Kužvart: Na Pradědu jsme už nemohli postupovat jinak
EkoList: Odebrání výjimky znamená v podstatě zákaz provozu vleku. To jste v případě vleku "C" neviděl žádné mírnější řešení?
Miloš Kužvart: Mírnější řešení nám neumožňoval zákon. Na této sjezdovce šlo o tak závažné narušení přírody (stržení vegetačního krytu těžkou technikou), že to už odporovalo nejenom podmínkám dohody vlekařů se Správou CHKO Jeseníky, ale i zákonu o ochraně přírody a krajiny. Ten umožňuje udělit výjimku v případě, že činnost přírodu nenarušuje nebo její stav zlepšuje. V tomto případě situace gradovala několik let a já opravdu nemohu věřit tomu, když nyní pan Figura tvrdí, že je rozhodnutím MŽP zaskočen.
EkoList: A nepomohla by třeba opravdu razantní pokuta?
Panu Figurovi, který zmíněný vlek provozuje, byly uloženy dvě pokuty - ve výši dvacet a sto tisíc korun. Navíc opakovaně mu byla uložena různá nápravná opatření, v loňské sezóně i omezení provozu toho zmiňovaného vleku "C". Správa CHKO se v těchto případech snaží postupovat tak, že pokuta je až tím posledním řešením. Ale ani opakované pokuty nevedly ke změně chování pana Figury. Jak je třeba možné, že právě v době, kdy se o definitivním verdiktu ministerstva rozhodovalo, vjel na sjezdovku, kde nebyl dostatek sněhu, sněžný skútr?
EkoList: Ovšem pan Figura se hájí tím, že dotyčného zaměstnance okamžitě propustil a v tisku naznačil, že to na něj kdosi "narafičil"...
To opravdu nechápu, kdo by to asi tak dělal. Začíná mi to tu připadat poněkud jako blázinec. Zaslechl jsem ze strany poslanců ODS, kteří se například snažili navrhnout zrušení poplatků za vypouštění znečišťujících látek do ovzduší, že jsme to měli řešit více pokutami. Dovedete si představit ten křik, pokud bychom k tomu opravdu sáhli? Tady se jedná o nějakou podnikatelskou kulturu. Chybu může udělat každý, ale u pana Figury a vleku "C" už těch chyb byl pěkně dlouhý seznam.
EkoList: Nehrozí osud pradědského vleku "C" i jiným sjezdovkám v ČR?
O tom nemám žádné informace.
Ilustrační foto: Jakub Kašpar/EkoList
reklama