https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/rovensky-az-to-skonci-dodelam-skolu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rovenský: Až to skončí, dodělám školu

17.4.2001 10:15 | PRAHA (EkoList)
Nejen o obchvatu Plzně jsme hovořili s Janem Rovenským, bývalým předsedou plzeňských Dětí Země. Jen připomínáme, že rozhovor vznikl dříve, než padlo rozhodnutí Vrchního soudu ve věci obchvatu Plzně.
 

EkoList: V březnu byla slavnostně zahájena výstavba prvního úseku obchvatu Plzně. Nejdůležitější v celé kauze bude ale výrok Vrchního soudu, který potvrdí nebo vyvrátí legálnost územního rozhodnutí na Dětmi Země kritizovanou variantu SUK 2. Jak myslíte, že to dopadne?

V zásadě má soud dvě možnosti. Buď územní rozhodnutí zruší, nebo žaloby zamítne. Teoreticky by mohl i soudní řízení zastavit, ale to je v současné fázi prakticky vyloučené. Pokud bude územní rozhodnutí zrušeno, bude hodně záležet na důvodech, které k tomu soud povedou. Pokud však uzná hlavní žalobní důvody, rozsudek by znamenal definitivní konec varianty SUK2. Osobně si tipuji právě na tuto možnost. Ministerstvo pro místní rozvoj při povolování stavby opakovaně hrubě porušilo zákon a nechce se mi věřit, že by to soud toleroval.

EkoList: Co by z různých možných rozhodnutí soudu vyplývalo pro Děti Země? Jaké by podle vás byly vaše další kroky?

Ať to dopadne jakkoliv, hodláme po vydání rozsudku intenzivně jednat se zástupci investora, krajského zastupitelstva a příslušných ministerstev. Je jasné, že jestli po soudu, ať už dopadne jakkoliv, nenajdeme společnou řeč, můžeme se u něj za tři roky sejít znova. Je to taková moje noční můra: že nám sice dají soudci za pravdu, ale investor a vedení města se pokusí znovu prosadit variantu SUK2 za každou cenu. Tu cenu za ně samozřejmě někdo zaplatí, v první řadě my Plzeňáci.

Jan Rovenský

Jan Rovenský. Foto: Jan Bouchal/EkoList

EkoList: Co znamená "najít společnou řeč"?

Dohodnout se na řešení, které by byla, byť se skřípěním zubů, ochotná přijmout druhá strana. V současnosti takové neexistuje, ale rozsudek Vrchního soudu to může dost zásadně změnit, zejména pokud potvrdí neprůchodnost varianty SUK2.

EkoList: Jste při hledání "společné řeči" ochotni také "skřípat zuby"? Kam až jste ochotni ustoupit?

V případě, že soud rozhodne v náš prospěch a územní rozhodnutí na SUK 2 zruší, rozhodně neustoupíme z námi prosazované kratší varianty KUO. Žádná další totiž ani není. SUK 1 není přijatelná, neumožňuje totiž náhradní dočasné řešení, protože kříží vojenskou silnici, po které by mohla trasa vést. V případě že u soudu prohrajeme bude záležet na dalším jednání s investorem.

EkoList: Nebylo by pro zlepšení situace v Plzni opravdu vhodnější dlouholetý spor vzdát a dělat všechno proto, aby výstavba SUK 2 proběhla co nejšetrněji k životnímu prostředí?

Pro zlepšení situace v Plzni by bylo především nejlepší, kdyby se někdo začal věnovat stále narůstající vnitroměstské automobilové dopravě. Vedení města přitom další automobilizaci podporuje. Fakt je, že i Děti Země mají na tomto poli dluh, nevěnujeme se tomu problému tolik, jak by si to zasloužil. Skoro nikdo mimo Plzeň neví, že tranzitní doprava tvoří v Plzni pouhých 14% a zbylých 86% mají na svědomí samotní Plzeňáci. Tím nechci ani naznačit, že by Plzeň obchvat nepotřebovala. Potřebuje, ale dopravní problémy města vyřeší jen z menší části.

EkoList: Takže znovu: proč by nebylo lepší to vzdát?

Je třeba si uvědomit, že Děti Země tvoří jen malou, byť zatím bohužel nejviditelnější součást rozsáhlé koalice občanských sdružení, dotčených obcí, vlastníků pozemků a dalších osob, usilující o návrat ke kratší trase obchvatu. Cíl členů koalice je samozřejmě stejný, ale motivace může být různá. Kdybychom to zítra zabalili, možná bychom pomohli sobě, ale nikoliv Plzni, na jednání vlastníků či obcí by to mělo pramalý vliv. Jsem hluboce přesvědčený, že jediné, co může Plzni pomoci, je tzv. dočasné dopravní řešení, které už tři roky prosazujeme a hodláme v tom pokračovat.

EkoList: Nejsou v Plzni a v okolí jiné "průšvihy" dotýkající se životního prostředí, kde by Děti Země mohly sehrát důležitou úlohu?

Jak už jsem naznačil, zdaleka největší problém představuje v Plzni znečištění ovzduší způsobené automobilovou dopravou. Magistrát se sice snaží všechno svádět na chybějící obchvat a ekologické aktivisty, ale po dokončení obchvatu musí nutně prasknout, že veřejnost tahali za nos. Což je jeden z dalších důvodů, proč si upřímně přeji, aby dálnice stála co nejdřív.

EkoList: Co, kromě zátěže z automobilové dopravy, nejvíc trápí Plzeň?

Hodně pozornosti teď vzbuzuje záměr mexické firmy Nemak, která chce v průmyslové zóně na Borských polích postavit závod na výrobu hliníkových hlav motorů. V navržené podobě a lokalitě je záměr investora nepřijatelný a Mexičané bohužel naše návrhy na minimalizaci vlivů továrny odmítají přijmout. Projekt vzbudil velkou nevoli veřejnosti. Moc se naopak zatím nemluví o plánované výstavbě velké spalovny komunálních odpadů a mezinárodního letiště. Je zajímavé, že všechny tyhle průšvihy mají jednu věc společnou: prosazuje je náměstek plzeňského primátora Petr Otásek. Je to takový "zlý muž" plzeňské radnice.

EkoList: Čím je spor o obchvat pro vás? Co plánujete až se o obchvatu rozhodne a bude postaven?

Nikdy bych nečekal, že se to potáhne tak dlouho. Nepříliš šikovnou mediální prezentací problému jsem se s ním spojil natolik, že to některým lidem splývá. Což je samozřejmě průšvih. Občas mi někdo vyhrožuje. Ale má to pozitiva: na té kauze jsem se toho hodně naučil. Až se obchvat postaví, tak v první řadě dodělám školu, i nadále budu pomáhat místním lidem prostřednictvím Centra pro podporu občanů. Chtěl bych začít zase jezdit na vandry, věnovat se ochraně netopýrů a trochu si uspořádat osobní život. A nebudu dělat rozhovory pro noviny.


reklama

 
Jan Bouchal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist