Agrární komora se obrátila na ÚOHS kvůli diskriminaci výrobků v řetězcích
Agrární komora uvedla, že jde o privátní značky obchodních řetězců jako je Jarmark, která patří společnosti Kaufland. Dále uvedla jako příklad značku Pilos, která se prodává v řetězci Lidl nebo Clever patřící řetězci Billa. Podle komory řetězce umisťují tyto výrobky vedle výrobků od tradičních dodavatelů, které mají stejné složení i hmotnost jako privátní značky. Prodejci je ale znevýhodňují vyšší cenou, což vede ke snižování poptávky po tradičních výrobcích, tvrdí komora.
Podle ní si obchodníci od svých dodavatelů objednávají výrobky pro své privátní značky, u kterých si určují podobu obalu a tlačí na nejnižší nákupní cenu. Zároveň si dodávkami pro své značky podmiňují odběr tradičních výrobků dodavatelů, uvedla komora.
Prezident Agrární komory ČR Jan Doležal řekl, že má informace od členů o tom, že obchodníci postupně snižují objednávky jejich výrobků ve prospěch privátních značek, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu.
"Každá nová smlouva znamená další slevu, a tedy vyšší marži pro obchod, nikoliv nižší cenu pro zákazníka. Pokud dodavatel na jejich jednostranně nadiktované a neférové podmínky nepřistoupí, jednoduše jej vymění za jinou firmu, která je ochotna tyto podmínky přijmout," doplnil.
Řetězce si mohou najít pro své privátní značky i dodavatele ze zahraničí a výrobek bude stále vypadat jako domácí produkce, uvedl Doležal. Dodal, že obchody nemají totiž povinnost uvádět název konkrétního výrobce, který je tak pro běžného spotřebitele jen obtížně zjistitelný.
Komora již dříve upozorňovala na to, že v ČR 11 největších řetězců ovládá 75 procent maloobchodního trhu a mají proto velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)
pavel peregrin
12.4.2023 06:50Pavel Hanzl
12.4.2023 08:09 Reaguje na pavel peregrinPavel Hanzl
12.4.2023 08:08"Agrofert je naším největším zemědělským podnikem, potravinářským holdingem ohromného rozsahu a má zásadní vliv i na určování cen."
Týdeník Forum 30.3.2023
Řetězce zcela logicky hledají levnější dodavatele v zahraniční, normálka.
Nevím ale, proč se v článku tváří tajemně jako hrad v Karpatech, kdo je "tradiční výrobce"? Agrofert? A kdo "privátní" firma? Jarmark a Pilos jsou kdo?
Pavel Hanzl
13.4.2023 07:25 Reaguje na pavel peregrinDAG
14.4.2023 07:58 Reaguje na Pavel HanzlPodle toho používá také jazyk a vyznívá jeho sdělení.
Na druhou stranu nedělá falešné zprávy jako ruskem placená media, třeba sputnik či co já vím jak se tyhle žumpy jmenují.
Pavel Hanzl
14.4.2023 09:09 Reaguje na DAGBřetislav Machaček
13.4.2023 08:13 Reaguje na pavel peregrinmu věří jako Bibli. Je pak s nim zbytečné faktická diskuse,
proto pro něho jsou fakty pouze informace z týdeníku TROLUM.
Marcela Jezberová
12.4.2023 14:50 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.4.2023 07:22 Reaguje na Marcela JezberováRadim Polášek
13.4.2023 08:41Zatímco u obchodních značek výrobců si výrobce obvykle prosadí vyšší cenu, takže zisk se v nějakém poměru rozdělí mezi obchodní řetězec a výrobce. Obchodní řetězec tak má přirozeně zájem , aby lidi přednostně kupovali jeho privátní značky, protože z nich má vyšší zisk. proto nastavuje cenu potravin svých privátních značek vždy o něco níž než cenu potravin prodávaných pod obchodními značkami výrobce.
DAG
14.4.2023 08:01 Reaguje na Radim PolášekJinak mám zkušenost, že stejně jak jste to popsal, to funguje i u nábytku. Ono to tak bude asi všude, oblečení, elektronika atd.
Radim Polášek
15.4.2023 10:22 Reaguje na DAGOno záleží na oboru, kdyby jim zákazníci a stát dovolili mít k obratu 20 - 25 % zisku, jako mají prosperující firmy v IT, třeba Microsoft, tak by takhle zdražovali a měli by pro špatné časy miiónové a miliardové finanční polštáře, jako má Microsoft, Apple, Intel a další.
Jenže v oboru prodeje a výroby potarvin i prosperující firma nedosáhne na víc než na těch okolo 5 % zisku z obratu. Málo prosperující má sotva 1 - 2 %. Finanční polštáře mají malé nebo žádné, musí je tak financovat banky a stačí menší změna podmínek a místo v zisku jsou ve ztrátě,
Pavel Hanzl
14.4.2023 09:17 Reaguje na Radim PolášekSkutečnost je ale trochu jiná: Agrofert, který má skoro monopol na naše potravinářství "od pole po vidličku" vyšrouboval ceny a řetězce si hledají levnějšího dodavatele, není to nic složitého. A estébácky systém velí nesnížit cenu, ale stěžovat si na toho, kdo to kupovat nechce.