Plošné kácení stromů proti tragickým dopravním nehodám nepomůže, lepší je prevence, upozorňuje Arnika
„Volání zástupců některých institucí po plošném kácení je velmi krátkozraké a především neřeší příčiny dopravních nehod. Zajistit bezpečný provoz s ohledem na funkční a zdravou krajinu vyžaduje soustavnou spolupráci odborníků napříč obory, čas a hlavně jejich ochotu. Díky naší účasti na záchraně historické aleje v Radkově však víme, že to jde,“ říká Marcela Klemensová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy z Arniky.
Kácením stromů u silnic dochází k narušení funkcí a přínosů zdravé krajiny, ze kterých čerpá i člověk. Na vozovkách a v jejich okolí pak dochází k nárůstu prašnosti a hlučnosti a zvyšují se negativní dopady extrémních projevů počasí. Navíc klesá atraktivita lokalit pro bydlení, což ovlivňuje ceny nemovitostí. Všechny tyto změny v krajině pak mají nežádoucí vliv na zdraví a psychiku obyvatel.
Z dlouhodobých zkušeností vyplývá, že plošné vykácení stromů u silnic problém neřeší. Odborné studie naopak prokázaly pozitivní vliv stromů kolem cest na bezpečnost jízdy. Stromy nutí řidiče zpomalit, zatímco na vozovce bez stromů jezdí rychleji a ohrožují tím nejen sebe, ale i ostatní řidiče.
K bezpečnější jízdě a dodržování pravidel řidiče usměrní dopravní značení, reflexní nátěry či odrazky na kmenech. Počty nehod pomáhají snižovat svodidla v rizikových místech, výsadba stromů v bezpečné vzdálenosti od vozovky a navíc správná výuka v autoškole. Ke kácení stromů z bezpečnostních důvodů by mělo docházet jen v případech, kdy stromy svým zdravotním stavem bezprostředně ohrožují zdraví lidí nebo majetek anebo pokud brání řidičům ve výhledu.
Dopravní nehody nejčastěji končí srážkou s jedoucím vozidlem (24 %), dále se zaparkovaným vozidlem (22 %) a teprve pak následuje náraz do pevné překážky (21 %), kterou kromě stromů tvoří také pouliční lampy, betonové sloupky, domy, mostní pilíře nebo skály.
Při haváriích v roce 2018 přišlo o život 565 osob. Nejvíce tragických případů (47 %) má na svědomí vzájemná srážka jedoucích vozidel, přes 20 % obětí si vyžádaly srážky s chodcem. Nárazem do stromu přišlo o život 73 lidí (12 %).
reklama