Cyklostezka mezi Černošicemi a Radotínem je opět průjezdná
Na trase mezi Černošicemi a Radotínem se 18. června vážně zranil cyklista, na nějž spadla větev o průměru 20 centimetrů. Cyklostezka proto musela být uzavřena a bylo rozhodnuto o pokácení topolů. Přes deset stromů bylo na základě dendrologického průzkumu poraženo už loni v létě. Další, jejichž stav byl tehdy vyhodnocen jako méně problematický, čekalo preventivní pokácení nebo prořez letos na podzim nebo v zimě. "Názory na správný postup se různily, loni v létě vznikla i petice za zachování topolové aleje s několika stovkami podpisů," uvedl Kořínek.
Se stejnými problémy se podle něj potýká řada měst. Topoly se totiž v 50. a 60. letech minulého století sázely podél řek a silnic ve velkém, přestože je to křehká dřevina s omezenou životností. "V Černošicích nešťastná červnová událost nejspíš jenom vše o několik měsíců urychlila," uvedl starosta.
Bylo zpracováno několik dendrologických posudků a také expertiz týkajících se netopýrů, kteří ve stromech mají úkryty. Příslušná povolení vydal krajský úřad a městský odbor životního prostředí. Kácení začalo uprostřed prázdnin. Poraženo bylo přibližně 80 stromů, zatímco dalších 20, ve kterých sídlí netopýři, bylo pouze prořezáno tak, aby nehrozil pád větví, ale do kmenů se netopýři mohli vrátit. "I tyto stromy časem bude nutné pokácet, až se netopýři postupně přesunou jinam," dodal Kořínek.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Jan Jelínek
18.9.2016 19:26-------------------------------------------------------------------------V topolové aleji dochází k úpravám v souladu s požadavky petice.
Je nám líto tragické události, která se stala na cyklostezce. Přáli bychom si brzké uzdravení zraněného cyklisty. Nelitujeme ale, že jsme se v kauze topolové aleje angažovali. V naprosté většině případů, kdy se veřejnost rozhodne bránit stromořadí, je to v pořádku. Stromy dnes ustupují v zájmu rozšiřování silnic, nebo jen kvůli "bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích," což se dá také vyložit jako mizerná schopnost řídit motorové vozidlo. Stromy mizí kolem železnic, na budoucích staveništích hypermarketů, obrovských hal, logistických center, dálnic apod. Patříme prostě k lidem, kteří si nemyslí, že je třeba naráz pokácet 200 stromů a v panice zcela oholit břehy.
Příčin, které vedly k současnému stavu, je celá řada. Jednostranné vysazování topolu kanadského místo topolu černého , výsadba v hustém sponu, vznik cyklostezky a tím poškození kořenového systému a obrovský nárůst návštěvníků, neudržování stromořadí, orba v těsné blízkosti stromů atd.
Pokud zastánci kácení přichází s argumentem, že tu máme topol kanadský, který je starý a křehký, souhlasíme. Jsme pro postupnou obnovu za topol černý, který je pevnější a pružnější. A také za celou škálu stromů a keřů, které sem patří, tedy do nížinného luhu. Vše je ale třeba provést postupně, s využitím redukčního řezu korun a s ohledem na výskyt chráněných druhů živočichů.
Řešením problému by ale nemělo být zkratkovité myšlení, nebo slovní napadání občanů, kteří mají ke stromům úzký vztah. Vždyť desítky let zde topoly tvoří dominantu krajiny. Věci jsou už v pohybu a jdou vlastní cestou. Vlastně je to cesta, kterou jsme prosazovali v petici. Posudek udělala AOPK, úředníci z Podskalské rozhodují už nyní, místo až na podzim. Takže se to celé pouze urychlilo se stejným výsledkem, jako by to bylo bez úrazu na podzim. I další náš požadavek, tedy biologický průzkum (s potvrzením výskytu netopýrů), byl také naplněn. Následná pestrá výsadba stromů a keřů, zpracovaná výzkumným ústavem v Průhonicích, nás potěšila.
p.s.
Původně se mělo kácet 200 topolů včetně těch, kde sídlí netopýři. Pokud by bylo nedošlo k pádu větve na cyklistu, proběhlo by omlazení aleje v postupných krocích v souladu s požadavky petice. Je škoda, že úpravy v aleji nebyly součástí projektu výstavby cyklostezky a že ani při její výstavbě se nad dalším osudem topolů nikdo nepozastavil přesto, že už tehdy tudy vedla veřejná cesta.. Asi teprve po zprovoznění cyklostezky se topoly staly nebezpečnými.