Tři nové možnosti, jak prát eko - feel eco, Batole a ecoleaf
Cílíme na vás! feel eco, první český prací prostředek s unijní ekoznačkou.
|
|
Foto: Martin Mach Ondřej/Ekolist.cz |
Prášek a tekutý prostředek na praní feel eco získal tzv. Květinu, unijní ekoznačku jako jediný český prací prostředek již na podzim roku 2008. Na trh se dostává až nyní. „Dolaďovali jsme receptury a zdokonalovali produkt, aby při uvedení na trh byl naprosto perfektní,“ říká Michal Kostrba, obchodní ředitel společnosti Fosfa. „A uvedení na trh je právě teď,“ dodává Kostrba s tím, že v následujících třech měsících by měly být ekovýrobky z Fosfy k dostání v regálech obchodů nebo na stránkách internetových obchodů. Fosfa má výhodu v tom, že je zavedeným výrobcem čistících prostředků, vyrábí i prostředky, které prodávají jednotlivé řetězce pod svou privátní značkou. Tyto vztahy by podle Kostrby měly Fosfě pomoci dostat jejich ekoprášky na pulty obchodů k běžným zákazníkům.
Fosfa svou řadou feel eco totiž nemíří primárně na ekospotřebitele, ale na běžné spotřebitele, kteří jsou zvyklí kupovat konvenční zboží. „Co se týče prací účinnosti nebo biologické rozložitelnosti je náš výrobek srovnatelný s těmi běžnými pracími prostředky, které jsou považovány za kvalitní značky,“ říká Michal Kostrba. Podle něho bude i cena srovnatelná s tím, na co jsou spotřebitelé zvyklí u konvenčních značek. „Nechceme po spotřebiteli žádnou zvláštní cenovou prémii za to, že náš prostředek je ekologicky šetrný,“ vysvětluje Michal Kostrba. Konkrétní cenu ale neuvedl.
Proč si Fosfa vybrala Květinu, unijní ekoznačku, a ne národní ekoznačku Ekologicky šetrný výrobek (EŠV)? Důvodem je, že Fosfa míří za hranice, kde je Květina jako ekoznačka známější, byť feel eco chce začít prodávat v Česku. „V první fázi se chceme prosadit na český trh, protože je pro nás jednodušší oslovit spotřebitele jen na českém trhu, než se zároveň pokoušet oslovovat i spotřebitele ve Švédsku a ve Francii. Každopádně naší ambicí je mít globální značku,“ říká Kostrba.
„Náš výrobek jsme si nechali porovnat s nadnárodními značkami. Podle těchto výsledků se ukázalo, že naše produkty jsou s nimi srovnatelné,“ tvrdí Kostrba. Konkrétně se porovnávaly s posledními typy pracích prášků, které jsou běžně dostupné na našem trhu a jsou vnímány jako kvalitní značky. Podle Kostrby je feel eco stejně kvalitní co se týče prací účinnosti, v biologické rozložitelnosti některé výrobky prý i předčil. „Náš výrobek vychází z testů tak, že se ze 70 % odbourá do 28 dní,“ říká Michal Kostrba.
Michal Kostrba zdůrazňuje, že feel eco je jediný prostředek, který má na našem trhu unijní ekoznačku. Podle něho je to tím, že kritéria ekoznačky jsou velice přísná a značně omezují to, jaké lze použít suroviny, čímž se jiní výrobci nechtějí svazovat.
Vše z rostlin! Mycí prostředek ecoleaf.
|
||
Foto: Martin Mach Ondřej/Ekolist.cz |
O společnosti Qalt Rakovník jsme na Ekolist.cz v souvislosti s ekologicky šetrnými pracími prostředky již několikrát psali. Poprvé v listopadu 2005, kdy se na trh dostal prací prášek Qalt Excel, který právě získal českou národní ekoznačku Ekologicky šetrný výrobek. Tehdy to byl v pořadí druhý prací prostředek s touto ekoznačkou, první byl prací program společnosti Missiva.
O rok později, na podzim roku 2006, zveřejnil Ekolist.cz výsledky spotřebitelského testu, v kterém nejlépe uspěl právě Qalt Excel z rakovnické chemičky a německý prací prostředek Frosch. Následující podzim byl Qalt Excel testován i ve spotřebitelském testu Mladé Fronty DNES, a opět se stal vítězem. Podle testu Mladé Fronty DNES však Qalt Excel v testu nesplnil podmínky biologické rozložitelnosti v takové míře, kterou požadují kritéria pro získání Ekologicky šetrného výrobku.
Od té doby uvedl rakovnický Qalt na trh další výrobky s národní ekoznačkou: Qalt Excel Color na barevné prádlo a Qalt Excel prací gel. Loni přibyly i mycí prostředek na nádobí a univerzální úklidový prostředek. „Na podzim 2009 jsme také získali ekoznačku pro prací prostředek Batole, který je určený pro praní dětského prádla,“ říká Petr Řezníček z Qaltu.
Výrobky Qaltu se podle Řezníčka prodávají nejvíce na internetových stránkách Qaltu, část produkce míří do bioobchůdků. „Některé výrobky Qaltu s ekoznačkou se dají sehnat i v supermarketech, v Tescu, Makru, Kauflandu. V Globusu bude od května všech pět ekovýrobků Qalt,“ říká Petr Řezníček. Podle něho se ekoznačky EŠV v budoucnu dočká ještě tekutá verze Batolete.
„Prací schopnosti Qaltu jsou srovnatelné s ostatními výrobky, přestože oproti nim máme ceny velmi lidové,“ říká Petr Řezníček. Qalt se svou produkcí zaměřuje hlavně na český trh, ale míří i na Ukrajinu a do Běloruska.
Posledním prostředkem, který se nově objevuje na trhu, je britská řada výrobků ecoleaf, které u nás distribuuje společnosti NAVI team. „Ecoleaf vyrábí celou řadu čistících prostředků, u nás jsou aktuálně dostupný tekuté prací prostředky, aviváž, prostředek na mytí nádobí, univerzální čistič a wc čistič,“ říká za společnost NAVI team Jiří Pospíšil.
„Vše je vyrobeno z rostlinných výtažků, bez použití látek živočišného původu, výrobky proto mají certifikaci pro vegany,“ říká Jiří Pospíšil. Výrobky jsou podle něho v přírodě bez problémů odbouratelné, jsou baleny v plastových obalech, které pocházejí z recyklované suroviny, a které lze znovu recyklovat. „Do budoucna chceme dodávat i prostředky do myček nádobí a prací prášek,“ říká Jiří Pospíšil.
Výrobky ecoleaf jsou u nás dostupné od léta 2009, prodávají se převážně v obchodech s biopotravinami a v obchodech se zdravou výživou nebo v e-shopech zaměřených na ekoprodukty. V supermarketech nebo velkých drogeriích k dostání nejsou.
Doplněno 19. dubna 2010:
Jak se ukázalo, na Ecoworldu se prezentovaly i další prací prostředky, které jsme přehlédli. Česká společnost Tierra Verde ve své řadě ekodrogerie YELLOW&BLUE mimo jiné nabízí prací gel vyrobený z mýdlových ořechů. "Ekoznačku prostředek ještě nemá, ale ořechy jsou v biokvalitě," říká Nataša Foltanová z Tierra Verde. Společnost Tierra Verde upozorňuje na to, že přípravky neobsahují ropné deriváty, fosfáty, umělé parfémy, barviva ani opticky zjasňující látky.
Pátým pracím prostředkem z veletrhu byly prací koule Ecoballs, které dodává společnost Inreko. Prací prostředek v podobě granulí se dávkuje do dvou koulí, které se pak vkládají přímo do pračky. Výrobek podle výrobce šetří energii. Jedna náplň vydrží 150 cyklů.
Přečtěte si zprávu Test Zelené domácnosti: nejlépe pere Frosch a Qalt Excel z 26. října 2006
reklama