https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/plosne-kaceni-stromu-proti-tragickym-dopravnim-nehodam-nepomuze-lepsi-je-prevence-upozornuje-arnika
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Plošné kácení stromů proti tragickým dopravním nehodám nepomůže, lepší je prevence, upozorňuje Arnika

13.3.2019 06:50 | PRAHA (Ekolist.cz)
Vykácená alej.
Vykácená alej.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Libor Štěrba / www.nasestromy.cz
V roce 2018 došlo na silnicích ke 104 764 dopravním nehodám. Nárazem do stromu skončilo 2565 nehod, což jsou 2 % všech případů. Kolize se stromem si vyžádaly 73 obětí. Podle policejních statistik nehody způsobují především samotní řidiči nepřizpůsobením jízdy stavu vozovky, vjetím do protisměru nebo nevěnování se řízení vozidla. Statistiky ani odborné studie nepotvrdily vztah mezi vysokou mírou nehodovosti a existencí pevných překážek, za které jsou považovány také stromy. Namísto kácení cenných stromů se tragickým koncům nehod dá předejít daleko efektivněji umístěním dopravního značení, snížením rychlosti, reflexními nátěry nebo instalací svodidel, myslí si ochránci přírody ze spolku Arnika.
 

„Volání zástupců některých institucí po plošném kácení je velmi krátkozraké a především neřeší příčiny dopravních nehod. Zajistit bezpečný provoz s ohledem na funkční a zdravou krajinu vyžaduje soustavnou spolupráci odborníků napříč obory, čas a hlavně jejich ochotu. Díky naší účasti na záchraně historické aleje v Radkově však víme, že to jde,“ říká Marcela Klemensová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy z Arniky.

Kácením stromů u silnic dochází k narušení funkcí a přínosů zdravé krajiny, ze kterých čerpá i člověk. Na vozovkách a v jejich okolí pak dochází k nárůstu prašnosti a hlučnosti a zvyšují se negativní dopady extrémních projevů počasí. Navíc klesá atraktivita lokalit pro bydlení, což ovlivňuje ceny nemovitostí. Všechny tyto změny v krajině pak mají nežádoucí vliv na zdraví a psychiku obyvatel.

Z dlouhodobých zkušeností vyplývá, že plošné vykácení stromů u silnic problém neřeší. Odborné studie naopak prokázaly pozitivní vliv stromů kolem cest na bezpečnost jízdy. Stromy nutí řidiče zpomalit, zatímco na vozovce bez stromů jezdí rychleji a ohrožují tím nejen sebe, ale i ostatní řidiče.

K bezpečnější jízdě a dodržování pravidel řidiče usměrní dopravní značení, reflexní nátěry či odrazky na kmenech. Počty nehod pomáhají snižovat svodidla v rizikových místech, výsadba stromů v bezpečné vzdálenosti od vozovky a navíc správná výuka v autoškole. Ke kácení stromů z bezpečnostních důvodů by mělo docházet jen v případech, kdy stromy svým zdravotním stavem bezprostředně ohrožují zdraví lidí nebo majetek anebo pokud brání řidičům ve výhledu.

Dopravní nehody nejčastěji končí srážkou s jedoucím vozidlem (24 %), dále se zaparkovaným vozidlem (22 %) a teprve pak následuje náraz do pevné překážky (21 %), kterou kromě stromů tvoří také pouliční lampy, betonové sloupky, domy, mostní pilíře nebo skály.

Při haváriích v roce 2018 přišlo o život 565 osob. Nejvíce tragických případů (47 %) má na svědomí vzájemná srážka jedoucích vozidel, přes 20 % obětí si vyžádaly srážky s chodcem. Nárazem do stromu přišlo o život 73 lidí (12 %).


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist