https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/poslanec-huska-skoda-ze-se-cyklisti-neozvali-drive
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Poslanec Huska: Škoda, že se cyklisti neozvali dříve

22.1.2002 14:10 | PRAHA/BRATISLAVA (EkoList)
Poslanec bratislavského městského zastupitelstva za Demokratickou stranu (DS) Ernest Huska nepředložil plénu zastupitelstva návrh na změnu městského rozpočtu, na němž se dohodl s občanským sdružením BicyBa (Bicyklová Bratislava). Podle návrhu by z rozpočtu šlo v roce 2002 pět až patnáct milionů slovenských korun na budování cyklostezek. "Návrh na vyčlenění prostředků na cyklostezky v Bratislavě jsem nepodal proto, že se tak dohodla koalice a dohody je třeba dodržovat," vysvětluje v rozhovoru pro EkoList poslanec Huska, proč návrh předložit nemohl.
 

EkoList: Proč jste měl návrh předkládat právě právě vy?

Ernest Huska: Proč já? Asi jen proto, že se obvykle angažuji v oblasti kultury a životního prostředí, respektive vzhladem k mým dlouholetým přátelským vztahům s předsedkyní městského výboru Slovenského svazu ochránců přírody a krajiny (SZOPK). Také asi proto, že v našem kině (živím se totiž kinematografií) jsme po mnoho let organizovali Eko Bratislavský Film. Také je mým zvykem poslechnout si zelené a ochránce přírody, i když ne vždy se vším souhlasím, možná proto, že jsem na minulém plénu bojoval proti kácení a holosečím v Městských lesích a podařilo se mi je na tuto zimu, do termínu poslaneckého průzkumu, zastavit. Možná také proto, že jsem interpeloval primátora ve věci cyklistických stezek v okolí nové výstavby v Petržalce. Tak asi proto.

EkoList: Proč jste návrh nakonec nepodal, respektive proč se Koaliční rada rozhodla tak, jak se rozhodla?

Neudělal jsem to proto, že - jak správně říkáte - se Koaliční rada rozhodla tak, jak se rozhodla. A já jsem zároveň předsedou poslaneckého klubu DS, který je součástí městské koalice. Já jsem návrh na cyklistické stezky přednesl na Koaliční radě, ale názor partnerů byl takový (i v zájmu vyrovnaného rozpočtu), že se může přijmout za podmínky, že v něm nebudou další pohyby. To znamená, že pokud bych navrhl cca 10 milionů na cyklistické stezky, musím říci, kde je máme vzít za podmínky, že rozpočet bude vyrovnaný - tj., že příjmy se rovnají výdajům a to na korunu přesně! Komu máme vzít, to jsem samozřejmě říci nedokázal.

Druhou otázkou bylo - tak kolik přesně, protože pochopitelně do rozpočtu nemůže jít 5 až 15 milionů, musí to být suma s přesností alespoň na 100.000 Sk. Když neexistuje projekt s rozpočtem nákladů a územní rozhodnutí na kteroukoli z navrhovaných tras, ani na toto jsem nedokázal odpovědět. Protože nikdo neví, zda je 10 milionů hodně nebo málo.

EkoList: Jak město hodlá dostát svému usnesení z roku 1991 o vybudování 127 km cyklostezek, když na ně nevyčlenilo prostředky?

Já jsem se v rozpravě o rozpočtu primátora na způsob plnění usnesení veřejně (a na záznam) ptal. Jeho odpověď je taková, že cyklistická trasa Nový most - Děvín, což je cca 10 km, je už v přípravné (projektové) fázi tak, že s její výstavbou bude možné začít příští rok, a i kdybychom na tento rok peníze vyhradili, nemohli bychom je využít, když se s realizací počítá až v příštím rozpočtovém roce. Další cyklistickou stezkou, která je už v přípravě, je řešení Horní Mlynské doliny (což je však příměstská a ne městská zóna). Podle informací, které jsem dostal od předsedy komise výstavby z odboru životního prostředí, je to ve velmi rozpracovaném stavu.

Takže, jak jsem snad dostatečně vysvětlil, jako předseda koaličního klubu (a nejpravicovějšího klubu - s tím mám vždy trochu trápení, protože agenda ochrany životního prostředí se politicky bere spíše jako levicová, i když já si myslím, že je to záležitostí všech - názory, jaké zastává například předseda české ODS Václav Klaus, že si na ochranu životního prostředí musíme nejdříve vydělat, neberu) jsem nemohl o den později na plénu předložit tento pozměňovací návrh. Mohl tak učinit kdokoli jiný mimo koalici. Tady se asi stala chyba z mojí strany, že jsem nestihl od středy cca 14 hodin do čtvrtečního rána informovat BicyBu, že vzhledem k výše uvedenému to musí navrhnut jiná osoba než já, a "uspokojil" jsem se v rámci diskuse o rozpočtu otázkou na primátora.

A poslední věc - je škoda, že se cyklisti neozvali (zřejmě o tom nevěděli) už ve stádiu přípravy rozpočtu v září nebo říjnu 2001. Tehdy se dalo do rozpočtu zasáhnout. Když už je to hotová "kniha" s názvem Rozpočet, tak je to těžké. Takže je asi dobré si podobné problémy a jejich řešení připravovat dostatečně dopředu. Magistrát není příliš rychle se pohybující organizace a na všechno je třeba dlouhý předstih.

EkoList: Co to vlastně je Koaliční rada Městského zastupitelstva?

Vysvětlím to na příkladu z Česka - je to něco jako Čtyřkoalice. V roce 1998 jsme šli do komunálních voleb na společné kandidátce: Křesťansko-demokratické hnutí, Demokratická strana, Demokratická unie, Strana demokratické levice, Sociální demokracie, Strana zelených a Slovenská demokratická koalice. Vytvořili jsme v městském zastupitelstvu většinu a je uzavřená koaliční dohoda. Vždy před plenárním zasedáním zastupitelstva se schází politické grémium koalice, kde se probírají otázky městského pléna. Smyslem je taky, aby se vychytaly poslední diskutabilní, sporné, dostatečně nevysvětlené otázky apod. Například když náš klub bude hlasovat proti návrhu koaličního partnera, aby se to pokud možno vědělo předem.

Ještě jednou opakuji - Koaliční rada je konzultační orgán politických stran, které tvoří nějakou koalici. Nemá přikazovací funkci, ale pokud na Koaliční radě něco slíbíte (nebo odmítnete), je určitou otázkou svědomí či dobrého jména a důvěryhodnosti, abyste druhý den svůj názor o 180 stupňů nezměnil. Vztahy v Koaliční radě mohou být i upravované dohodou nebo až podepsanou smlouvou. Ač to má u nás jen konzultačně diskusní úroveň, dané slovo platí.


reklama

 
Jakub Kašpar

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist