https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/kupka-roli-statu-v-rozvoji-elektromobility-je-zajistit-dobijeci-infrastrukturu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministr dopravy: Rolí státu v rozvoji elektromobility je zajistit dobíjecí infrastrukturu

17.4.2024 00:55 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Úlohou státu při rozvoji elektromobility je zajistit dobíjecí infrastrukturu, v programu Doprava s dotacemi z EU je pro ní připraveno šest miliard Kč. Z toho pět miliard korun bude směřovat na budování dobíjecích míst a jedna miliarda na vodíkové plnicí stanice. Na konferenci s názvem Green Deal s rozumem to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
 
Investice státu do dobíjející infrastruktury jsou podle Kupky potřeba kvůli vyšší energetické efektivitě elektromotorů ve srovnání se spalovacími motory. "Podpora energeticky efektivní dopravy je hlas rozumu, ne hlas Bruselu," řekl.

Tento postoj je podle něj racionální, nevytváří restrikce, regulace a následný odpor veřejnosti, který je v českých poměrech jednou z příčin toho, že se v ČR prodává málo elektrických vozidel. Nejvýznamnějším důvodem je cena. "Je ale třeba do rozvoje elektromobility nevstupovat dotačními programy pro podporu prodeje," míní Kupka.

Firmy mohou od druhé poloviny března žádat na pořízení elektroauta o podporu 200 000 až 250 000 korun. Dotaci je možné získat pro elektromobily s cenou do 1,5 milionu korun, přičemž u užitkových vozů neexistuje cenové omezení. V celém programu je připraveno 1,95 miliardy korun, z toho 1,65 miliardy na pořízení bezemisních vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu.

Elektromobilitě podle Kupky zbývá překonat jen několik technických překážek, možnost efektivního dobíjení a delší dojezd na dobitou baterii. Uvedl, že automobilka Toyota avizuje, že od roku 2026 bude schopná u svých osobních vozidel montovat baterie s dojezdem 1000 kilometrů. Rychlonabíječky jsou již schopny nabíjet auta do 30 minut, řekl.

Kupka předpokládá, že ceny elektrických vozidel se v následujících letech budou významně snižovat. Zájem o elektromobilitu by se podle něj tedy měl s nástupem nových, cenově dostupnějších modelů rychle zvyšovat. Například Škoda Auto v příštím roce plánuje představit nový cenově dostupný model elektrického auta, uvedl dříve ředitel českého zastoupení Škody Auto Jiří Maláček.

Kupka koncem března uvedl, že v Česku je nyní 4313 dobíjecích bodů umístěných ve 2313 stanicích, podle pověřence ministra pro čistou mobilitu Jana Bezděkovského tento počet dále roste. Aktuální počet dobíjecích bodů zvládne obsloužit přes 90 000 elektromobilů, v Česku je přitom nyní podle Kupky 22 000 plně bateriových osobních vozidel.

Web Čistá doprava aktuálně eviduje 34 000 registrovaných bateriových elektrických vozidel všech kategorií. V Česku bylo loni podle webu Svazu dovozců automobilů registrovaných téměř devět milionů vozidel, bateriová elektrická vozidla tedy tvoří necelé 0,4 procenta všech vozidel. Osobní elektrická auta pak tvoří zhruba 0,3 procenta všech osobních vozidel.

Vznik 2600 dobíjecích bodů podpořilo ministerstvo dopravy dotacemi z evropských programů. Aktuálně mohou zájemci podávat žádosti u dotačních výzev na podporu budování běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích, rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní a osobní vozidla nebo rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm, které ministerstvo podpoří Operačním programem Doprava III.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

17.4.2024 06:26
Je zajímavé, že benzinky si majitelé stavěli za své bez zapojení role státu. A že těch benzinek vzniklo.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.4.2024 07:00
Mi připadá, že ministr dopravy byl školený v Bundestágu se atwjnými chybymi.

https://echo24.cz/a/HrNCw/zpravy-svet-nemecko-elektromobily-kocovina-prodej-dotace-tesla
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.4.2024 07:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
stejnými
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.4.2024 07:02
https://www.autoforum.cz/predstaveni/prodeje-elektromobilu-v-nemecku-dal-kolabuji-ted-uz-o-masivnich-29-procent-diesely-je-znovu-valcuji/
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

17.4.2024 09:19 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud to napsalo Autoforum, tak to musí být PRAVDA.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.4.2024 13:16 Reaguje na Zdenek Wenzel
tak si přečtěte tohle...
https://elektrickevozy.cz/clanky/prodeje-elektromobilu-v-nemecku-zazivaji-pad-bez-dotaci-to-proste-nejde



Odpovědět
pk

pepa knotek

17.4.2024 08:33
Parkovací plochy kolem německých přístavů jsou plné čínských alektroaut, skladují se tam již mnoho měsíců, je potřeba mediální masáž a nějak to evropanům nacpat.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

17.4.2024 09:15 Reaguje na pepa knotek
Tak se už probuď, je 34 let po totalitě.
Chceš ho, kup si ho, nechceš ho, nekupuj.
Ty teorie o slepé uličce, shoření, zmrznutí, nedojetí a já nevím co ještě se ti honí v kedlubně.
Prostě to brzy přijde jako každá změna a čím více to budeš ve svém nitru bojkotovat, tím se utrápíš nebo na veřejnosti ztrapníš...HOWK
Odpovědět
pk

pepa knotek

17.4.2024 10:38 Reaguje na Zdenek Wenzel
v pořádku, lidi to nechtěj tak to nekupujou a elektroauta se hromadí v přístavech ...jo a ten pozdrav se píše HOWGH
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

17.4.2024 20:23 Reaguje na pepa knotek
Dík za opravu, to Géčko mi uteklo.
Nikdo není dokonalý.
Odpovědět

Radek Čuda

17.4.2024 16:29
"Je ale třeba do rozvoje elektromobility nevstupovat dotačními programy pro podporu prodeje," ... prohlásil člen vlády, která schválila zatím nejrozsáhlejší dotační program pro podporu prodeje.

Tohle není vláda, to musí být nějaký sociologický experiment Nejvyššího co všechno si lidi nechají líbit.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist