Průzkum: Říkáme, že třídíme. Ale trochu se přeceňujeme
„Z výsledků průzkumu, ale i z našich statistik je patrné, že mezi námi jsou naprosto důslední lidé, kteří na sběrná místa odnesou každou použitou baterku, stejně tak jako každý kousek papíru či plastu. Vedle nich je však řada takových, kteří třídí jak kdy podle nálady a času. Je potřeba stále vysvětlovat, že když už třídit, tak pořádně,“ říká Petr Kratochvíl, ředitel neziskové společnosti Ecobat.
Češi si jsou podle něho vědomi významu recyklace – za důležitou ji považuje 84 % Čechů a dokonce 93 % dětí školou povinných. Obdobně jsou na tom s postoji k recyklaci baterií, která je důležitá pro 80 % dospělých a 88 % dětí. V populaci přitom nalezneme 40 % těch, kteří podle svých slov třídí baterie zodpovědně. To znamená např. to, že baterie vyhazují zásadně do sběrných boxů a o jejich zpětný odběr se nejen zajímají, ale mají o něm i hluboké znalosti. „Jedná se především o obyvatele největších českých měst, vysokoškoláky s vyšším socioekonomickým statusem,“ upřesňuje Jiří Remr z agentury Markent, která výzkum provedla. Dalších 28 % Čechů lze označit za příznivce recyklace, 10 % třídí náhodně. Těch, kteří baterie netřídí a vyhazují je do směsného odpadu, je v populaci 22 % a rekrutují se převážně z řad osob se základním vzděláním.
Z výzkumu vyplynulo také to, že se Češi v oblasti recyklace přeceňují. „Podle vlastních slov měli Češi k recyklaci loni odevzdat asi 1 200 tun baterií. Toto číslo bylo skutečně odevzdáno, domácnosti se na něm ale podílely jen asi polovinou. Přes 7 milionů baterií dokonce skončilo v popelnicích,“ uvádí Petr Kratochvíl. V českých domácnostech se přitom podle průzkumu nachází přes 91 milionu baterií, použitých z nich má být desetina. „Ani tyto odhady neodpovídají realitě. Podle reálné sondy do domácností společnosti Recyklohraní mají Češi doma baterií nejméně dvojnásobek, stejně tak podíl těch použitých je vyšší, asi 16 %,“ rozporuje Petr Kratochvíl.
Průzkum na téma Nakládání s použitými bateriemi realizovala pro neziskovou společnost Ecobat nezávislá výzkumná agentura Markent. Sběr dat probíhal formou osobních rozhovorů v červnu 2016. Zúčastnilo se ho 712 respondentů ve věku 18-74 let v reprezentativním zastoupení dle pohlaví, věku, velikosti místa bydliště a regionu. Tisková zpráva dále obsahuje informace z průzkumu projektu Recyklohraní, jehož cílem je prohloubit znalosti žáků v oblasti třídění a recyklace odpadů a umožnit jim osobní zkušenost se zpětným odběrem baterií a použitých drobných elektrozařízení.
reklama