Nové logo upozorní na bioprodukty z farmy
Tržiště nejsou bio!
Podle Kateřiny Nesrstové z PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců zájem o biopotraviny každoročně stoupá. Poslední dobou ale lidé opouští biopotraviny a radši nakupují na farmářských trzích. Někteří se mohou domnívat, že vše, co se prodává na tržištích, je bio. Farmářský trh ale zpravidla jen znamená, že se jedná o české potraviny. A ty nemusí být nutně bio. Navíc se podle PRO-BIO na stáncích trhů objevila i zelenina a ovoce ze zahraničí, přebalované potraviny či produkty nakoupené ze supermarketů.
Na farmářských tržištích se zákazníci dosud mohli orientovat podle cedulek, které má každý prodejce viditelně umístěné na stánku. Až do nedávna ji ale každý vyplňoval „po svém“. „Zavedli jsme proto standardizované cedulky ve formátu A4, které jsou na každém farmářském stánku,“ říká Jiří Sedláček, který vede nejznámější pražské farmářské trhy na Kubáni, „Jiřáku“ a Náplavce. Na cedulce jsou základní informace, co výrobce či autorizovaný prodejce nabízí, odkud je a případně nechybí ani samolepky s bio logy.
Spotřebitelům nakupujícím na tržištích či kamenných obchodech by mělo pomoci i nové značení PRO-BIO. Logo s nápisem „Bioprodukt z farmy - Garantováno Svazem PRO-BIO“ budou mít jen potraviny, které pochází od členů PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců.
Impuls musí dát zákazník
Novinky se chystají i u klasického značení biopotravin. Dnes je možné, aby biopotravina ze zahraničí nesla i české logo pro biopotraviny, tzv. zebru. PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců usiluje o to, aby se toto logo objevovalo jen na českých produktech. Zdá se, že se to od roku 2014 podaří. Do té doby musí zákazník sám hledat na obalu výrobku, jestli je český nebo ze zahraničí.
reklama