https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/arcibiskupske-lesy-poridily-lanovku-na-svazeni-dreva-z-jesenickych-svahu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Arcibiskupské lesy pořídily lanovku na svážení dřeva z jesenických svahů

22.6.2024 00:37 | OLOMOUC (ČTK)
Nová lanovka na svážení dřeva začala jezdit na polesí Domašov, a to krátce po vystavení na lesnickém a mysliveckém veletrhu Silva Regina.
Nová lanovka na svážení dřeva začala jezdit na polesí Domašov, a to krátce po vystavení na lesnickém a mysliveckém veletrhu Silva Regina.
Zdroj | Arcibiskupské lesy a statky Olomouc
Arcibiskupské lesy a statky Olomouc (ALSOL) pořídily novou lanovku, díky které mohou jejich pracovníci svážet pokácené stromy i z velmi obtížně přístupných míst na svazích Jeseníků. Dostanou se tak do míst, kde není možné vyjet s těžkou lesní mechanizací a kůň by se tam kvůli příkrému terénu mohl zranit. Nová lanovka na svážení dřeva začala jezdit na polesí Domašov, a to krátce po vystavení na lesnickém a mysliveckém veletrhu Silva Regina, sdělila mluvčí ALSOL Lenka Volfová.
 
Posádku nové lanovky na svážení dřeva tvoří tři lidé, a to operátor lanovky, těžební dělník a vazač. Pomocí soupravy, jejímž základem je stožár s navijáky a hydraulický jeřáb umístěný na přívěsu, lze na laně svážet pokácené dřevo až ze vzdálenosti několika stovek metrů. "Plánujeme, že bude operovat v letním období na polesí Domašov a zbytek roku na polesí Vápenná," uvedla Volfová.

Lanovka při transportu dřeva z obtížně přístupného terénu podle Volfové jen minimálně poškozuje okolní lesní porost a půdu, takže její provoz je šetrný k životnímu prostředí. "Jsme přesvědčeni, že nová lanovka bude velkým přínosem pro naše kolegy a pomůže nám při udržitelném hospodaření v lesích," podotkl jednatel ALSOL Arnošt Buček.

ALSOL od roku 2013 hospodaří na 42 000 hektarech církevních lesů v Olomouckém a Zlínském kraji. Společnost předloni na jaře ve Vápenné na Jesenicku zprovoznila vlastní pilařský závod, do kterého investovala bezmála 300 milionů korun. Při dvousměnném provozu pila zvládne pořezat ročně zhruba 60 000 metrů krychlových dříví.

Společnost ALSOL zaměstnává zhruba 140 pracovníků. Jejím stoprocentním vlastníkem je Arcibiskupství olomoucké.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

22.6.2024 06:03
Nic nového pod sluncem - to předkové používali už dávno.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.6.2024 06:13 Reaguje na smějící se bestie
ono jde spíš o to, že to zavedli.
Težařské firmy raději ten les zničí těžkou technikou.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

23.6.2024 19:21 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ono jde o to, že lanovky byly v Jeseníkách již někdy v sedmdesátých letech. Těžařské firmy by samozřejmě nic nezničíly protože do porostů pro které jsou lanovky určeny se žádná těžká technika normálně nedostane.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

23.6.2024 19:54 Reaguje na smějící se bestie
Toto je harvestorová (procesorová) lanovka. Slouží k přitahování neodvětvených stromů v celých délkách. Strom se odvětvuje a manipuluje až po přitažení dole( a nebo nahoře) na cestě tou rukou s procesorovou hlavou. Samozřejmě k tomu musí být ještě vyvážečka protože ten strojník je to schopen skládat jen do vzdálenosti na kterou dosáhne ta ruka. ( tak 10 metrů) Je to velká těžká "kráva" co nemuže na nějaký nezpevněný kraj či měkkou cestu ale musí stát na tvrdém povrchu. Samozřejmě to potřebuje Nosné a tažné lano a dost silné stromy na ukotvení a většinou kromě přibližovací linky i linku na oběžné lano. Samozřejmě také nic nesváží ale přitahuje a také samozřejmě nejezdí. Tedy jezdí jen ve chvíli když se potřebuje přesunout na jiné pracoviště. Velice usnadní práci na extrémních svazích kterých je v Jeseníkách dost.
Odpovědět
MK

Martin Králík

23.6.2024 19:36
To je jako by jste CZ Loko vzkázal, že jejich lokomotivy nejsou nic nového pod sluncem, že jsme je již měli před 150 lety.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist