https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/guterres-vyzval-delegace-na-cop30-k-ambicioznim-kompromisum-a-udrzeni-narustu-teplot-do-1-5-stupne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Guterres vyzval delegace na COP30 k "ambiciózním kompromisům" a udržení nárůstu teplot do 1,5 stupně

20.11.2025 19:54 | BELÉM (ČTK)
Generální tajemník OSN António Guterres dnes vyzval státy, které se účastní klimatické konference COP30, aby dosáhly ambiciózních kompromisů. Vyjednavači musí projevit vůli a flexibilitu při jednání o konečném stanovisku konference, řekl na tiskové konferenci Guterres. Podle něj je nutné dosáhnout takových výsledků, které umožní v budoucnosti udržet nárůst teplot do 1,5 stupně ve srovnání s předprůmyslovou érou. Oficiálně konference COP30 končí v pátek.
 
"Silně vyzývám všechny delegace, aby projevily vůli a flexibilitu s cílem dosáhnout výsledků, které ochrání lidstvo a udrží cíl 1,5 stupně při životě," uvedl Guterres. Státy vyzval, aby přijaly "ambiciózní kompromisy". Řekl také, že svět se dívá na průběh klimatické konference OSN; platí to hlavně pro lidi, kteří již dnes pociťují neblahé důsledky klimatických změn.

Dokument z konference v Belému by podle Guterrese měl obsahovat konkrétní závazky k financování adaptačních opatření v chudších zemích či věrohodné cíle ohledně snižování emisí. "Žádná z delegací neodjede z Belému se vším, co chtěla, ale každá delegace má povinnost dosáhnout vyrovnané dohody," uvedl šéf světové organizace.

Guterres vyzval ke ztrojnásobení finančních prostředků na adaptační opatření v chudších zemí do roku 2030. Vyzval také k rychlejšímu a zásadnějšímu snižování emisi. Návrhy obsažené v předložených národní plánech jsou podle generálního tajemníka OSN nedostatečné. "I pokud budou plně dodržené (plány snížení emisí), tak se stále nacházíme na cestě k oteplení nad dva stupně. A to je pro mnohé rozsudkem smrti," prohlásil. Znovu také vyzval ke "spořádanému odklonu od fosilních paliv", na čemž se shodly země na klimatické konferenci COP28 v Dubaji v roce 2023..

"Čekáme na vás," odvětil Guterres na dotaz BBC, co by vzkázal americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi. Spojené státy, podobně jako Barma, Afghánistán či San Marino, letos nevyslaly na COP30 svou oficiální delegaci.

Méně než dva dny před oficiálním koncem COP30 Guterres odmítá připustit, že by jednání selhala. V minulých letech se ve snaze dosáhnout shody ohledně závěrečného dokumentu klimatické konference protáhly nad rámec oficiálního programu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (61)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

21.11.2025 07:26
Proč by se měl vůbec podařit cíl 1,5 st.C, když za minulé doby meziledové bylo tepleji o 5 st.C?
Chápe vůbec generální tajemník jaké procesy o vývoji klimatu rozhodují? A že o jejich vlivu celkem nic moc nevíme? Zatím jsme schopni se podívat do geologické historie a odvodit z toho celkem spolehlivě vývoj teplot za několik posledních meziledových dob. Ale i když tento výsledek známe, nejsme stejně schopni napasovat existující modely tak, aby i ony ukázaly tento známý vývoj.
Generální tajemník je v pozici Aztéků, kteří pomocí lidských obětí zajišťovali aby příští den zase vyšlo slunce. Nesmyslná snaha Aztéků je zřejmá, u generálního tajemníka to bude zřejmé za pár let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.11.2025 07:44 Reaguje na Richard Vacek
"Ne, globální teplota během poslední meziledové doby (Eemian / Riss–Würm) nebyla o +5 °C vyšší než dnes.
Globální průměrná teplota byla podle paleoklimatických rekonstrukcí: asi o +1 až +2 °C vyšší než předindustriální období, tedy maximálně velmi podobná dnešnímu stavu (po současném oteplení ~1,2–1,3 °C nad preindustriálem).

Proč někdy zaznívá číslo +5 °C?
Vysoké hodnoty (např. +4 až +8 °C) se týkají:
regionů, zejména vysokých zeměpisných šířek (Arktida byla během Eemianu podstatně teplejší),
sezónních teplot (např. letní arktické teploty), ne globálního průměru." AI
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.11.2025 13:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Podívejte se na kolaps civilizací doby bronzové. Mykény, Kanán, Chetité a i Egypt v letech 1250-1150 BC trpěly obrovským suchem, které je ruzvrátilo a ukončilo dobu bronzovou ve středomoří. Zajímavá je i poznámka, že středozemní moře v té době bylo o několik stupňů chladnější!!! sic.

Konec doby bronzové ochlazení-sucho čas 26:30
https://www.youtube.com/watch?v=0hWQ-hxy4AY
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.11.2025 15:21 Reaguje na Slavomil Vinkler
Minulá dobe meziledová byla asi 100 - 200 tisíc let před námi. Asi jste se spletl trochu v čase.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.11.2025 16:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy nečetl a rozmrazil? Ou bystrý člověk.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2025 09:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
To bylo velmi zajímavé video, je tam vidět, jak i drobná klimatická změna, v globálním klimatu prakticky nezaznamenaná, může mít tak fatální důsledky. Jen velmi fádně se zmínili o její příčině, která asi vůbec známá není. Když dnes, ve společnosti sice daleko odolnější, vidíme klimatickou změnu řádově razantnější a hlavně zcela globální, je nám jasné, že tragédie gigantického rozměru se šlakovitě blíží.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

21.11.2025 15:03 Reaguje na Pavel Hanzl
No bylo tak teplo, že hladiny moří byly o 5m výše, než jsou dnes. To je snad docela dobré měřítko, jak daleko ještě od minulé doby meziledové jsme.
U teplot se dnes opakuje to samé - otepluje se hlavně tam, kde je nejchladněji a dochází k poklesu gradientu teplot mezi rovníkem a póly.
A na AI si dávejte pozor - nic nevymýšlí, jen dává do přehledné formy to, co napsali jiní. Napíší nesmysly a AI vám je zopakuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.11.2025 15:25 Reaguje na Richard Vacek
Na odbornou úroveň naší debaty, tj. nula, AI stačí v 90% případů.
Hladiny moří mohly být daleko výš i při stejné teplotě, jaký je dnes, protože se oteplovalo 100x pomaleji a led stačil tát. Kdyby se oteplování zastavilo, stále by ledovce tály.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.11.2025 07:52 Reaguje na Richard Vacek
Mě fascinují vaše teorie, že cha cha "my (to myslíte Gutterese? nebo sebe?) nevíme, jaké procesy o vývoji klimatu rozhodují".
Samozřejmě klimatologové tohle ví do takového detailu, aby mohli zcela jasně říci, jaké příčiny tahle změna má a i jak se bude vyvíjet dále, dle toho, co udělá lidstvo. Vy to samozřejmě nevíte, ale máte to v šesté zprávě IPCC celé.
Odpovědět
va

vaber

22.11.2025 11:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Už jsi zase vytáhl svoji druhou bibli ,zprávu IPCC. Co by jsi asi říkal o přesnosti a detailu ,až budoucnost ukáže, že je vše jinak. Ze svého nebe, nebo pekla do kterého půjdeš,to rozhodne poslední soud, to budeš určitě vidět.
Shodneme s v jednom ,Vackovi taky nevěřím .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2025 15:01 Reaguje na vaber
Já si letmo prolistoval astronomickou ročenku a logiku i argumentaci tam mají velmi podobnou, jako klimatologové. Ti používají ale ještě více vědních disciplín (archeologii, biologii, ocánografii, glasiologii i tu astronomii atd. atd. atd.).
Odpovědět
PE

Petr Elias

21.11.2025 07:58 Reaguje na Richard Vacek
To že ty víš kulový je jasné, lháři prolhanej natvrdlej. :D
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.11.2025 11:33 Reaguje na Richard Vacek
Tady je hlavně velmi nepříjemná rychlost té změny, na kterou se bude velmi těžké adaptovat. Místně dojde k výrazným změnám klimatu kvůli změnám řídících proudění, na což se bude muset místní společnost rychle a draze přizpůsobit nebo oblast opustit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2025 20:07 Reaguje na Jiří Svoboda
Ta rychlost je v geologickém vnímání času rovna nárazu asteroidu a VŽDYCKY byly následky tragické.

Na sněmu planet si Země stěžuje, má nějaký svrab, či čo a říká se tomu prý lidská civilizace.
"Neboj, to přejde".
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.11.2025 09:07
to Pavel Hanzl
21.11.2025 07:44 Pochopitelně, pravdu nemáte, ty teploty v dobách meziledových (a zejména v jejich závěrech) byly podstatně vyšší než v současnosti (v podstatě zde byla hranice mírného pásma a subtropů). A mj. tady přiznáváte, že oteplení se projevuje hlavně v polárních a subpolárních oblastech, zatímco v tropech a subtropech se teploty prakticky nemění. Proto ostatně existují staré mapy s pobřežím Antarktid bez ledu a lidským osídlením, asi jako jih Grónska.
21.11.2025 07:52 Guterez žvástá jen nesmysly, jak je u politiků "světového formátu" normou. Klimatologové jistě vědí, že nám žádná klimatická katastrofa nehrozí, ale jsou finančně zaháčkováni na braní klimatických grantů a někteří mají i jmění v akciích firem na fotovoltaiku, větrníky, elektromobily a další "alternativy", takže drží hubu a krok. Ostatně IPCC léta vedl spekulant s emisními povolenkami, takže těžko tato organizace mohla zveřejnit něco, co by mu kazilo kšefty.
IPCC dodnes nezveřejnil metodiku výpočtu globální teploty (v takovém formátu, aby ji mohl kdokoli ověřit), takže výroky panelu o růstu globální teploty lze s vysokou pravděpodobností úspěchu zpochybnit.
Asi nejvýznamnějším antropogenním faktorem oteplení klimatu bylo odsíření. Oxidy síry v ovzduší patrně až do druhé poloviny 20. století blokovaly přirozený nárůst teplot po posledním velkém studeném období (konec kolem roku 1840), a po jejich odstranění z atmosféry se začalo oteplovat rychleji, než kdyby se to roztáhlo do té poloviny 19. století. Poslední akcí v tomto směru byl zákaz sirnatých paliv v lodní dopravě, po němž došlo z roku na rok k prudkému nárůstu teploty. MMCH to odsíření se patrně dost promítá i do koncentrace CO2 v ovzduší, protože ve vodě "pohnojené" sírou oxid uhličitý žerou sinice a řasy. Za odsíření ovšem mohou ekologové.
Nejnebezpečnější skleníkový plyn je hexafluorid sírový. Za jeho emise (z OZE, hlavně větrníků) mohou opět ekologové. S tímto plynem budou bojovat naši potomci nám vzdálenější než jsme my vzdáleni prvním neolitickým zemědělcům na našem území.

to Petr Elias 21.11.2025 07:58
Ano, klimaalarmisté šíří desinformace.
Odpovědět
PE

Petr Elias

21.11.2025 10:21 Reaguje na Jan Šimůnek
V tom případě jsi klimaalarmista jak vyšitej. :D :D

1. Které ty doby meziledové byly podstatně teplejší? Povídej bambulo. :D A žádná reálná mapa zobrazující antarktidu bez ledu neexistuje. :D

2. Bláboly o tom, co klimatologové vědí nebo nevědí, pochází jen z tvého chabého mozku. Metodika je volně dostupné, jen jsi moc jednoduchý na to, aby jsi to pochopil. A odsíření není hlavním faktorem - je na to řada studií. :D

3. Za hexafluorid ekologové nemohou, protože není jen v OZE, ale ve většině starých instalací a největší úniky nejsou z OZE. Takže zase kecáš. :D

Ale tohle ti tu už lidé psali x-krát, ale ty stále blábolíš tyhle tvé kraviny. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.11.2025 11:47 Reaguje na Petr Elias
"reálná mapa zobrazující antarktidu bez ledu neexistuje." Bohužel, existuje a ne jedna. Nejznámější je mapa Piriho Riese, objevená v pozůstalosti tohoto arabského námořníka a kartografa v roce 1509? Brity a je v muzeu v Londýně. Jsou na ní obě Ameriky i Antarktida, ovšem propojená pevninou s Jižní Amerikou. Tj. zobrazuje stav výšky hladiny oceánů z doby někdy 10 - 12 tis. lety před Kristem. Zvláštní, že?
Odpovědět
PE

Petr Elias

21.11.2025 13:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic takového na té mapě není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.11.2025 15:39 Reaguje na Petr Elias
https://www.suenee.cz/mapa-piri-reise/

Je tam Antarktida i část Jižní Ameriky, severní pól a je to snímáno z výšky daleko výš, než je ISS.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Piri_Reis#/media/Soubor:Piri_reis_world_map_01.jpg
Tady máte ty Ameriky, byl toho celý atlas, ale dochoval se jen zlomek. Sám Reis tvrdil, že to obkresloval ze starých podkladů, to byly Ptolemaiské mapy z Alexandrijské knihovny. Těch chodilo po Středomoří něurékom (byl to dobrý kšeft) a i Kolumbus podle nich plul do Indie.
Odpovědět
va

vaber

22.11.2025 11:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Je dost divných nálezů ,které nepasují do oficiální historie lidstva a i histroie klimatu a je docela možné, řekl bych až pravděpodobné, že historii lidstva i klimatu, starší než 2000 let dobře neznáme a neumíme ji ani správně datovat. Takže odvolávat se na nějaká historická ,,fakta,, o klimatu ,bych nepovažoval za důkaz, pro jakýkoliv názor.
Stejně jsou i mapy Sahary, s městy, řekami a jezery. Kdy to bylo, nebo jsou to jen výmysly někoho kdo poslouchal pohádky o zemích ve kterých nikdy nebyl a popletl to, nebo si hodně přidal.
Odborníci vždy říkali ,že Sahara je suchá už hodně dávno . Obrovské vrstvy písku tomu nasvědčují. Dnes otáčí a říkají ,že byla vlhká před Starým Egyptem, zítra se objeví další jiné vysvětlení. To záleží na tom ,jak kdo interpretuje nová zjištění . Obvykle se přijme jen to ,co pasuje do ustáleného názoru, který se vytvořil někdy před 200lety.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2025 20:29 Reaguje na vaber
Píšete o historii řekněme do -7 tisíc před Kristem, což je Gobeki Tepe. Do té doby známe hlavní obrysy všech civilizací a víme, jak fungovaly. Jenže na světě je dost věcí, které se nedají nikam zařadit a jsou zcela mimo technické možnosti místní civilzace. Jen když vezmu megality: Tiwanaco, Cuzco, Baalbecká terasa, Petra, Velikonoční ostrovy, Stonhenge asi napůl, megahlavy v Peru, geoglyfy na na planině Nasca atd. tak nechápete nic. K tomu jdou samozřejmě Ptolemaiské mapy, astroláb z Kyrkéry atd. atd.
Věnoval se tomu Hiendrich von Daninken, ale jeho teorie o mimozemšťanech je natolik jednoduchá, navíc absoutně nedoložitelná, že to je asi úplná pitomost. Tož mudrujte.
Odpovědět
va

vaber

23.11.2025 09:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Na mimozemštany nevěřím,ti by ,podle jejich obhájců, jen havarovali ,létali nesmyslně po obloze a stejně nesmyslně svítili, asi aby byli vidět, ale nechtějí aby jsme o nich věděli,zabíjeli krávy ,dělali kruhy v obilí a jiné hlouposti a při tom by museli mít techniku a možnosti o které jen sníme. Protože by museli zvládnout mezihvězdné lety.
Věřím na nějakou starou vyspělou civilizaci a můžeme ji říkat i Atlantida. Proto taky pochybuji o celé dnešní uznávané historii lidstva i klimatu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 16:06 Reaguje na vaber
Teorie tzv. "staré civilizace", která byla zničena při kataklyzmatu mladšího dryasu asi 10. tis. let před Kristem, je daleko logičtější. Musela být velmi vyspělá, uměla perfektně zpracovávat kámen a dokázala přepravovat gigantické bloky na velké vzdálenosti, aniž by se našla dopravní cesta. Tiwanaco - největší bloky asi 200 tun z lomu 80 km, Baalbeck 1100 tun na 2 km atd. atd. Problém je, že se po ní žádný důkaz zatím nenašel. Známe dinosaury, pralidi, mamuty atd. a tyhle lidi nikoliv. Žila asi u pobřeží a dnes je hladina minimálně o 30 m výš, ale i tak.
Odpovědět
PE

Petr Elias

23.11.2025 08:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale no tak. Ten web suene je sajrajt. Tam se dá najít kdejaká kravina. :D

Ta mapa nepatří mezi nejpřesnější. Tehdy už existovaly mnohem přesnější mapy. A to co je na té mapě odpovídá Africe a Jižní Americe, ne Antarktidě.

Chtělo by to alespoň anglickou wiki, ne český škvár. Tam je i popsán vznik té kraviny o Antarktidě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 08:52 Reaguje na Petr Elias
Je úplně fuk, na kterém webu to mají, ta mapa je i na wiki a je všeobecně známá a publikovaná kdekoliv.
Nepřesnost nevznikla ani tak stálým překreslováním, ale tím, že to pobřeží odpovídá výšce hladiny oceánů asi z doby 10 tis. před Kristem, tj. o asi 30 m níže. Jsou to prakticky překreslené satelitní snímky, vědci ví i z jaké výšky a s jakým ohniskem to bylo foceno.
Ovšem Antarktida byla tou dobou velmi zaledněná. Asi použili snímkování systémem podobným GPR, bez ledu nebyla Antarktida snad nikdy - průzkumné vrty jdou do hloubky asi milión let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 08:54 Reaguje na Petr Elias
Zvláštní ale je, že se prý (neověřeno) pobřeží Antarktidy velmi shoduje s modemním mapováním metodou GPR.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 08:58 Reaguje na Petr Elias
Na spodní mapě je snímek Jižního i Severního pólu, je jasně vidět že středomoří je daleko menší a pevniky mají trochu jiný tvar, to je dáno nižší úrovní hladiny moře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.11.2025 11:39 Reaguje na Jan Šimůnek
Zkuste nějak sdělit, kdo namaloval mapy pobřeží Antarktidy bez ledu, když je možná 100 - 200 tisíc let stále zaledněná. Ve vašem světě naopak by to přece neměl být problém.
Odpovědět
pk

pepa knotek

21.11.2025 09:58
Čína je ve výzkumu nefosilních energetických zdrojů nejdál, předpokládá komerční nasazení thoriových reaktorů TMSR do r. 2035, přičemž stávající zdroje thoria jim postačí na 1000 let. Co máme my ? Bilionový FVE tunel, který se brzy promění v hromadu šrotu, v Dukovanech a Temelíně se nepostavil ani jeden další jaderný blok a to je tam infrastruktura nachystaná, uhelné elektrárny bez náhrady vypneme a na větrníky vypíšeme dotační titul. Pak se asi budeme modlit, aby foukal vítr.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.11.2025 11:48 Reaguje na pepa knotek
Nebojte, vy budete už dávno pod drnem.
Odpovědět
pk

pepa knotek

22.11.2025 09:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Klidně už zítra - na žumpě českého internetu je o tom článek -"Doslova epidemie. Záchranky plnili na severu Moravy o prodlouženém víkendu pacienti s mrtvicí"
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2025 20:01 Reaguje na pepa knotek
A já jel dnes šalinó a šikovná děvčica měla na vodítku pséka s oblečkem z Humi a měl na popruhu reflexní nápis "kouše". Tož mudruj trulo.
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.11.2025 13:44
to Petr Elias 21.11.2025 10:21
ad 1 https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EPICA_temperature_plot.svg
Na tomto grafu z Wikipedie je vidět hned tři.
ad 2 Metodika v reprodukovatelné podobě (tj. aby si kdokoli mohl stáhnout teplotu z IPCC uznávaných meteostanic a spočítat globální teplotu daný den) neexistuje. Odsíření je patrně nejsilnější ryze antropogenní vliv na klima.
ad 3 SF6 je jistě i jinde, ale je opravdu rozdíl, když kilo tohoto plynu připadne na pár GWh vyrobené energie, jak je tomu u některých klasických zdrojů, nebo na stovky kWh, jak je tomu u OZE, hlavně větrníků (a když se odečte zbytečná výroba energie v době jejího nadbytku, je to ještě horší).
Nejsilnějším zdrojem SF6 jsou větrníky, protože jich je moc, vyrobí každý jeden pomalu míň než alternátor v autě, a patrně nejsou tak dobře technicky řešené, jako SF6 vyplněné prostory u velkých zdrojů. Po větru od německých větrných parků v Severním moři byl naměřen až dvojnásobek koncentrace SF6 ve vzduchu oproti výsledkům z jiných destinací.

K té Antarktidě bez ledu: Pan Hanzl vám připomenul mapy Piriho Reise, které patrně vznikly na bázi nějakých starších podkladů. Nedivil bych se, pokud by se nakonec ukázalo, že jednak je zalednění pobřeží Antarktidy mladší, a že ještě Mínojci nebo Féničané ho zastihli bez ledu (nebo nějaká civilizace před nimi, rýsují se takové). Antarktida se totálně zalednila poté, co pokleslo dno mezi jižním výběžkem Jižní Ameriky a protilehlým výběžkem Antarktidy natolik, že mohl vzniknout cirkulární proud a na jeho základě Jižní ledový oceán. Sotva jeho existenci ekologové popřeli, skuteční vědci prokázali, že na jeho severní hranici je poměrně ostrá změna (jednotky km) teploty vody, salinity i výskytu mořských rostlin a živočichů. Takže je to skutečně odlišný oceán.
Čímž je odpovězeno na otázku pana Hanzla z 21.11.2025 11:39.
Existuje ovšem otázka jiná: Jak mohl Jules Verne, když psal román 20 000 mil pod mořem (a později Ledovou sfingu) a rozdělil v něm Antarktidu na dva ostrovy a nechal Nautilus proṕlout mezi nimi až na jižní pól, že Antarktida (=půda) je skutečně na jím popsané trase pod úrovní hladiny světového oceánu, jen je pokryta ledem, sahajícím do výše řádově tisíce metrů nad mořem. Takže kdyby Antarktida roztála, proplout by se tou trasou asi dalo (s výjimkou jednoho místa, kde to není stoprocentně jisté). A teď mi řekněte: Jak tohle mohl vědět Jules Verne, když to odhalily až moderní družice, vybavené radary či podobnými zařízeními?
Odpovědět
PE

Petr Elias

21.11.2025 15:22 Reaguje na Jan Šimůnek
1) Prosím tě ty blábolo. Dohledej si, v jakém roce končí ta tvá EPICA a z jaké lokality je. :D

2) Existuje, jen nejsi schopný si to najít. A ne, odsíření není hlavní příčina (i když to ti tví ,,odborníci,, tvrdí :D ).

3) Pindáš nesmysle. Už jsem ti to tu několikrát psal a nebudu ti to psát znova.

4) Mapa Piriho Reise fakt nezobrazuje Antarktidu. Akorát zase věříš kravinám, docente. :D

5) Ach jo. To je tak, když někdo nečte originální dílo. :D Víš vůbec, že v originále od Verna jižní pól vůbec není? Že to bylo do příběhu přidáno až později při překladu do angličtiny? :D Ani kdyby Antarktida roztála, tak by si nedoplul k pólu - a tvrdit opak na základě fikce je opravdu komické. :D

Zas a znova jsi se zesměšnil docente. :D
Odpovědět
Anyr

Anyr

21.11.2025 20:46 Reaguje na Petr Elias
:*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2025 20:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Antarktida byla zaledněná posledních 100 tisíc let v době ledové natvrdo a až dnes led ustupuje. A v době Mínojskě fakt nebyla bez ledu ani vteřinu a oni s veslicemi tam skutečně nedojeli a cha cha "nezmapovali" to.
Julese Verna do toho netahejte, to je čistá fikce a fantazie.
Ale Ptolemaiské mapy (včetně Pirido Reise, kde jsou Ameriky, Skandinávie i Indie), jsou součást středověké Evropy, i Kolumbus měl jakýsi směr do Indie. Tam ale mapy schází. Proč?
V Alexandrijské knihovně, kterou vypálili Římané někdy začátlem letopočtu, byly záznamy tzv. "staré civilizace" a součástí byly mapy celého světa. A pro námořníky byly mapy zlatem, takže kartografové už dávno před Kristem tam jezdili si obkreslovat mapy na kšeft. Samozřejmě je zajímalo Středomoří, dál se nedostali. Když ta knihovna byla vypálena dodna, zbyly jen ty kopie kopií různé kvality. čus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 09:33 Reaguje na Jan Šimůnek
Jules Verne mohl vidět některé z Ptolemaiských map v muzeu (třeba zrovna Piriho Riese), kde ten kanál nějakou nepřesností je taky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.11.2025 20:56
to Petr Elias 21.11.2025 15:22
1 Odkazuje to Antarktidu, nicméně podobně dopadají i vrty v Grónsku. Pochopitelně, jsou i proxy data, jako malakofauna nebo pylová zrnka v rašelinách a podobných destinacích. Tohle je více-méně ukázka klimaalarmisty popíraného faktu, že čím blíž pólu, tím víc se teploty mění (nahoru i dolů).
2 Neexistuje. I naši zástupci v IPCC to připouští.
3 Ten SF6 je daleko nebezpečnější než CO2, hlavně kvůli šíleně dlouhé persistenci v atmosféře.
4. Mapa Piriho Reise zobrazuje Antarktidu. Dokonce byly na místech, kde ukazuje řeky, nalezeny v Antrktidě pod ledem říční sedimenty.
5. Pochybuji, že by tam nebyl, české překlady, kde tato epizoda je, jsou z francouzštiny, a ne z angličtiny. Navíc Verne na tuto epizodu odkazuje ještě v Ledové sfinze.
Ovšem důležité je, že moderní družicová měření prokázala, že antarktický led na trase Nautilu je tlustší než nadmořská výška jeho horního povrchu, takže fakticky sahá pod úroveň hladiny světového oceánu, tedy po roztátí ledu by tam loď nebo ponorka, s výjimkou jednoho sporného (či nejasného) místa, mohla proplout. A je otázka, jak to mohl Verne vědět, když tato měření byla provedena desítky let (necelých sto) po jeho smrti.
Odpovědět
PE

Petr Elias

23.11.2025 07:57 Reaguje na Jan Šimůnek
To víš že jo ty troubo. :D

1. Řada z EPICA nezobrazuje aktuální teploty ty natvrdlý klimaalarmisto. :D

2. Ne, nikdo to neříká. Jen ty jsi natvrdlý. :D

3. Aby měl stejný účinek jak CO2, tak by ho muselo být v atmosféře dááááleko víc. :D

4. Nezobrazuje. Jen různí nevzdělaní pitomci si to myslí. :D

5. Ne docente, není tam. Přečti si originál. :D

Odpovědět

Jan Šimůnek

22.11.2025 21:06
to Pavel Hanzl 22.11.2025 20:50
Že se dají podniknout velké oceánské výpravy i na relativně primitivních plavidlech, prokázala řada plavců. Mínojci byli námořní národ, stejně jako Féničané, zatímco ostatní národy v podstatě prováděly jen příbřežní plavbu (i Řekové).
Nedal bych ruku do ohne za to, že jsou s to glaciologové prokázat, že ledy Antarktidy permanentně sahaly až k moři. Ostatně i teď jsou některé kusy pobřeží v létě bez ledu (např. v blízkosti české polární stanice). V létě je možné provádět i geologický průzkum protože je obnažené podloží.
Poláci prý měli průšvih z toho, že kolem své antarktické stanice pěstovali rajčata (což mezinárodní úmluvy zakazují, připouštějí jen hydroponii).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 09:21 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy máte zase záchvat fantazie, že? Z doby Féničanů nebo Mínojců je doložena cesta podle Afriky na jih až někam k Muretánie nebo Senegalu dle popisu pobřeží a to je naprosté maximum!! I to bylo velké furore a píše se to ve vícero dochovaných záznamů. Navíc byly hladiny moří níž od pár metrů, než dnes, takže muselo být na Jihu daleko více ledu, zcela logicky.
Odpovědět

Jan Čeřovský

23.11.2025 00:09
Myslím že na posouzení stávající situace stačí zamyslet se nad několika body:
1. změny teplot v historii země probíhali pomalu po tisíceletí, ale současné zvyšování teploty probíhá posledních cca 100 let a intenzivní je za posledních 50 let. Rychlost oteplování za každých 10 let roste násobně
2. produkce CO2, freonů, zemního plynu, metanu) vytváří skleníkový efekt který se stoupající produkcí skleníkových plynů logicky roste. Skleníkové plyny se hromadí v atmosféře a jejich odbourávání je násobně pomalejší než kolik jich tam vypustíme. Každý rok pak planeta absorbuje vždy více tepla než předešlý rok a tento proces stále zrychluje a setrvačností stále zrychlovat bude. Takže pokud snížíme produkci skleníkových plynů teď, projeví se to v zastavení oteplování až za desítky let příštím generacím.
3. obecně vždy platí, že je levnější a efektivnější preventivně předcházet škodám (snížením produkce skleníkových plynů) než v budoucnu řešit katastrofu.
Problém je, že naprostá většina lidí chce žít a užívat si teď a netrápí je co bude za 10-50-100 let a těchto lidí po celém světě přibývá, volí populisty typu Trampa, u nás Babiše, Motoristy... Fico dává studentům za vzor Čínu a ve světě přibývá válek. Takže si každý může domyslet, jak to asi dopadne. A nebo se může přidat k lidem, co to chtějí změnit k lepšímu :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2025 09:26 Reaguje na Jan Čeřovský
Je to přesně tak, jedeme proti zdi a stále přidáváme plyn. Teda celosvětově, v EU se srazily emise CO2 z energetiky o -37% proti roku 1990, i Čína, jako největší rpasák planety má přes 40% elektřiny z nízkouhlíku (jádro 4%) a zbytek je OZE, které budují nejvyšší rychlostí na světě.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 10:01
Pavel Hanzl23.11.2025 09:21
Ve skutečnosti bylo za Mínojců tepleji než dnes, proto lze očekávat, že bylo pobřeží Antarktidy bez ledu. Mínojci i Féničané vykonávali i ve Středozemním moři dlouhé plavby mimo dosah pobřeží. I to obeplutí Afriky Féničany mělo tento charakter, jen se asi dvakrát museli zastavit, zasít obilí a počkat na sklizeň a mezi tím udělat generálku lodí. Mínojci se dostali až do nynější Anglie, vozili odtamtud cín k výrobě bronzu. Víme, že nějaký mořský národ navozil na Kanárské ostrovy předky Guančů. Fénické a další artefakty se občas najdou i u jihoamerických a středoamerických kultur.
MMCH, cesta na jih mohla být zajímavá i proto, že teplota tamních vod je neslučitelná s přežitím organismů, napadajících dřevěné lodi. Proto jsou také vraky dřevěných lodí arktických i antarktických polárních výprav zachované, zatímco v teplých mořích z takových lodí skoro nic nezbude.
Odpovědět
va

vaber

23.11.2025 10:31 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak bylo tepleji za Mínojců? podle vás by hladina světových oceánů musela kolísát o desítky metrů v posledních třech tisíc let.Musel by roztát led ,když bylo tepleji a potom by se musely oceány opět vypařit a voda někde uložit, v zemi nebo ledu a ani by jsme nepotřebovali doby ledové. Proč ledovce neroztály dříve ,když bylo tak teplo. Proč tají ledovce a permafrost až dnes a neroztály dříve a neshnili mamuti co jsou v něm dodnes zmrzlí a rozpadají se až dnes.
Nedávno se našly římské vily asi 6m pod hladinou moře. Pokud to jsou opravdu římské vily znamená to ,že za posledních 2000let stoupla hladina světových oceánů o min 6m a to považuji za maximální rychlost stoupání hladin, za 10 000let to dává 30m. Samozřejmě tání ledovců je indikátor teplot na planetě , mnohem lepší než cokoliv jiného..
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.11.2025 13:41 Reaguje na vaber
Těch +6 metrů hladyny od římské - egyptské doby je zcela reálné, v Alexandrii jsou staré přístavu po vodou, i základy kolosu z Rhodu jsou pod hladimou. I podivná megalitická plocha z přesně opracovaných kvádrů je u pobřeží Floridy pár metrů pod hladinou. Zajímavé je, že je i na mapě Peiriho Riese, kde je uprostřed ostrova, tj. hladiny musely být ještě výrazně níže.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 10:11
to Petr Elias 23.11.2025 07:5
Váš nesmysl No5 vyvrací francouzská Wikipedie, uvádějící v originále kapitolu "Le Pôle Sud ". :-)
Ostatní jsou na tom podobně:
1. Tyto řady ukazují jakési "proxy" teploty, reálné teploty měly s vysokou pravděpodobností vyšší extrémy.
2. Dožadoval jsem se toho v nějaké internetové diskusi a bylo mi takto zodpovězeno. MMCH, IPCC také rezignoval na modely klimatu a produkuje "scénáře" s prakticky nulovou výpovědní hodnotou.
3. Jde o persistenci tohoto plynu, která je obrovská. Pokud v kamnech spálíte pár kilo uhlí, je to z atmosféry pryč poměrně rychle.
Navíc většina přírůstku CO2 v atmosféře je neantropogenní.
4. Zobrazuje, to počítačové analýzy jasně prokázaly. Jen druh projekce zemského povrchu na plochu je tam neobvyklý.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 15:29
to vaber 23.11.2025 10:31
Ty římské vily spíš souvisejí s tektonikou. Kdyby totiž přes ně šla pomalu stoupající hladina, tak by je příboj a proudy při přílivu a odlivu rozbily.To samé se týká i poklesu západoevropského pobřeží, i poklesu západního pobřeží Anglie.
Na pobřeží Antarktidy zase tolik ledu není a nebylo, to ve vnitrozemí jsou několik kilometrů tlusté vrstvy, proti nimž je objem ledu na pruhu širokém desítky km od pobřeží naprosto zanedbatelný.
Navíc musíte počítat s tím, že teplejší vzduch pojme více vody, a že se v teplých obdobích zaplňují vnitrozemská jezera (na Sahaře zřejmě vše, co je nyní pod hladinou oceánu bylo kdysi zaplněno vodou), spoustu vody pojme vlhnutí půdy i masa rostlin a živočichů (kteří v chladnu vymřou a vyschnou).
Permafrost, pokud vím, do hloubky, kde se nacházejí mamuti apod., netaje.
Odpovědět
va

vaber

24.11.2025 09:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Tektonické pohyby jsou mnohem pomalejší a navíc ve Středozemním moři i jiných místech světa je mnoho staveb pod vodou, na různých místech.
Nejde mi o pobřeží Antarktidy jde o množství vody, která musí roztát,aby se naplnily oceány. Prostě kdyby bylo dříve tepleji , myslím tím teplotu celé planety ne lokální změnu počasí, musely by roztát ledovce i permafrost už dříve. Tání permafrostu v dnešní době a nálezy v něm jsou všeobecně známé.
Teplá období jsou prý vlhká říkají odborníci, tak proč dnes není Sahara zelená? nebo máme dnes chladné klima a tají ledovce? Větší množství vody v teplejším vzduchu vyprázdní oceány? Blbost.
Pokles 150m hladiny v oceánech znamená 300m vody na pevninách, všude. A ten pokles hladiny byl vždy v dobách ledových ,nemohl být jindy,jindy se netvořily ledovce . Kde by se jinde ta veškerá voda schovala, hlavně v ledovcích ,jezerech , řekách a půdě. V ledových dobách musely být nezamrzlé pevniny vlhké i když odborníci říkají opak. Ale neříkají jak se to obrovské množství vody z oceánů vypařilo a usadilo v ledovcích,když bylo sucho.
Nebo chcete říci ,že to bylo naopak, že v teplých obdobích byl pokles hladiny světových oceánů a v dobách ledových hladina stoupla?

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.11.2025 13:26 Reaguje na vaber
S vyšší globální teplotou je více vody v atmosféře, ale to procento je nepatrné. Taky se teplejší voda více rozpíná, ale to je naprosté minimum. Podstatný rozdíl je v kontinentálním ledu, ten ubírá desítky metrů z výšky hladiny oceánů. Na Sahaře bylo mokro a živo, bo nižší teploty znamenají nižší odpar a hlavně jinak proudily vodonosné větry.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 19:47
to Pavel Hanzl 23.11.2025 09:21
Ve skutečnosti se dostali za rovník, protože popisovali to, že měsíc měl opačné fáze. A jiné podobné jevy. Snad byl popsán i Jižní kříž.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.11.2025 07:39 Reaguje na Jan Šimůnek
Zase vaše fantazie, kam dopluli je z pozorování pobřeží, popisovali velmi výraznou horu přímo u vody, kde se otáčeli a ta je skutečně někde v Mauretánii. Nějaké fáze měsíce neřešili, i kdyby věděli, co to je.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.11.2025 10:34
Když vypluli přes Herkulovy sloupy a vrátili se po Rudém moři, tak tu Afriku obeplout museli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.11.2025 13:16 Reaguje na Jan Šimůnek
To byli úplně jiní mašlonci. To jste to zase dopizdil, případně někdo před váma.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.11.2025 13:18 Reaguje na Jan Šimůnek
A proč? Mohli plout kolem světa, nebo přes Severní ledový, ne? A cestou vyfotili oba zemské póly, ve vašem světě naopak je možné přece úplně vše.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.11.2025 14:33
Oni takto obepluli Afriku Egypťané, potom Féničané v egyptském žoldu, takže ji klidně mohli obeplout i Mínojci. A obyvatelé, říše Mali se pokusili dvakrát o přeplutí Atlantiku. Poprvé se část plavidel vrátila, podruhé ne, nicméně ve střední Americe se vyskytují (mj.) sochy s černošskými rysy. A v některých egyptských mumiích byl nalezen tabák, rostlina Nového světa (v Evropě jsou všechny druhy rodu Nicotiana nepůvodní).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.11.2025 20:11 Reaguje na Jan Šimůnek
Kontakty mezi kontinenty byly určitě, důkazů je něurékom, ale ne za Mínojců a Egypťanů, ale daleko dříve.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.11.2025 16:26 Reaguje na Jan Šimůnek
Všelijakých bájí a pověstí je všude něurékom a určitě jich dost bude mít reálný základ, ale žádný důkaz to není. Ovšem megality, které skutečně stojí na všemožných místech světa, prostě důkazy jsou. Ale čeho?
Toho, že tu v předhistorických dobách byla velmi technicky vyspělá civilizace, bo historické doby máme poměrně dobře popsané.
Např: Baalbecká terasa je stavěna z kvádrů opracovaných tak, že nedáte skrz čepel nože, ty největší mají 1100 tun a jsou dopravovány z lomu asi 2-3 km daleko. Dost krpatým terénem, kde by se dopravní cesta musela nutně zachovat, leč se nezachovala.
Je to plošina, na které antičtí Řekové postavili chrám boha Heliose, který se samozřejmě už dávno rozpadl.
Kdo ji teda postavil? V té době je historie dost prozkoumána a ze sumerských, mezopotámskách, chetitských, nebo egyptských záznamů by se vědělo, kdyby někdo něco tak gigantického stavěl. Takže je ještě starší. Egyptská Sfinga je taky daleko starší, hlavu měla přesekána na ženskou tvář až za Egypta. Na jejím těle jsou stopy po vodní erozi, ovšm naposled tam voda tekla před asi 24 tisíci lety. To ale za důkaz až tak nepovažuji.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.11.2025 15:47
to Pavel Hanzl 24.11.2025 07:39
Měsíc, když dorůstá, napodobuje písmeno D, když ubývá (couvá) písmeno C. Ovšem, jen ze severní polokoule. Na jižní ukazuje ppísmeno D, když se zmenšuje a C když se zvětšuje. A právě tohle pozorovali plavci, kteří překročili při obeplouvání Afriky rovník. A popsali i souhvězdí Jižní kříž. Na jehož pozorování zase musíte být na jih od rovníku (a zase vám z oblohy zmizí Severka).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.11.2025 16:08 Reaguje na Jan Šimůnek
A já za to možu?
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.11.2025 13:29
to byla reakce na vaše: "Nějaké fáze měsíce neřešili, i kdyby věděli, co to je."
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist