Podle ochránců přírody nemůže vláda jez na Labi označit za veřejný zájem a chtějí zrušit vládní usnesení
"U soudu chceme dokázat, že vláda nemá právo zasahovat do rozhodování úřadů, zasahovat tím do demokraticky zvolených procesů a v neposlední řádě hazardovat s penězi daňových poplatníků," uvedl Jiří Rous z teplického ČSOP. Podle ochránců přírody je jez zbytečnou stavbou, která zničí cennou přírodu Labského údolí.
Rejdaři naopak tvrdí, že jez je klíčový pro budoucnost tuzemské vodní dopravy, měl by výrazně přispět k lepší splavnosti Labe pro nákladní lodě. Jeho stavba se však několik let odkládá, původně měl být hotov kolem roku 2021, nyní Ředitelství vodních cest odhaduje jako optimistický termín začátku stavby rok 2023.
Stát se při přípravě stavby potýká zejména s problémy okolo vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí. V této souvislosti loni rozhodovala Správa národního parku České Švýcarsko o stanovení možných opatření, které měly kompenzovat nepříznivé vlivy stavby na životní prostředí. Správa došla k závěru, že negativní dopady na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat. Tím by byla celá stavba ohrožena.
Stát proto chce negativní dopady na krajinu v okolí Labe kompenzovat investicemi do ekologie v cizině. Premiér Andrej Babiš (ANO) a ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) poslali zástupcům Evropské komise dotazy, zda je přípustné provést taková opatření na území jiného státu EU. Na odpověď nyní české úřady čekají.
Ochráncům přírody se plán nelíbí. Podle programového ředitele Hnutí Duha Jiřího Koželouha sice lze některá kompenzační opatření uskutečnit i mimo dané území, primární by však měl být ohled na krajinu v ČR. V případě děčínského jezu jsou podle něj úvahy o kompenzačních opatřeních navíc zbytečné, protože stavba je podle něj nevhodná a neefektivní.
Nikol Krejčová z Arniky tvrdí, že Německo stavbu dalších jezů nebo plaveních stupňů zcela odmítá z ekologických i ekonomických důvodů. "Už nyní je celkem jasné, že ani po výstavbě děčínského jezu, který zničí cenné přírodní hodnoty, nebudou moci po Labi velké lodě plout," uvedla.
Situaci kolem stavby komplikuje zahrnutí části území u Děčína do soustavy Natura 2000, což je soubor chráněných území na území EU.
Rejdaři volají po urychlené stavbě jezu mnoho let. Nedostatečná dopravní infrastruktura na Labi má podle nich fatální dopady na tuzemskou lodní dopravu. Rejdaři tak převážejí každý rok méně zboží, na čemž tratí desítky až stovky milionů korun ročně. V roce 2017 převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně o zhruba 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.
Plavební stupeň u Děčína patří stejně jako další připravovaný jez u Přelouče do seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Lukáš Kašpárek
24.1.2019 12:35 Reaguje naLodní doprava je ve vysychající ČR prostě totální nesmysl.. o to víc je potom tristní, že jí někteří politici propagují... vyloženě se tím ukazuje komu jde o dobro této země a komu jde jen o prachy pár nezodpovědných a vlastní zájem....
Lukáš Kašpárek
24.1.2019 19:22 Reaguje naVíc bych za tím nehledal.
Jan Šimůnek
24.1.2019 12:54O žádné "zničení labského údolí", jak tu blekotají ekoextrémisté, se nejedná, protože hladinu řeky by měl jez zvýšit na úroveň, která je během roku během roku běžně dosahována nebo dokonce překračována - takže se opět jedná jen a jen o nestydaté lži těchto ekologických organizací.
Bylo by asi opravdu záhodno protáhnout parlamentem zákon, jaký mají v USA a v Rusku (a asi i v dalších zemích), který by nutil organizace typu té Arniky zveřejnit to, kdo je vlastně sponzoruje. Tím by došlo i na pochopení (viz příspěvek ig), kdo za jejich konkrétními aktivitami stojí.
Zbynek Ulcak
24.1.2019 14:36 Reaguje na Jan ŠimůnekHunter
24.1.2019 17:58 Reaguje na Zbynek UlcakZbynek Ulcak
24.1.2019 18:45 Reaguje na HunterLukáš Kašpárek
24.1.2019 20:07 Reaguje na Jan ŠimůnekJde o to, že tu máme nějakou ústavu a nějaké zákony a pravidla a těmi by jsme se měli řídit jak my všichni, tak i politici, kteří by neměli být ve střetu zájmů a neměli by okatě propagovat jisté záměry kde se bude pohybovat velké množství peněz a zároveň hrozí poškozování ŽP...
Evidentně si ani neuvědomujete, že podle nápadu Babiše a vykonavatele z jeho hnutí Brabce (MŽP..) se za "naše" peníze má zlepšovat ŽP někde v zahraničí, protože nám tu z osobního zájmu plánují zničit krajinu.
Totálně pak přehlížíte fakt, že má tato země vážné problémy s nedostatkem vody v krajině. V krajině, která je zničená a narušená právě i projekty jako je jez na Labi. A potom hlavně fakt, že se nevěnuje adekvátní pozornost právě přirozenému zadržování vody v krajině (stav zemědělské i lesní půdy, pomalé revitalizace toků a jejich niv, ...).
Lukáš Kašpárek
25.1.2019 13:14 Reaguje naNavíc jde o to, že jsou v tom obří peníze a ty mohou být investovány právě do rekonstrukce krajiny do udržitelného a VŠEM PROSPĚŠNÉHO STAVU...
Jan Šimůnek
25.1.2019 10:52Jinak kompetentní k rozhodnutí, zda tohle je nebo není veřejný zájem, je jen a jen soud. Takže by se ti aktivisté měli obrátit na soud. Tam by ovšem s vysokou pravděpodobností krachli, protože celostátně významné komunikace jako veřejný zájem už soudy při různých příležitostech označily, takže místo lege artis postupu jen pouštějí jed do ovzduší.