Chcete být zelenější restaurace? Zaplaťte nám za to, chtěla nabízet firma
Princip měl být jednoduchý: majitel podniku se dozví, že byl zhodnocen anonymním hodnotitelem a na základě toho pak zařazen do ekologického žebříčku podniků. Podle subjektivního dojmu hodnotitele dostal jeden až pět stromečků jako certifikát ekologičnosti. A dozví se též, že není problém připlatit si výhodnější pozici v seznamu ekopodniků na webu.
Ekolistu.cz popsala podivné postupy společnosti Convi Green Services jedna ze zájemkyň o práci hodnotitelky provozoven Petra Kušková, která se ekologickým tématům věnovala v řadě svých profesí. „Z rozhovoru s jednatelem firmy Markem Sýkorou jsem pochopila, že se nikdy ekologické tématice nevěnoval,“ konstatuje Petra Kušková. Zarazilo ji, že vedle primitivního neodborného dotazníku chtějí po hodnotitelích hlavně subjektivní dojmy, které z návštěvy podniku měli. „Za 999 Kč si podnik mohl objednat další nálepky se získaným počtem stromečků a lepší pozici v Eco-průvodci,“ vzpomíná Petra Kušková na plánovaný postup, který ji tehdy popsal Sýkora.
Na webu GreenFusion je veden Eco-průvodce, což je seznam podniků, které navštívili a laicky ohodnotili najatí brigádníci, k nimž měla patřit i Kušková. Ta kromě redaktorské práce pro Ekolist.cz pracovala například pro Centrum otázek životního prostředí Univerzity Karlovy.
O práci přestala mít zájem nejen kvůli tomu, že hodnocení nemělo žádnou environmentální relevanci, ale i kvůli pochybám o korektnosti firmy a podstatě „byznysu“: tedy nabízení toho, že za úplatu lze pozici zlepšit.
Vzhledem k naprosté neodbornosti hodnocení se GreenFusion dá označit jako tzv. greenwashing. Greenwashing je reklama, která jejího nositele ukazuje v environmentálně příznivějším světle než jaká je skutečnost. „Pokud někdo zprostředkovává zelenou image, která je ale nepodložená, pak jde bezpochyby greenwashing,“ říká Pavel Hrubý, který se problematice ekoreklamy věnuje ve státní agentuře CENIA.
Jednatele firmy Marka Sýkoru se Ekolistu kontaktovat nepodařilo, na telefonním čísle je záznamník, na emailový dotaz nereagoval. V pražské kanceláři se jej zastihnout nepodařilo, podle paní pracující ve stejném vchodu se firma kvůli neplacení nájmu musela vystěhovat.
GreenFusion? Neznáme
To, že k naplnění plánu nakonec nedošlo, potvrzuje i fakt, že namátkou oslovené podniky z „katalogu“ nebyly osloveny. Mezi nejlépe hodnocenými podniky je například bar Cafe-Cafe v Rytířské ulici, který dostal dva stromečky a slovní hodnocení: „Velice pěkná, trendy kavárna. Výborné dorty a káva. Doporučujeme pro pracovní schůzku i večer s přáteli. Ve vztahu k životnímu prostředí se jedná o průměr. Věříme, že s naší pomocí přidáme vyšší hodnocení již brzy!“
Manažerka Cafe-Cafe Věra Zubalová ale o hodnocení GreenFusion nikdy neslyšela. Na to, že je její podnik zařazen do Eco-průvodce, hledí překvapeně. „Hodnocení kvality služeb od spotřebitelů samozřejmě vítáme, ale nějaké zelené stromečky od studentů na brigádě nás nezajímají,“ říká Zubalová. Podle jejích slov bar nabídku na lepší pozici v žebříčku nedostal. Podobně překvapeně reaguje vedoucí nedaleké hospody U Kruhu Zuzana Matějčková (hodnocení: „příjemná obsluha, zajímavý interiér, krásná zahrádka, nápoje a pokrmy chutné“ a tři stromečky), ani ona GreenFusion nezná a nikdo jí nic nenabídl. Další dobře hodnocenou firmou byla prodejna CountryLife (tři stromečky), ale ani tu nikdo nekontaktoval.
reklama