https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/eu-podpori-z-inovacniho-fondu-61-projektu-vcetne-ceskych-vodikovych-autobusu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

EU podpoří z Inovačního fondu 61 projektů, včetně českých vodíkových autobusů

4.11.2025 01:43 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise oznámila, že z unijního Inovačního fondu vyčlení 2,9 miliardy eur (70,6 miliardy Kč) na financování celkem 61 projektů, které podporují inovativní nízkouhlíkové technologie. Peníze získá i jeden projekt z České republiky, týká se výroby nových meziměstských autobusů IVECO napájených palivovými články na vodík, informovala komise.
 
Inovační fond je rozsáhlý dotační program EU, který podporuje uvádění inovativních nízkouhlíkových technologií na trh. Zdrojem jeho příjmů jsou výnosy z dražeb povolenek v rámci Evropského systému emisního obchodování.

"Vybrané projekty se týkají 19 průmyslových odvětví, 18 zemí a různých měřítek, což odráží ambici EU dekarbonizovat prostřednictvím široké škály technologií a aplikací," stojí v prohlášení komise. "Důraz je kladen na energeticky náročná odvětví, energii z obnovitelných zdrojů a skladování energie, mobilitu a budovy s nulovými emisemi, výrobu čistých technologií a průmyslové hospodaření s uhlíkem," dodává.

Projekty pocházející například z Francie, Belgie, Španělska, Itálie, ale i Polska, Rumunska či Německa mají podle unijní exekutivy potenciál výrazně snížit emise skleníkových plynů, a to přibližně o 221 milionů tun ekvivalentu CO2 v prvních deseti letech provozu. "To je srovnatelné s ročními emisemi 9,9 milionu průměrných evropských automobilů," dodává komise s tím, že snížení přímo podpoří cíl EU dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality.

Projekt H2CWAY z České republiky se týká vývoje a výroby dvou typů meziměstských autobusů napájených palivovými články na vodík. Cílem projektu je přispět k dekarbonizaci příměstské a regionální veřejné dopravy v Česku.

"Dnešní výběr ukazuje, že Evropa proměňuje své klimatické ambice v průmyslovou realitu," uvedl komisař pro klima Wopke Hoekstra.

Vývojáři 61 úspěšných projektů byli nyní vyzváni, aby zahájili přípravu grantové dohody s unijní agenturou pro klima a životní prostředí (CINEA). Měly by být rovněž dokončeny smlouvy o financování, které potvrdí rozpočet, harmonogram, technické výstupy a právní odpovědnost. Tento proces by měl skončit v první polovině roku 2026.

Výzva přilákala celkem 359 žádostí o podporu v celkové výši 21,7 miliardy eur, což podle EK potvrzuje mimo jiné "silný závazek k dekarbonizaci" v zemích EU. Všechny oceněné projekty byly vybrány na základě hodnocení nezávislými odborníky podle kritérií jako byl jejich potenciál ke snížení emisí skleníkových plynů, stupeň inovace, vyspělost projektů či jejich nákladová efektivnost.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

4.11.2025 05:58
Autobusy na vodík -
ale k tomu je potřebná ocel a k ní uhlí, koks a to je v Evropě přece FUJ,
jak Nám hlásí vyznavači zeleného náboženství !
Takže se bude dovážet zřejmě z Číny a uhlíková stopa, najednou vadit nebude, že.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 07:22 Reaguje na smějící se bestie
Je na to nasazena emisní povolenka a ještě clo. A hlavně: Ta ocel a hliník vydrží statisíce kilometrů a potom půjdou do recyklace. Ty milióny spálené nafty ale nezrecyklujete vůbec a zůstávají trvale v atmosféře. Je až s podivem, kolik lidí tohle není schopno pochopit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.11.2025 09:28
Není to žádná nová technologie. A hlavně nevyřeší problém šílené energetické řídkosti vodíku, která je daná fyzikou, takže se s ní nedá nic dělat. Vodíková energetika se zkoušela už dvakrát a oba pokusy selhaly právě kvůli vlastnostem vodíku. Když se vodíkové články uplatňují v kosmonautice a jsou umístěny mimo prostory se vzduchem, tak je to něco jiného, protože tam nemohou způsobit výbuch, leda opravdu s velkou smůlou.
Prostě EU s intuicí přímo geniální podporuje technologicky nemožné věci a cpe do nich naše peníze.
Odpovědět

Radek Čuda

4.11.2025 12:09
V Praze DPP vodík už nějakou dobu zkouší ... moc to nefunguje a když jo, prý už se podařilo ty nej průsery celkem vychytat (ale možná se objeví jiné, zas tak tím nežiju) tak náklady na provoz jsou neuvěřitelná raketa.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 07:24
Ten vodík v čisté podobě je asi ekonomický nesmysl, ale proč se nerozvíjí různé syntetiky, třeba čpavek?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist