ministr průmyslu Grégr mu do veřejně prospěšných staveb přidal průmyslové zóny, takže ze zásadních ideových důvodů musel s celým klubem ODS hlasovat proti a návrh potopit. Jeden z předkladatelů návrhu mu odpovídá, že se nemá ničeho obávat, že návrh je z právního hlediska v pořádku.

Předsedající konstatuje, že počet pozměňovacích návrhů se rozrostl z původních dvou na několik desítek, takže navrhuje přerušit obecnou rozpravu.

Slova se ujímá exministr dopravy Schling (ČSSD). Návrh, ač není jeho spolu předkladatelem, samozřejmě podporuje. Jak by ne. Vždyť podobný návrh zákona už jednou prosazoval. Navrhuje ho doplnit o ustanovení, že veřejně prospěšnými stavbami, pro které neplatí standardní režim, jsou i vodní díla na Labi a železnice. Motiv vodních děl na Labi je zřejmý. Správně odhadoval, že tento Schlingův dodatek k novele zákona o říční plavbě (vodní díla jsou veřejně prospěšnou stavbou a neplatí pro ně zákon o ochraně přírody a krajiny) Senát druhého dne odmítne jako proti ústavní, což se druhý den skutečně stalo. Tudíž je již dnes navrhuje prohlásit za veřejně prospěšnou stavbu, pro kterou neplatí jiné zákony, znovu.

Zařazení železnic zdůvodňuje tím, že nekonfliktnost výstavby železničních koridorů je dosud dána tím, že jsou vesměs budovány ve stávající stopě, tj. bez přeložek. To u třetího a čtvrtého koridoru bude platit jen zčásti. Prevence konfliktů je prý prevence. Zřejmě si nevšiml, že vedení Českých drah při přípravě obou koridorů trpělivě jednalo se všemi zainteresovanými. I když u obce Hrdějovice u Českých Budějovic a u Soběslavi vznikly větší spory o vedení koridorové trati, trpělivým jednáním po dvou letech dospělo k trase sice možná dopravně mírně suboptimální, ale přijatelné více méně pro všechny.

Samozřejmě, budou-li se dálnice prosazovat často v silně konfliktních trasách (nedávné rozhodnutí zastupitelstva Pardubického kraje vést dálnice R 35 v silně konfliktní a podstatně dražší tzv. severní trase kolem Ústí n. Orlicí, až tzv. jižní trasa v linii dosavadní státovky + obchvaty sídel v trase je stejně dlouhá a málo konfliktní, takže založilo na další velký konflikt o trasu dálnice), budou spory o dálnice neutěšeně pokračovat ke škodě všech.


reklama

 
Ing. Jan Zeman, CSc.
Autor je šéfem odborné skupiny KSČM pro ekologii
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist