Koncerty a jiné akce pro veřejnost mohou být bez zbytečných odpadů. Jen se to musí dobře vymyslet
„Kdykoliv jsme na akcích různého druhu umisťovali koše na tříděný odpad a dávali možnost třídění bioodpadu, pak vždy byla výstupem hromada směsného odpadu ve všech barevných i nebarevných koších. A to i když jsme psali popisky a návody, co kam patří,“ říká Jana Půlpánová. Její doporučení je, že pokud chcete na své akci pro veřejnost zavést nějaký odpadový systém, pak to ani pro stánkaře, ani návštěvníky nemůže být na dobrovolné bázi. Prostě se to musí pojmout koncepčně a zahrnout všechny úrovně – prostor, stánkaře, návštěvníky, svozovou firmu a marketing. Akcí v konceptu Zero Waste je vždy dobré se pochlubit a tu práci s tím spojenou komunikovat lidem zevnitř ven.
Při plánování odpadového konceptu nějaké akce je potřeba promyslet úplně všechno. Předně je třeba se zamyslet nad možnostmi, které nabízí daný prostor a charakterem akce. „Je potřeba zohlednit, kolik přijde asi lidí, jestli je na místě dostatek nádob na tříděný odpad, jestli je k dispozici pitná, ideálně teplá voda, kolik bude stánků s jídlem,“ vyjmenovává Půlpánová.
Pak je dobré se ideálně na základě zkušeností z předchozích let zamyslet nad tím, jaké druhy odpadů vzniknou a jaká bude jejich čistota. Vzniku celé řady odpadů se dá předejít například tím, že účast prodejce nápojů podmíníte používáním opakovaně využitelných zálohovaných kelímků, nebo že prodejci občerstvení budou používat kompostovatelné nádobí.
Aby snaha mít bezodpadovou akci pro veřejnost nepřišla nakonec vniveč, je potřeba vyčlenit nějaké lidské síly k odpadovým košům, které dohlédnou na to, aby lidé odpady třídili správně, respektive aby nějaký nepozorný návštěvník neznehodnotil již vytříděný materiál nevhodným odpadem.
„Každopádně odpadový koncept musí být jednoduchý a bez možnosti porušit pravidla,“ říká Jana Půlpánová. To znamená, že se například určí, že všichni prodejci musí používat kompostovatelné nádobí a příbory, ideálně zálohované, aby je lidé nevyhazovali, kam nemají, ale vraceli je ke stánku. Po skončení akce se takové nádobí nechá prostě rozložit na kompostu. Dodržení pravidel stánkaři se podle Půlpánové musí v průběhu akce kontrolovat.
„Zároveň je třeba vědět, jaký druh odpadu, které chceme na akci třídit, vezme svozová firma, která v místě sváží odpady. Rozhodně je nesmysl dávat umaštěné plastové tácky se zbytky jídel do košů na plasty. A častý je i omyl, že lidé dávají papírové kelímky na nápoje do nádob na papír. Kelímky mají uvnitř plastovou fólii a patří do směsného opadu,“ říká Půlpánová.
Důležitou a těžkou součástí vytvořeného bezodpadového konceptu je zapojit do něj samotné návštěvníky, dodává Půlpánová. Ale prý to jde, když se chce. Zero waste koncept začíná být známý pojem a je třeba tyto myšlenky šířit dál aby se staly přirozenou součástí akcí všeho druhu.
reklama