Firma v Zambii vyrábí pohonné hmoty z použitých pneumatik a plastů
Současná produkce sice zatím není dostatečná na to, aby se země zbavila hor odpadků nebo snížila roční účet za dovoz pohonných hmot, který dosahuje 1,4 miliardy USD (30,4 miliardy Kč) za 140 milionů litrů benzinu. Generální ředitel firmy Mulenga Mulenga se ale domnívá, že je to začátek něčeho většího.
"Doufáme, že na vrcholu budeme schopni přispět k současné spotřebě paliva v zemi 20 až 30 procenty," řekl Mulenga agentuře Reuters. Firma usiluje o investici až 60 milionů USD, aby mohla zvýšit denní produkci paliva na 4000 tun nafty, 125 tun benzinu a 30 tun zkapalněného ropného plynu (LPG), a to zhruba za poloviční cenu proti dováženému palivu.
Plasty a guma jsou tvořené dlouhými řetězci uhlovodíků, které lze zahřát a rozložit na něco, co se podobá ropě, což je v případě plastů a syntetické gumy to, čím byly na začátku. Několik společností po celém světě investuje do tohoto procesu, který zahrnuje spalování odpadní gumy a plastů. Jak moc jsou takové projekty ekologické, je ale stále předmětem diskusí. K přeměně odpadu na palivo je zapotřebí velké množství energie a produkty vzniklé touto činností při spalování stále uvolňují do ovzduší oxid uhličitý.
Na druhé straně nakládání s odpady je pro Zambii vážný problém. A podle zastánců podobných projektů, pokud lidé budou používat palivo, je lepší, aby pocházelo z recyklovaného odpadu.
"Čistíme životní prostředí tím, že sbíráme všechen tento odpad a přeměňujeme ho na energii," řekl Mulenga.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Radim Polášek
23.2.2022 15:07Podobné množství toxických látek potom bude v pevném zbytku z těch tepelných rozkladů. Budou to nebezpečné látky, které se musí zlikvidovat buď na skládce vysoce toxických odpadů nebo se musí spálit v účinné spalovně.
Jiří Svoboda
23.2.2022 15:35 Reaguje na Radim Polášek"1,4 miliardy USD (30,4 miliardy Kč) za 140 milionů litrů benzinu". Litr benzinu za 10 USD????????????????
Pavel Hanzl
23.2.2022 16:25 Reaguje na Jiří SvobodaSvatá Prostoto
24.2.2022 15:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
25.2.2022 14:44 Reaguje na Svatá ProstotoMiroslav Vinkler
23.2.2022 16:14Kam se hrabou inženýři ze Západu ! :-)
Pavel Hanzl
23.2.2022 16:23 Reaguje na Miroslav VinklerPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Pavel Hanzl
23.2.2022 16:23o to se méně nakoupí a spálí ropy, takže jedmoznačně plus. Pokud by ještě šli do solární a větrné energetiky, můžou se stát časem prosperující zemí.
Robert Jirman
23.2.2022 16:37 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
25.2.2022 14:46 Reaguje na Robert Jirmanvaber
23.2.2022 17:02Katka Pazderů
24.2.2022 05:22Břetislav Machaček
25.2.2022 16:50už měly být dávno benzínem. Kolikpak podobných skládek "zpracovatelů"
starých pneumatik už u nás "náhodou" hořelo, aby se nešlo dopočítat,
kolik se jich doopravdy zrecyklovalo a kolik jen shořelo. Ideální je
to ještě pojistit a inkasovat dvakrát. Jednou za "recyklaci" a podruhé
za pojistnou událost, kdy přijde vlastník o "cennou" surovinu. Ale ten
prales je podle mne elegantnější řešení, než vyrábět z něčeho něco, co
je ztrátové a funguje pouze díky dotacím. Nechtěl bych bydlet a nebo
rovnou pracovat vedle té zpracovny tepelně rozkládající gumu a plasty
na ty základní uhlovodíky. Mi stačí naše blízká drtírna PETek s tím
doslova pachem škvařeného plastu.