Jak snížit spotřebu automobilu? Pomůže parní turbína
Technologie Turbostreamer by měla podobně jako elektrárny vyrábět elektrickou energii na principu parní turbíny. Vývojáři BMW Group začali na systému pracovat v roce 2005. Během let se jim podařilo systém zjednodušit a zmenšit. Díky tomu je vhodnější pro použití v sériovém autě. Teplem z výfukových plynů se zahřívá tekutina a vzniká pára, která pak pohání expanzivní turbínu vyrábějící elektřinu. Systém prý váží asi deset až patnáct kilogramů a vyrobená elektrická energie by vozu mohla v určitých případech stačit na pohon. Běžný řidič prý díky turbíně může na delších cestách snížit spotřebu asi o 10 %. Systém ale ještě čekají jízdní testy.
Oproti tomu technologie termoelektrického generátoru již funguje v experimentálním BMW X6 a má výkon asi 600 W. Zde se vyrábí elektřina pomocí termočlánků z odpadního tepla výfukových plynů. Druhou možností je získávat elektřinu na základě systému recirkulace spalin. Ta může dávat výkon asi 250 W, čímž sníží spotřebu a emise CO2 asi o 2 %.
Podle BMW je termoelektrický generátor ideální doplněk k rekuperaci energie při brzdění. Nejvíc výkonu totiž systém dává při nejvyšší zátěži motoru, třeba při zrychlování. Do budoucna skýtá tato technologie podle vývojářů potenciál asi o 5 % nižší spotřeby.
Rekuperaci z brzdění by mohly doplnit v rámci Efficient Dynamics také systémy tepelného managementu motoru. Utěsnění a uzavření motoru v určitém prostoru by totiž mělo přinést rychlejší a rovnoměrnější zahřátí pohonného ústrojí. Tepelný výměník ve výfukovém systému má pomoci zahřívat převodový olej, čímž se sníží tření a také spotřeba. Tyto technologie by na rozdíl od předchozích systémů pomáhaly snižovat spotřebu zejména při krátkých cestách.
Podle článku Fyzika v praxi podle BMW. Parní turbíny a elektřina z tepla zveřejněného dne 13. října 2011 na serveru auto.idnes.cz.
reklama


Mistr světa za volantem aneb Jak jsem se učil jezdit šetrně
Několik stovek lidí si zkusilo půjčený elektromobil Mini E. Líbil se jim, ovšem je tu několik „ale“