https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/do-hlavkoveho-salatu-se-podle-vedcu-mohou-dostavat-jedovate-latky-z-pneumatik
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Do hlávkového salátu se podle vědců mohou dostávat jedovaté látky z pneumatik

6.1.2023 10:28 (ČTK)
Pneumatiky, do nichž se ke zlepšení jízdních vlastností a odolnosti přidávají i škodlivé látky, jsou považované za významný zdroj znečištění mikroplasty.
Pneumatiky, do nichž se ke zlepšení jízdních vlastností a odolnosti přidávají i škodlivé látky, jsou považované za významný zdroj znečištění mikroplasty.
Foto | Wang / Flickr.com
Do hlávkového salátu, který je jinak považován za velmi zdravou součást stravy, se mohou dostávat jedovaté látky z pneumatik. Podle agentury APA na to přišli vídeňští vědci. Částice z pneumatik se na pole a poté do zeleniny dostávají ze silnic prostřednictvím větru nebo vody.
 

V laboratorním experimentu do sebe rostliny salátu vstřebaly všech pět zčásti vysoce toxických látek, kterým byly vystaveny. "Naše měření ukázala, že rostliny salátu přijímaly všechny námi zkoumané sloučeniny prostřednictvím kořenů a přenášely je do listů, kde se hromadily," uvedla Anya Shermanová z vědeckého týmu. To se stávalo, i když rostliny nebyly působení chemických látek vystaveny přímo, ale nepřímo prostřednictvím granulátu z pneumatik.

Metabolismus rostlin pak látky přetvořil v dosud nepopsané sloučeniny. Jejich toxicita zatím podle vědců není známa, a nelze tak ani posoudit případné zdravotní riziko, které představují.

Pneumatiky, do nichž se ke zlepšení jízdních vlastností a odolnosti přidávají i škodlivé látky, jsou považované za významný zdroj znečištění mikroplasty. Podle Thila Hofmanna z vídeňské univerzity se na jednoho obyvatele Rakouska každoročně do okolí kvůli tření uvolní zhruba kilogram částic z pneumatik .


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

6.1.2023 14:01
Bohužel ty otěry tu zůstanou věčně a budou i při elektromobilitě. Jsou to
i otěry z asfaltových povrchů cest, brzdových systémů, úkapy paliv a maziv,
chemikálie z ostřikovačů a autokosmetiky ve formě mycích prostředků a vosků.
Okolí cest a hlavně spláchnutá voda se solí a z posypovými materiály je
opravdový koktejl hrůzy, kterým přírodu obohacuje automobilová doprava.
No a pak i havárie a jejich následky, kdy se sanuje kontaminované okolí
havárie často rychle a pouze částečně, protože ne vše lze sanovat. Je
to sice nezbytná daň mobility, ale rezervy jsou v omezení přepravy jako
takové. Kdysi se mne soused ptal, proč jsem zasadil čtyřmetrový živý
plot z ptačího zobu mezi zahradou a silnicí. Tak jsem natrhal dvacet
listů ptačího zobu ze strany od cesty a dvacet ze strany od zahrady.
Obojí jsem vložil do dvou zavařovacích sklenic a zalil čistou vodou.
Pak jsem listí vyňal a on byl šokován tím rozdílem. Jedna voda černá
jako saze a druhá mírně našedlá. Ihned upustil od větrání pokojů ze
strany od silnice a uznal, že ten plot má smysl.
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.1.2023 19:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Ty otěry budou za pár let pro Zelené Khmery argumentem, proč zakázat i auta na elektřinu (vodík nebo cokoli jiného).

Další kolečko salámu na cestě k motyce a Pol Potovi.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2023 09:23 Reaguje na Viktor Šedivý
Ono je vše o úměrnosti a účelnosti dopravy. Sebekriticky se
zamyslete kolikrát jedete někam zbytně a můžete zvolit jinou
dopravu a nebo jiné řešení. Ono někteří, kteří uvažují, tak
si dělají seznam úkolů a zboží k nákupu a vytvoří si jízdní
řád. Nejedou prostě pro kilo scházející soli a nebo pro
jinou banalitu. Je to o inteligenci a logice, což evidentně některým schází. Když vidím maminky vozící dítka 500 m do
školy, tak nezapomenu na tu radost, když už kamarád dostal kolo, aby nemusel ze samoty chodit pěšky do školy 3 km.
Tady a i jinde jsou ty rezervy a není třeba něco zakazovat.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.1.2023 14:45
Naštěstí víme, že o tom, jestli se něco stane jedem, rozhoduje množství.
Dokonce tady máme názory, že malá dávka "jedu" je prospěšná. Teorie hormeze nám to ukazuje i na řadě praktických jevů:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hormeze
Odpovědět
MM

Milan Milan

6.1.2023 19:59
Panečku to je zřejmě opravdu těžka katastrofa nebo se nemá očem psát??? cit.: "Metabolismus rostlin pak látky přetvořil v dosud nepopsané sloučeniny. Jejich toxicita zatím podle vědců není známa, a nelze tak ani posoudit případné zdravotní riziko, které představují."
Odpovědět
ig

7.1.2023 20:06 Reaguje na Milan Milan
Na faktech přece nezáleží, tohle je ideologický boj. Jeho cílem je zakázat individuální dopravu (nebo aspoň něco individuálního, to je vlastně jedno co), ne se dobrat pravdy :-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist