Outloň jako domácí mazlíček? Co se za tím skrývá a je to vůbec legální?
Není. Česká republika je od roku 1993 jednou ze smluvních stran Washingtonské konvence CITES (Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících zvířat a planě rostoucích rostlin). Úmluva CITES vznikla v roce 1974 a v současné době má 183 smluvních stran z celého světa. Od roku 2007 byly všechny druhy outloňů přeřazeny z CITES II do vyššího stupně ochrany CITES I, což znamená, že jakékoliv obchodování s outloni je nyní až na výjimky zakázáno.
Tyto výjimky se týkají zoologických zahrad či vědy, pak tyto jedince doprovází tzv. žlutý certifikát, kde je zaznamenán jejich původ. V ČR, jakožto členské země EU je dodržování CITES upraveno dalšími předpisy. Do ČR se outloni dováželi především před rokem 1993, tedy předtím, než se ČR stala smluvní stranou CITES. Poté, pokud s outloni jejich vlastníci chtěli dále obchodovat, museli k získání potřebných dokumentů prokázat původ svých jedinců.
Jelikož zvířata však byla z největší pravděpodobností odchycena z přírody a dovezena do ČR v minulých letech, jejich původ nebylo možno prokázat a tak se s nimi dále obchodovat nemohlo. Navíc outloni se v zajetí špatně rozmnožují, a proto se jich v ČR v současné době již moc nevyskytuje. Ti, co se sem před lety dostali, už jsou dávno mrtví.
Outloni se tedy nejen u nás, ale také v ostatních zemích nedají do osobního vlastnictví legálně získat. Existuje ale ilegální trh s outloni. Poptávka po outloních je vysoká a to pouze proto, že vypadají tak roztomile.
Outloni jsou roztomilí, ale jsou to stále divoká zvířata. A outloni jsou také jediný druh jedovatého primáta na světě. Žlázy produkující toxin jsou umístěny na vnitřní straně loktů, při smíchání tohoto toxinu se slinami dochází k jeho aktivaci a při kousnutí se jed dostává do krve postiženého. Outloni se tímto způsobem brání před predátory a využívají ho také k ochraně před ektoparazity. U lidí může toto kousnutí způsobit anafylaktický šok a jsou známy i případy smrti.
Obchodníci tedy často outloňům těsně před prodejem bez jakéhokoliv umrtvení uštípou či vytrhají zuby, aby nemohli pokousat svého nového „majitele“. Obchodníci k této kruté praktice přistupují právě těsně před prodejem proto, že velká část outloňů dostane do ran infekci a zemře.
Pokud k tomu všemu ještě přičteme stres, umístění outloňů v neodpovídajících podmínkách zvířecích trhů, kde jsou vystavováni u hlučné a prašné silnice v malých klecích, není divu, že většina těchto zvířat odchyt a prodej nepřežije. Už jen při samotném transportu outloňů z nich více jak 2/3 uhynou. To je opravdu alarmující číslo, pokud si uvědomíme, že jsou to ohrožená zvířata a jejich populace ve volné přírodě stále klesá.
Monitorovat populace outloňů je problematické kvůli jejich způsobu života, nicméně si můžeme být jisti, že jsou existenčně ohroženy ilegálním obchodem. Smutné je, že ilegální obchod podporují videa s outloni na internetu, kde jsou primáti oblečeni v šatičkách, drží koktejlový deštníček apod. Internetovou studií vědkyně Anne Nekaris bylo potvrzeno, že poptávka po outloních jako domácích mazlíčcích se zvyšuje se vznikem a šířením těchto videí.
Outloni ani nejsou vhodnými domácími mazlíčky kvůli velmi specifickému jídelníčku. Jejich hlavní složku potravy netvoří ovoce, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale především míza ze stromů, hmyz nebo nektar. Outloni jsou důležitými opylovači rostlin. Navíc jsou to noční živočichové, kteří přes den spí ukrytí vysoko ve stromech a za potravou putují dlouhé vzdálenosti v noci.
Proti ilegálnímu obchodu s outloni se rozhodli bojovat Čeští ochránci přírody a založili na Sumatře záchranný program pro outloně The Kukang Rescue Program. Kukang je indonéský název pro outloně. Kromě provozování záchranného centra pro outloně se program zaměřuje na zvýšení povědomí široké veřejnosti o outloních a ilegálním obchodu. Program se také zaměřil proti popularizaci outloňů na internetu, především na serveru Youtube a pomocí kampaně I Am Not Your Toy! (Nejsem tvoje hračka!) ukazuje fakta, která se za obchodem s outloni skrývají. Pro tuto kampaň bylo vytvořeno video Slow Loris? The Worst Pet In The World! (Outloň? Nejhorší mazlíček na světě!). Cílem kampaně je zvýšit informovanost lidí a snížit poptávku po těchto ohrožených primátech. Kde je totiž poptávka, zůstává i nabídka. Je jen na nás, jak vysoká bude.
reklama