Obce či neziskové organizace mohou získat dotaci na nákup bezemisních vozů
10.6.2025 18:28 | BRNO
( ČTK)
Obce, městské firmy či neziskové organizace budou moci od 10. července žádat ministerstvo životního prostředí o dotaci na bezemisní vozidla pro údržbu zeleně, chodníků a silnic, pro svoz odpadu či rozvážku jídel. Možné je nakupovat i nákladní elektrokola.
Podle ministra Petra Hladíka (KDU-ČSL) jde fakticky o všechny užitkové vozy s výjimkou běžných osobních aut, řekl dnes na briefingu na brněnském veletrhu Urbis. K dispozici je 300 milionů korun z Modernizačního fondu financovaného výnosem z emisních povolenek.
Žadatelé o dotaci na bezemisní vozidlo budou moci získat až 50 procent nákladů. Podpořené projekty musí být dokončené do konce července příštího roku, řekl Hladík. Žádosti budou seřazené podle toho, jak přijdou na ministerstvo. Pokud jich bude více, než je peněz, vznikne pořadník. "A pokud získáme další peníze na podporu těchto projektů, budeme moct peníze rovnou přesměrovat na další projekty," uvedl ministr.
Nákup vozidel na elektřinu nebo vodík ministerstvo podpořilo již v minulosti. "Mezi starosty a neziskovými organizacemi se jedná o velmi oblíbenou podporu," poznamenal Hladík. Peníze z předchozích výzev zájemci zcela vyčerpali. "Myslím, že inspirovaly samosprávy, které se s novými pohony seznámily a při přirozené obnově už kupují bezemisní vozy automaticky i bez dotací," míní Hladík. Je podle něj přirozené, že v historických centrech měst či městských parcích jezdí bezemisní vozidla.
Bezemisní vozidla Hladík vnímá nejen jako přínos pro životní prostředí a čistší ovzduší ve městech, ale také pro rozvoj technologií. Ministerstvo finančně podporuje také nákup nových železničních vozidel a vozidel pro MHD.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Zatím mají mnohé bezemisní vozy výfuk takto - 200m komín uhelné elektrárny minimálně 50km od Prahy, bohužel -
protože JE se po " sametu " pořádně nestavěly a nyní to blokuje vlastně EU, těmi svými nesmysly !
Odpovědět
A co preboga EU blokuje? JE je i podle taxonomie na úrovni OZE.
Odpovědět
Jasně, EU a její osvícení byrokraté, přece nic neblokují. Akorát prosazuje svou energetickou politiku, vydává směrnice a podmínky, které musí být splněny již před stavbou, při stavbě samé, i při následném provozu. To není blokování, to je ochrana vnitřního energetického trhu EU v praxi...
Odpovědět
Ty směrnice a podmínky se týkají především bezpečnosti, ale společná polituika tam asi taky bude. Škoda, že EU není jednotná federace. Ale na to je tu kadet pan Novák.
Odpovědět
K čemu to, když provozní náklady nejsou nižší než u nafty a užitné vlastnosti jsou horší?
Odpovědět
Nekupujete palivo, to fakt nevíte? Pokud to živíte ze střešní fve, jezdíte zahubičku.
Odpovědět
Tohle je velmi dobrý nápad, stejně se ty káry platí z veřejných peněz. Ještě doladit celou infrastrukturu. Pražský Rohlík prý kupuje ve elkáry s výměnnými bateriemi.
Odpovědět
pro pravidelný každodenní nepříliš velký nájezd s dostatečnou přestávkou na dobíjení dávají akumulátorová elektrovozítka smysl už pár desítek let - třeba ještěrky ve skladech s jednosměnným provozem. na nic jiné zatím smysl nedávají.
Odpovědět
A v tomhle režimu jezdí snad 80% městské dopravy, počínající MHD a končící sanitkami a popeláři.
Odpovědět
sanitky jsou blbost, na nich se zrovna ten vícesměnný provoz střídá (tedy rychlé sanitky, kde lékařské vybavení vozu převyšuje cenu vozu násobně, ne taxidodávky na pojišťovnu, ale ty zase jezdí nepravidelné porce, třeba vozí pacienty z bruntálu do brna na infuze)
smysl samozřejmě dávají pošťáci a městské rozvozy, které víc stojí než jedou a jejich pohyb není nepodobný golfovým vozíkům.
Odpovědět
Samozřejmě to musí organizovat někdo, kdo nemá v kotrbě koblihu. Každý nástroj (a to je i auto) se na něco hodí a na něco ne. Taky nejezdíte pro rohlíky kamiónem a pro písek feldou, to dá přece rozum.
Odpovědět
výborně. v tom bychom se shodli. shodneme se i na dalším kroku, že kdo nemá v hlavě koblihu, ten by neměl mít pocit, že ví nejlépe co druhý potřebuje?
Odpovědět
To je tak, když se politickým rozhodnutím prosazuje výroba a prodej předražených krámů. S nižší užitnou hodnotou, než má původní produkce. Na trhu o takové inovace, není dostatečný zájem. Pak musí pro zajištění konkurenceschopnosti politicky preferovaného výrobku nastoupit dotace, které následně stejně zaplatí všichni daňoví poplatníci.
Odpovědět
Tenhle systém je i ekonomicky výhodnější, zvláště, kdyby se započítaly ještě externality, tj. výfukové plyny.
Odpovědět
Jak je vidět, pane Hanzl, motoristy asi nějaké výfukové plyny, prohnané katalyzátorem auta asi moc nezajímají, když jsou ta báječná elektroauta jen stěží prodejná. Když k podpoře trhu elektroauty, musí být vydávány dotace a na výrobu spalovacích motorů, uvalována eko-klatba restriktivních podmínek a požadavků, které již atakují jejich chemickou a fyzikální podstatu.
Odpovědět
Motoristy výfukové plyny nezajímají, ale zajímají je ty lidi na chodníku. Evropský automobilový průmysl je ničen především elektromobily z Číny, dost divné, když jsou "těžko prodejná", že?
Odpovědět
Hodnocením ekologičnosti elektroaut dle LCA (celý životní cyklus) se zabývá ve světě řada institucí. V sousedním Německu ADAC došel k závěru, že elektroauta by musela najet 200 -700 tis. km (dle typu), aby se jeho dopad na životní prostředí srovnal s klasickým vozem. Takových nájezdů se ovšem drtivá většina současných elektroaut nedožije. Je to zelená propaganda, dotační byznys a ekologické zvěrstvo (toxické odpady vypouštěné do přírody kdesi ve světě jsou řádově desítky tun na jednu baterii).
Odpovědět
To je samozřejmě totální pitomost, ty výpočty se točí někde kolem 50 tis. (v první generaci) a záleží na kopě dalších faktorů. Pokud byste nabíjel pouze z OZE, máte to ještě kratší, pokud půjde vůz do recyklace, má už výrobní energetické náklady srovnatelné, jak spalovák.
Odpovědět
Pokud bychom nabíjeli opravdu jenom z OZE, asi bychom se jen té elektřiny z OZE, stěží doplatili. Elektřina z OZE, to není jen ten "proud", který vznikne v denní době, působením světla na FVE. To jsou též veškeré náklady na pořízení, projekt, bankovní úvěr vč. dotace, údržbu, pojištění, revize... za dobu životnosti FVE, rozpočítaný na její skutečnou výrobu.
Odpovědět
Elektřina z FVE je celosvětově nejlevnější, proto se taky nejrychleji rozvíjí. Má problém v cyklické výrobě, který se řeší bateriemi. Proto je ideální na nabíjení elaut, které baterii mají vlastní. Při vhodné struktuře provozu to může být výrazná úspora. Proto se elaut v progresivních zemích (třeba v Číně) vyrábí stále více.
Odpovědět
Napište do ADACu a všem co se LCA zabývají, že neumí počítat a sdělte jim data, která jste zjistil při výrobě a recyklaci, třeba to na základě Vašich měření přehodnotí.
Odpovědět
Četl jsem dost různých hodnocení ekonomiky elaut, výsledky se velmi liší, ale takovou cypovinuu jsem nečetl. Bude tam asi klasická finta, počítají jen investici, výrobní náklady atd. ale už ne palivo.
Nedávno sem pan Wagner dával srovnání, kolik energie se spotřebuje na stavbu elektrárny, plynové, uhelné, jaderné i OZE. Samozřejmě to vyhrál plyn a uhlí, které se energeticky vrátí za x roků provozu, jenže tam nebylo, že na každý MWh spotřebuje dalších xy energie z fosilu.
Odpovědět
Tak je logické Hanzle, že pokud srovnáváte CAPEX, tak do toho nezapočítáváte OPEX.
Odpovědět
Samozřejmě, ale šermuje se pouze CAPEX, přitom skutečný energetický náklad je taky OPEX. Bez toho je to jen demagogie a lež.
Odpovědět
Nesmysl.
Pokud je jasně uvedeno, co se porovnává, tak každá svéprávná osoba pochopí, co se porovnává. Pak to není žádná lež.
To že se vám to nehodí do ideologického rámce z toho ovšem nedělá lež ani demagogii.
Odpovědět
A právě jasně to pan Wagner neuvedl a hlavně: normální čtenář neví, co je CAPEX a OPEX, musí tam být uvedeno, že se do toho nepočítá palivo. Potom ten článek ale vyzní zcela naopak. Chtěl přece dokázat, že vyrábět elektřiny z OZE je energeticky (tj. fosilně) horší, než z plynu, nebo uhlí. Což je ta lež.
Odpovědět
No pokud si každý nový majitel auta bude muse pořídit FVE bez dotací a nabíjet baterii auta jen z této FVE ,bude to ekologicky skvělé. Ale i přesto bude výroba auta a bateríí těžká ekologická zátěž, jedině že by výrobce elaut a baterií, taky bral energii jen ze svojí FVE.
Odpovědět
Silnější suvéčko spotřebuje na 700 tis km. asi 70 tisíc litrů benzínu, nebo nafty a je zcela komická přestava, že o tolik víc by se spotřebovalo na výrobu elkáry, proti dýzlu. Který potřebuje daleko více železa i strojové práce.
Odpovědět
Proč tady uvádíte silnější SUV-éčko? Třeba takové silnější vozidlo, vhodné i do terénu, jako je tank, ten má na silnici spotřebu asi dva litry nafty na kilometr, a v terénu, co kilometr, to kyblík nafty (6 až 7 litrů). A zmiňovaná spotřeba železa a strojové práce na jeho výrobu?
Odpovědět
Silnější suvéčko je běžný dopravní prostředek po městě i pro rohlíky. Když vezmu malý benzíňák, tak to nebude 70 tis. ale 40 tis. litrů. Spotřeba železa je energie, taky těžba rudy i uhlí, externality srovnatelné s elkárou, která spotřebuje daleko méně železa, ale zase lithium a jiné kovy.
Klíčem je recyklovatelnost celého elauta proti spálení desítek tisíc litrů fosilního paliva, proto se to celé dělá. Je to tak složitý?
Odpovědět
|
|