Tomáš Kindl: 1,5 metru pro cyklisty. Nová pravidla v kostce
Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/h bude vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1 m.
Přečtěte si také |
Poslanci schválili bezpečnější předjíždění cyklistů. Řidiči jim musí dát prostor 1,5 mSoučástí novely je i legalizace přejíždění podélné čáry souvislé (tzv. plné čáry) při předjíždění cyklisty. Podle současné úpravy totiž podélnou čáru souvislou je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pouze pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.
Návrh dále upřesňuje stávající povinnost užít vyjmenovaná cyklistická opatření. Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, bude cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
Přibližuje se tak právní úprava jednotlivých typů stezek, když ani čisté „stezky pro cyklisty“ nebudou bezvýjimečně povinné. Podle stávající úpravy cyklisté ani chodci nemají povinnost užít „stezku pro chodce a cyklisty“.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (22)
Jan Dressler
14.4.2021 15:27návrh je nedomyšlený a to z několika důvodů, které si zde dovolím uvést:
1/ vzájemná dynamika manévru - pro vzájemnou rychlost 10-20kmh-1 je 1,5m odstup až zbytečně moc, pokud o mě cyklista ví a oba manévr uskutečňujeme se vzájemným ohledem. Pro rychlosti limitně k 90kmh-1 je 1,5m naopak málo, zvláště, pokud mohu jako řidič předpokládat, že o mě cyklista neví.
2/ Jak prosím navrhujete uskutečnit manévr předjíždění v místě, kde je šířka komunikace 4m? Se 2m širokým vozem 1,5m odstup na takové komunikaci od cyklisty prostě nenajdeme. K nám domů žádná jiná silnice nevede a obě jsou hojně využívány cykloturisty. Až dosud se nám dařilo s úsměvem na líci vždy nalézt pokojné řešení a ty 4m si rozdělit, ať už jsem po této komunikaci jel s čímkoliv - od motocyklu po 20t soupravu. Dnes to neudělám. Jakákoliv chyba, jakkoliv mnou nezaviněná, cyklista přes mou krajní opatrnost udělá nějakou skopičinu a já jej odřu na lokti přívěsem při jím zaviněné kolizi, půjde mi zranění na vrub se všemi konsekvencemi, protože při jakémkoliv myslitelném předjíždění budu 100% vinen porušením pravidla dle návrhu.
3/ reálné tedy bude pouze to, že buď cyklista nebude ohleduplný, nesleze z kola a nepostaví se vedle něj, aby kolo vedl a tím se nezmění na chodce a pak celý úsek pojede 20t souprava rychlostí 10-15kmh-1 za cyklistou. Nebo ohleduplný bude, bude muset slézt a postavit se vedle kola, pak jej jako chodce budu moci objet tak jako chodce, tedy s opatrností, ale nebudu muset odměřit 1,5m, ale prostě bezpečně. Udělejte si závěr sám, jak nám návrh, kterého jste spolunavrhovatel, tady zlepšil dosavadní praxi.
Nemyslíte si, že na nový návrh, který by měl situaci zjednodušit, je to trochu moc zádrhelů? Opravdu jste návrh domysleli do krajností, nebo jste prostě zareagoval na jednoho bezmozka, který Vás cestou z AK domů ohrozil a tím zkomplikoval statisíce manévrů v ČR, ke kterým dojde denně na našich silnicích bez problému?
Což je má 4. výtka, řešíme zde problém, tedy zlomek, kde v čitateli jsou incidenty při předjíždění cyklistů za rok a ve jmenovateli počet celkem uskutečněných předjetí cyklistů za rok. Kolik to bude?
Jan Dressler
14.4.2021 16:37 Reaguje na Jan DresslerVáclav Kain
14.4.2021 16:25Karel Ploranský
15.4.2021 14:35 Reaguje na Václav KainMěl byste ale napsat také to, že jsou cyklisté a není jich málo, které žádný zákon nedonutí, aby jeli blízko u krajnice a ne v půlce jízdního pruhu. Pokud jsou dva nebo víc, tak aby jeli za sebou. A aby dodržovali stopu, místo aby šněrovali silnici s rozkmitem metr sem a metr tam.
A co se týká toho ujetí řidičů zbabělců, jsou i cyklisté, které naprosto nezajímá, jestli řidiče nějakým svým nečekaným manévrem nezahnali do problému. Oni nic - to on, jel přece jako blázen! A který policista dá při vyšetřování nehody zapravdu řidiči?
Nedělejte prosím z cyklistů ubohé oběti a z řidičů bezohledné dravce. Neodpovídá to realitě.
Miroslav Vinkler
14.4.2021 19:20Jsem zvědav, jak se v případě nehody bude prokazovat u soudu :
- dodržení vzdálenosti 1.5 m
- zavinění řidiče nebo cyklisty, každý z nich může "změnit kurz" během předjíždění a zavinit nehodu
- mohou nastat situace, kdy dva protijedoucí řidiči budou současně předjíždět cyklisty ve svém směru jízdy a srazí se atd. atd.
Myšlenka dobrá, v praxi totální konina.
Milan Milan
14.4.2021 19:56Katka Pazderů
14.4.2021 20:12A pane Dresslere, asi bychom neměli silniční zákon, kdyby byl jeho výklad tak složitý, jak navrhujete.
A pane Vinklere, prostě když řídíte auto, tak musíte dávat na cyklisty větší pozor, jsou křehčí a snadno odřou nový lak.
Miroslav Vinkler
14.4.2021 21:13 Reaguje na Katka PazderůSchválně - se svým lakovaným autem budu držet vzdálenost, ale změní ji právě bočním pohybem cyklista pod limit 1.5m.
Dojde k nehodě,a podle vašeho výkladu budu viníkem ,neboť auto nebylo od cyklisty 1.5m.
Takovou právní normu lze označit skutečně za koninu.
Karel Ploranský
15.4.2021 14:38 Reaguje na Miroslav VinklerProč myslíte, že pochopí zrovna tuhle?
Já bych se nenamáhal..
Jarek Schindler
15.4.2021 05:42 Reaguje na Katka PazderůJan Dressler
15.4.2021 11:23 Reaguje na Katka PazderůKvantifikovat dynamickou situaci nějakou konstantou je těžké, ale budiž, 1,5m je pro většinu situací dobrý výchozí bod. Zákon postrádá (když už kvantifikuje a nespokojí se s obecným postupem - neohrozit a neomezit) řešení vybočujících (z kvantifikace) situací a ilegalizuje vhodné a dobré řešení pro dané excesy. Kdyby byl takto doplněn, bude mít 1,5m odstup pro běžnou 6-7m silnici mou podporu, beztak již tak nyní dělám.
Po čistě technické stránce ale nemám s přjížděním plné čáry problém, za určitých podmínek to je možné už teď a ten pomalý cyklista to moc nezhorší. I ten boční odstup normálně dodržuju, jednak je hloupé srazit cyklistu, jednak taky na kole jezdím a vím jaké to je.
Karel Ploranský
15.4.2021 14:49 Reaguje naOtázky v ní zodpovídal JUDr. Friml - právník, který se desítky let specializoval na problematiku silniční dopravy.
Když se někdy myslím kolem roku 1995 rozhořela vášnivá polemika o tom, jestli se má rychlost v obcích snížit na 50 km/h nebo zůstat na 60 km/h, pan doktor napsal velmi zajímavý názor:
Že podle všech jeho zkušeností jsou veškeré restrikce k ničemu a že kdyby to záleželo na něm, tak pravidla silničního provozu by zredukoval na zásadu, že se jezdí vpravo. Protože všechno ostatní je otázka zdravého rozumu.
Takže kdo ho má, jezdí bezpečně i bez komplikovaných a přebujelých předpisů.
A komu ho Pánbůh nedal - u toho ani ty nejdůkladněji rozpracované předpisy nezabrání, aby byl sobě i ostatním nebezpečný.
Opakuji: Toto napsal expert na právní problematiku silniční dopravy.
Jiří Svoboda
15.4.2021 10:17Karel Zvářal
15.4.2021 12:29Tomáš Kindl
15.4.2021 13:26Včera jsem o něm mluvil v DVTV - od 49:15: https://video.aktualne.cz/dvtv/zive-boj-o-ceskou-televizi-skonci-generalni-reditel-dvorak-r/r~9ddbff3a9d4911ebb234ac1f6b220ee8/
Více v článku a odkazů pod ním zde: https://mestemnakole.cz/2021/04/kindl-jak-predjet-cyklistu-na-uzke-silnici/
Svatá Prostoto
15.4.2021 14:08A v praxi jde o to, že vymahatelnost tohoto pravidla je prakticky nulová.
BTW ... na kole jezdím a v autě na cyklisty dávám samozřejmě bacha, bo na tom kole doufám, že se mi to vrátí.