Borax. Látka využívaná dětmi k výrobě slizů, může poškodit reprodukční schopnost, varuje ČIŽP
„Vzhledem k tomu, že se na trhu vyskytoval borax jako čistá látka nebo ve směsích s koncentrací nad stanovenými limity a tyto výrobky byly dostupné běžnému spotřebiteli, včetně dětí, realizovali jsme kontrolní akci v rámci celé ČR,“ řekl Oldřich Jarolím, specialista na chemické látky ČIŽP.
Během tří měsíců bylo zkontrolováno 19 subjektů v distribuční síti, které se zabývají prodejem boraxu nebo směsí s jeho obsahem. Ve čtyřech případech byly uloženy pokuty za porušení evropského nařízení REACH v souvislosti s prodejem boraxu běžnému spotřebiteli. Z toho jedna pokuta ve výši deset tisíc korun už nabyla právní moci. Dotčené společnosti už provedly nápravu a učinily náležitá opatření k zajištění prodeje jen pro profesionální použití.
Látka pentahydrát a dekahydrát tetraboritanu sodného (borax) se prodává samostatně jako surovina nebo ve směsích, nejčastěji ve formě hnojiva. Často je využívána dětmi pro výrobu slizů, které jsou v současné době velmi populární. Slizy (tzv. „slime“ nebo „flubber“) se dají vyrobit dle různých dostupných návodů právě z této chemické látky ve spojení s lepidlem. Tato činnost ale může představovat pro děti zdravotní riziko.
„Tetraboritan sodný, jedna ze složek používaných na výrobu slizu v domácích podmínkách, patří mezi skupinu látek omezených evropským nařízením REACH, protože se jedná o látku toxickou pro reprodukci - může poškodit reprodukční schopnost a může poškodit plod v těle matky,“ přiblížil Jarolím.
Pokud je pentahydrát tetraboritanu sodného přítomen ve směsi v koncentraci 6,5 % a více, dekahydrát tetraboritanu sodného 8,5 % a více, je směs považována za nebezpečnou pro reprodukci. Na takový výrobek se pak vztahuje omezení, které zakazuje prodej běžnému spotřebiteli. Taková látka nebo směs se potom smí uvádět na trh jen pro profesionální použití a toto by mělo být uvedeno i na obalu výrobku. Prodejce by pak měl učinit opatření, která by měla zamezit uvádění na trh takového výrobku běžnému spotřebiteli.
reklama