https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/acea-trzni-podil-elektromobilu-v-eu-dosahl-temer-deseti-procent-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tržní podíl elektromobilů v EU dosáhl téměř deseti procent

8.11.2020 00:08 | BRUSEL (ČTK)
Údaje zahrnují automobily s čistě elektrickým pohonem a hybridní vozy, které umožňují dobíjet baterii z elektrické sítě.
Údaje zahrnují automobily s čistě elektrickým pohonem a hybridní vozy, které umožňují dobíjet baterii z elektrické sítě.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Prodej elektromobilů v Evropské unii ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostl zhruba o 212 procent na téměř 274 000 vozů. Jejich podíl na celkovém prodeji osobních aut se tak zvýšil na 9,9 procenta ze tří procent před rokem. Vyplývá to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice se prodej elektromobilů zvýšil o 157 procent na 908 vozů.
 

Údaje zahrnují automobily s čistě elektrickým pohonem a hybridní vozy, které umožňují dobíjet baterii z elektrické sítě.

"Opatření, která různé země zavedly ke stimulaci poptávky po automobilech v období pandemie nemoci covid-19, znevýhodnila automobily s tradičním pohonem," uvedlo sdružení ve své zprávě. Upozornilo nicméně, že na celkovém prodeji osobních aut v EU se i nadále více než 75 procenty podílejí vozy s benzinovými a naftovými motory.

Prodej aut s naftovým motorem ve třetím čtvrtletí klesl téměř o 14 procent zhruba na 766 000 vozů, prodej automobilů s benzinovým motorem se propadl téměř o čtvrtinu na 1,3 milionu vozů. Tržní podíl naftových aut činil 27,8 procenta, tržní podíl benzinových aut 47,5 procenta. Benzinová auta se tak poprvé od roku 2016 na celkovém prodeji osobních vozů podílela méně než polovinou, upozorňuje ACEA.

Podle partnera EY Petra Knapa 3. čtvrtletí v Evropě skutečně ukazuje měnící se skladbu pohonů. "To už nejde ´okecat´ poklesem trhu. Skoro čtvrtina nových aut má alternativní pohon a každé desáté je do zásuvky. Docela překvapivé, že rychleji zřejmě ztrácí benzín než diesel," podotkl. Alternativní pohony se snaží prosazovat samy automobilky kvůli hrozbě vysokých pokut za nesplnění emisních limitů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

8.11.2020 00:09
A z čeho se to bude dotovat, až se auta na benzín přestanou prodávat?
Aha, pak za elektromobil a jeho provoz bude nutné zaplatit plnou cenu. Což bude docela nepříjemná změna.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2020 10:33 Reaguje na Viktor Šedivý
Možná ani ne. Elektroauto je jednodušší a i materiálově levnější, cenu zvyšuje pouze baterie.
Elon Musk už představuje bezkobaltové baterie za cenu, kde se láme elektrika - benzín, lithiové baterie šly asi na osminu ceny, ten vývoj jede velmi rychle. Samozřejmě ne u nás, ale to nevadí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.11.2020 12:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Lithiové baterie se u nás nevyrábějí, takže kdyby tak dramaticky klesla cena, musely by slevnit i zde. Jinak by to lidi kupovali v zahraničí přes internet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2020 17:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Samozřejmě poklesla.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.11.2020 00:41
A kolik by se jich prodalo bez těch masivních dotací.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2020 10:35 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Asi méně, ale ne o moc. V určitém segmentu dopravy je dnes už elektrika výhodnější a levnější.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.11.2020 10:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty dotace dělají hodně. Jedna francouzská automobilka začala vyvážet elektromobily do Austrálie. Tam dotace nejsou a za celý rok se jich prodalo asi deset. Akorát si už nepamatuji, jestli to byl Renault nebo Peugeot.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.11.2020 07:56
Problém vidím jednak v tom, že je to masívně dotované a i jinak zvýhodňované (u nás např. elektromobily nemusí mít dálniční známku), takže to neodráží ryze tržní preference.
Druhý problém je, že si to kupují spíše bohaté rodiny jako druhé či třetí auto.
Třetí problém spočívá v tom, že vyjma několika málo států, jako je např. Francie se svým cca 80% podílem jaderné energie v síti vyprodukuje elektromobil daleko víc spalin (včetně CO2), pouze "má výfuk v elektrárně", takže mentálně nekompetentním a zoufale nevzdělaným ekologickým aktivistům stačí absence výfuku na samotném autě. Německu trochu pomáhají větrné parky, které někdy jdou i v noci, kdy se elektromobily prakticky vždy nabíjejí. FV elektrárny, které kulminují svou produkci v době dopravních špiček, jsou pro dobíjení elektromobilů téměř bezcenné.
Čtvrtý problém je, že elektromobil potřebuje k rychlému dobití baterie dosti šílené proudy a i tak se nabíjí několikanásobně déle než kolik trvá naplnění nádrže v klasickém autě naftou či benzínem, a na plně nabitou baterii ujede jen cca 1/6 vzdálenosti, takže by to znamenalo obrovskou výstavbu dobíjecích stanic - muselo by jich být cca 6 násobek oproti benzínovým pumpám a musely by mít několikanásobek stání. A ta dobíjecí stanice by při plném obsazení všech míst měla spotřebu jako menší okresní město, a na ni by se musela dimenzovat vedení.
Omezený dojezd na jedno nabití je zásadní problém - např. na dálnici Drážďany - Berlín je úsek dlouhý skoro sto km, kterým prochází přes jakési chráněné území okolo Labe, kde nejsou žádné benzínky. Pro auto na naftu / benzín žádný problém (běžně stačilo natankovat v poslední české pumpě před hranicí a dojelo se s rezervou až k pumpám před Berlinerringem), elektromobil by nejspíš zůstal trčet, nebo by musela být na obou koncích tohoto úseku obrovská nabíjecí kapacita (pokud by elektromobilita nahradila normální auta, musely by ji na obou koncích použít všechny elektromobily).
Dalším problémem, už šestým, je, že se elektromobil nevytápí odpadním teplem z motoru, takže v našich podmínkách (o severnějších státech ani nemluvě) se musí vytápět na úkor energie pro pohon, tudíž jde jeho dojezd, i tak nedostatečný, ještě víc dolů.

Bez masívní výstavby jaderných elektráren je elektromobilita totální nesmysl.
Odpovědět

Jirka Černý

8.11.2020 09:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Většinu toho by vyřešila jedna "maličkost" a to revoluční baterie. Ale to by musela být opravdu převratná a ne jen drobné kosmetické vylepšení tohoto co je aktuálně používané.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2020 10:47 Reaguje na Jirka Černý
Nic převratné se čekat nedá, ale evoluční vývoj jede velmi dobře.
https://fdrive.cz/clanky/bezkobaltove-baterie-tesla-by-mohly-zasadit-smrtici-uder-fosilnim-palivum-5372
Odpovědět

Jirka Černý

8.11.2020 12:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Zatím je tam moc, kdyby, by mohly, vypadá to, zbývá dořešit, atd. Fandim ať se to povede, ale Tesla a automobilový průmysl není jediný kdo by takovou baterii potřeboval, tj celý svět se snaží o nějaký průlom a zatím nic moc.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2020 17:32 Reaguje na Jirka Černý
Nějaký rázový průlom se čekat nedá. Ale vývojově je lithium s kyslíkem (tzv. "dýchající baterie") teoreticky na skoro stejné úrovni uložené energie jak benzín, což by byl skutečnný průlom. Vzhledem k třetinové účinnosti spalovacího motoru atd. atd...jenže to je asi ještě daleko. Ale při dnešní rychlosti vývoje...čort znajet..
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.11.2020 06:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Teoreticky. Teoreticky měl mít Dieselův motor účinnost skoro sto procent. Teoreticky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2020 08:57 Reaguje na Jan Šimůnek
Blbost jak dycky. To fakt není možný!! Jakýkoliv spalovací motor má teoretickou účinnost asi 40%, skoro stejně, jak Carnotův oběh. Tohle ví přece už žáci základních škol, tohle věděli už konstruktéři prvních motorů.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2020 08:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Účinnost Carnotova cyklu závisí na teplotě a tlaku. Byli bychom schopni se dostat na mnohem vyšší účinnost, pokud bychom rezignovali na fakt, že při vyšších tlacích a teplotách hoří v motoru dusík ze vzduchu na NOx. Nebo autu zajistit jiný zdroj kyslíku než vzduch (německé ponorky poslední generace před koncem války používaly naftové motory se vstřikováním koncentrovaného peroxidu vodíku).
Pokusné modely (na vzduch), kde se na řešení produkce NOx rezignovalo, šly se spotřebou nafty pod 1l/100 km. Co by to znamenalo pro emise z dopravy, je vcelku jasné. Při tak vysokých teplotách a tlacích by se navíc ani nemusely používat katalyzátory, protože by opravdu shořelo všechno palivo už ve válci.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

8.11.2020 20:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte, že Ohmův zákon stále platí a že v důsledku toho, na kabeláž nabíjecích stanic budou potřeba stovky milionů tun mědi? Výroba takového množství mědi spotřebuje více energie než vyrobí všechny soláry v Evropě za rok dohromady? Ta Vaše fantasmagorie se supravodiči odporuje přírodním zákonům a je fysikálně stejně nesmyslná, jako perpetuum mobile.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2020 20:45 Reaguje na Jiří Daneš
Já o supravodičích nevím ani ťok a nic o nich nepíšu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2020 11:19 Reaguje na Jan Šimůnek
ad1) tržní systém v dopravě stejně nikde nefunguje, veškeré silniční daně, dálniční známky, spotřební daně na paliva atd. atd. jsou čistě politické povahy a elauta není jediné, které je zvýhodněno.
ad2) vaše názory na to, kdo si to kupuje jsou zcela zbytečné, třeba můj kamarád s Teslou tahá vozík a dopravuje materiál.
ad 3) ekologie elauta se láme asi na polovině elektřiny z fosilu, kromě nás už málokdo v Evropě má větší podíl fosilu v síti, než polovinu. Snad jen Polsko. Ale tohle je technologie 21. století a nabíjet eleauto z uhláku je skutečně pitomost, za pár let už to bude ale zcela jasný a uhlí nebude snad ani u nás.
Právě fve je na nabíjení nejvýhodnější, 90% aut stojí na parkovišti a tam se může nabíjet. Třeba před fabrikou, kam jezdí lidi do práce (jak v USA).
ad 4) faktem je, že nabíjení auta je delší, než dolití nádrže, ovšem 1/6 dojezdu je zase z doby krále Klacka. Dnes je dojezd běžně přes 600 km, menší se pužívá jen na krátké městské pojížďky, kde je to fuk. A infrastruktura roste zároveň s množstvím elaut v provozu.
Pátý bod jste vynechal, ale 100 km na dálnici bez dobíjení skutečně problém není, viz výše.
ad 6) elauto se skutečně musí vytápět z baterie, to je ovšem pár procent, na dojezd to vliv nemá. V některých oblastech Norska už vůbec nenatankujete, zrušili tam už benzínky úplně.

Problémy vidím spíše opačné, provoz elauta je velmi levný a proto se naše silnice můžou totálně zahltit, lidé budou jezdit furt všude jak blbí, když si už pořídili tak drahý krám, který jezdí skoro zadara. A nejen u nás.
A ta energetická náročnost bude velmi děsivá, OZE ten výkon dá, ale nic není zadarmo, masivní využití JE je problematické a zbytečně drahé. Ale než na to dojde.................třeba se mozitím uvaříme se ve vlastní šťávě......
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.11.2020 12:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Posledními dvěma odstavci jste to tedy opět zazdil...:-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.11.2020 13:00 Reaguje na Pavel Hanzl
ad 1 Jednoznačně spíš ke škodě věci.
ad 2 Tom má cenu jen na krátké vzdálenosti, třeba po městě, do několika sousedních vsí apod.
ad 3 Na to stačí poměrně primitivní výpočet, kolik energie potřebuje vyrobit (přímo u sebe v motoru) normální auto, a kolik energie potřebuje (v elektrárně) vyrobit elektromobil (s násobky, kompenzujícími účinnost všech dalších přeměn - z mechanické na elektrickou, z elektrické na chemickou (nabíjení akumulátoru) a z chemické na elektrickou (dolování elektřiny z akumulátoru). K tomu musíte přičíst ztráty samovybíjením (horší, než kdybyste nechal auto parkovat s otevřenou nádrží) a další. Nezanedbatelná není ani hmotnost baterie, která se navíc vybíjením nezmenšuje (na rozdíl od hmotnosti nádrže auta, která při jízdě klesá).
A při našem energetickém mixu jste pálením fosilu v elektrárnách nad úrovní pálení fosilu přímo v motoru.
ad 4 Dojezd 600 km snad leda s vozíkem naloženým zásobními baterkami.
ad 5 Pátý bod jsem nevynechal, jen jsem ho neuvedl číslem :-) Popsal jsem schválně dálnici v Německu, kterou znám. A dobíjení na cestě Brno - Praha, minimálně dvakrát, a podstatně delší než nabírání benzínu u pumpy, by tu cestu pěkně protáhlo.
ad 6 Je to problém i v případě několika procent, pokud máte dojezd "na hraně". Dál stačí nějaká uzavírka, objížďka apod, a abyste se vracel kus cesty k nejbližší nabíjecí stanici. Je to prostě pro normálního člověka nepoužitelný vehikl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2020 17:49 Reaguje na Jan Šimůnek
ad ad 1) Polatky za údržbu a svatbu silnic musí někdo zaplatit.
ad ad 2) ten kamoš jezdí Brno - Bratislava, Trenčín, Hradiště atd. atd. má vychytané cestou nabíječky, tesla je dost těžká a na takový vozík by stejně musel koupit masivní suvéčko, což by ho vyšlo na skoro stejný peníze. Jezdí skoro zadara a fakturuje plnou cenu a silně si to pochvaluje. Jen má obavu, že na to přijde víc lidí a nabíječky nebudou.
ad ad 3) samozřejmě je to všechno dávno spočítané a psal jsem to, láme se to asi napůl.
Celý systém je nový a velmi rychle se vyvíjí (u nás částečně taky).
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2020 08:58 Reaguje na Pavel Hanzl
To tvrdili výrobci různých "zázračných motorů" také. Zpravidla až do chvíle, než to celé krachlo.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

8.11.2020 20:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy tedy máte kamarády! Pokud ovšem, jako obvykle, nelžete. Tak, jak to popisujete, že 90% aut stojí na parkoviští tak by snad bylo mnohem ekologičtější místo jednotlivých aut podporovat výrobu a prodej elektrobusů, ale zatím jsem o něčem takovém nikde nečetl, ani neslyšel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2020 20:51 Reaguje na Jiří Daneš
Zase jen nesmysl, bus nejede tam, kam chci jet.
Zatím jdou mladí do sdílených aut, budoucnost ale mají autonomní taxi (samozřejmě v elektrice, tam se s benálem fakt vůbec nepočítá).
Každopádně individuální doprava stejně, jak se atomizuje vše ostaní.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

9.11.2020 10:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase lžete. Jděte už konečně na tu psychiatrii.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.11.2020 08:30
Tzv. masová elektromobilita motivovaná čistě ideologickými důvody bude mít na životní prostředí daleko horší vliv než je tomu doposud.
Jde doslova o podvod , krytý obrovskými dotacemi z veřejných rozpočtů.
O tom ostatně mluvil již Erasmus Rotterdamský ve své knize Chvála bláznovství, kde perfektně rozlišil dvě roviny lidského jednání - reálnou a fiktivní ,prosazovanou vládnoucími pomatenci.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

14.11.2020 22:20
Tržní podíl se asi nahání celkem snadno když většina lidí začala šetřit a prodeje aut šli výrazně dolů obecně...

a zároveň je cena elektrouta 5x-10x větší než ICE vozu... tudíž 1 prodané auto nažene 10x tržní podíl prodaného ICE...
Krom toho valná většina toho jsou firemní nákupy dotované státem. Běžný občan na to nemá prakticky nikde v Evropě.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist