Poslanci schválili bezpečnější předjíždění cyklistů. Řidiči jim musí dát prostor 1,5 m
Novelu zákona podpořila řada organizací včetně Českého svazu cyklistiky nebo České cyklistické federace. Změna by mohla platit od začátku července. Cílem zákona je zvýšit bezpečnost cyklistů a pomoci dopravní policii, která dnes může postihovat jen případy končící nehodou. „Dosud byla vymahatelnost nulová, protože dopravní policie neví, jaký odstup je bezpečný. Návrh zákona jí v tomto pomůže,“ říká poslanec Petr Dolínek, který předložil návrh novely. Ten navrhuje bezpečný odstup při předjíždění minimálně 1,5 m tam, kde je to možné. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 km/h v hodině by podle Petra Dolínka stačila metrová vzdálenost.
„Ze statistik ze vzájemných srážek cyklisty s motorovým vozidlem si těžké následky odnáší v 98 % případů cyklista. Cyklisté nejsou v provozu chráněni bezpečnostními prvky vozidla, jejich ochranou před zraněním při nehodě je prostorový odstup od jiných účastníků. Proto je tato novela, byť se to nezdá, pro zvýšení bezpečnosti cyklistů v provozu tak důležitá a pro její podporu spojilo síly hned několik cyklistických organizací a podporovatelů,“ říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství.
Zákon by mohl také prospět naplnění cílů stanovených v nové české strategii BESIP, která má snížit počet obětí nehod na polovinu. Cyklisté a pěší přitom patří mezi skupiny, kterým se strategie věnuje samostatně. Nový zákon dává policii do rukou nástroj, jak předejít případům, které dnes často končí vážným zraněním nebo dokonce smrtí.
Přečtěte si také |
Tomáš Kindl: 1,5 metru pro cyklisty. Nová pravidla v kostce„Hodnota 1,5 metru pro bezpečné předjíždění je uzákoněna v celé řadě evropských zemí. Toto pravidlo platí například v Německu, Portugalsku, Francii nebo Belgii,“ říká poslanec Jaroslav Vymazal, který návrh také podpořil. Debata spojená s úpravou legislativy probíhá například v Maďarsku nebo Slovinsku, zavedení čerstvě zvažuje také Slovensko.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (20)
Karel Zvářal
14.4.2021 12:03Vilém N
15.4.2021 11:15 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
15.4.2021 11:30 Reaguje na Vilém NZbyněk Šeděnka
14.4.2021 12:22Lukas B.
14.4.2021 12:29 Reaguje na Zbyněk Šeděnkadotazopoznámky:
- platí stejný povinný odstup opačně při podjíždění na křižovatkách?
- platí též pro souběžnou jízdu? znamená to tedy, že cyklopruh můžeme vyznačit pouze v případě, že sousední jízdní pruh bude mít zachovanou šířku 4 metry (vozidlo 2,5m + odstup 1,5m)?
Zbyněk Šeděnka
14.4.2021 12:40 Reaguje na Lukas B.Jan Dressler
14.4.2021 14:59tohle je klasický případ vylití vaničky i s dítětem a nedotažení problematiky do důsledků. Protože existuje několik desítek, možná stovek, případů ročně nedodržení bezpečného odstupu od cyklisty, tak prostě zkomplikujeme bezpečné předjíždění cyklisty úplně a zcela, ačkoliv těch bezpečných je dnes a denně statisíce, tedy o mnoho řádů více. Návrh vůbec nebere v potaz dynamiku manévru. Pro vzájemné rychlosti okolo 20kmh-1 je 1,5m zbytečně moc a pro vzájemnou rychlost 90kmh-1 je to naopak zoufale málo. U nás na horách je navíc mnoho komunikací, užívaných jak motoristy, tak cyklisty a dosud bez komplikací, které jsou široké cca 4m. Jak chcete předjíždět s 2m širokým autem cyklistu s odstupem 1,5m je mi nejasné, možná by mi pan Kindl nebo poslanci mohli poradit. Je naopak nabíledni, že takový manévr se snadno podaří při vzájemné ohleduplnosti, tak jako dosud, s mnohem menším odstupem a ty 4m si prostě rozdělíme. Jsme na ekologických stránkách, čili je na místě připomenout, že pokud budu muset jet 5km po takové komunikaci za cyklistou rychlostí 10-15kmh-1 se soupravou o hmotnosti 20tun, ačkoliv bych tam mohl jet rychlostí 40-80kmh-1, bude produkce např. CO2 násobná a ekologický přínos cyklistiky tím bude negativní. Já jej nepředjedu, protože jakákoliv chyba, jakkoliv mnou nezaviněná, mi půjde na vrub. Za cyklistickou část, protože jsem i cyklista - až nás nebude ochoten takový šofér plynule předjet jako dosud, ale prostě pojede za námi tak dlouho, až nás donutí slézt z kola a postavit se vedle kola, čímž se staneme chodcem, budeme si moci vzpomenout na tuto totálně nedomyšlenou blbost někde od stolu v kanceláři ve městě. Pěkně Vám děkujeme.
Viktor Šedivý
14.4.2021 15:30 Reaguje na Jan DresslerČím dál častěji.
Občas si vzpomínám na nesmyslné nápady "rozvinuté socialistické společnosti".
Jiří Daneš
14.4.2021 15:59 Reaguje na Viktor ŠedivýBřetislav Machaček
14.4.2021 16:37 Reaguje na Jiří Daneškteré často umožňují dvojí výklad. Nakonec záleží
na "nezávislosti" soudců, kteří stejné skutky různě
hodnotí podle místní příslušnosti, osoby pachatele,
osoby oběti, společenské objednávky atd. Zákon je
vysvětlován každým jinak a výsledkem jsou nekonečné soudní tahanice s roky odročováni, odvolávání a změn
soudců, advokátů i svědků. Tento galimatiáš vyhovuje
nejvíce advokátům, kteří tak mají o práci a zisk
postaráno, když se jedná o někoho movitého. Tolik
soudců, advokátů a represivních složek tu nikdy
nebylo a ani tolik soudních sporů. Je to zlatý důl
a bude čím dál více.
Pavel Jeřábek
15.4.2021 00:39 Reaguje na Jan Dressler2,5 m je v průměru nákladní auto široké, + 1,5 m od cyklisty a na 4 široké vozovce je to tak akorát.
Tak úzkých silnic je stejně málo, prakticky by se tam nemohl minout kamion s SUV, aniž jeden z nich by nezastavil a nenajel na krajnici.
Ale berme to pozitivně - už lze cyklistu předjet na plné čáře bez obav (pokud máme v protisměru volno) a pro vás cyklisty je alespoň trochu větší šance, že vás nebudou s autem prakticky "lízat".
Když vidím, co vám cyklistům dělají ti vystrašenci, kteří se báli přes plnou čáru, a raději vytlačili cyklistu do krajnice, tak konečně jako cyklista máte nějakou šanci se bránit.
Jako řidič jsem za to rád, že to konečně je dané předpisem. Bezpečný odstup od cyklisty 1,5 m mě učili už před rokem 1990.
A zcela jednoduše to instruktor školení vysvětlil. Bylo to přibližně : - chlapi uvažujte, nevíte jak je cyklista nachmelený, kývne kolem do strany a máte problém. Držte se od nich co nejdál, alespoň 1,5m
Jan Dressler
15.4.2021 10:56 Reaguje na Pavel JeřábekJirka Černý
14.4.2021 16:50Jan Olejníček
14.4.2021 22:37Viktor Šedivý
14.4.2021 23:24 Reaguje na Jan Olejníček(Co se týče zavádění progresivních myšlenek, byli by jak Piráti, tak TOP nepochybně ještě aktivnější.)
Vilém N
15.4.2021 11:13No. Zákon je fajn, ale kdo a jak ho bude vymáhat a dodržovat?
Není lepší dialog?
Karel Zvářal
15.4.2021 11:40 Reaguje na Vilém NBřetislav Machaček
15.4.2021 17:00 Reaguje na Karel Zvářalpro žádné auto sjízdné. Už jsem se setkal s grázly s SUV
na cyklostezce s kartičkou o výjimce za oknem jedoucími
rychle jako na dálnici. Jeden zaujatě telefonoval, mi
nezbylo, než strhnout kolo do příkopy a on ani nezastavil,
aby zjistil, co se mi stalo. Takže už ani cyklostezka
není pro cyklisty bezpečná. Jinak před čtyřiceti roky mě
štěrkař s Liazkou a přívěsem tím přívěsem "sfouknul" do
pole z náspu silnice i s rybářskými pruty a zbytek cesty
jsem potlučený se zlámaným prutem a osmičkou na předním
kole už musel svých pět km dojít pěšky. O měsíc později to
ale jeden cyklista nepřežil.