https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/tomas-kindl-ministr-dopravy-proti-pravidlu-1-5-metru.zaminkou-jsou-lesni-cesty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tomáš Kindl: Ministr dopravy proti pravidlu 1,5 metru. Záminkou jsou lesní cesty

17.8.2022
Ministr dopravy Martin Kupka oznámil, že se chystá opětovně otevřít pravidlo bezpečného odstupu 1,5 při předjíždění lidí na kole. Návrh se má objevit jako „přílepek“ ministerského návrhu reformy bodového systému. Důvodem jsou námitky spolku Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů (SVOL).
 

Text původně vyšel na blogu Cykloprávo.

Otevření pravidla po pár měsících bez řádného hodnocení dopadů není seriózní. Obavy odpůrců z dopravního kolapsu a šikanování motoristů pokutami se nenaplnily. Ministerský návrh pravidlo sice neruší úplně, ale vypouští minimální odstup 1 metru při nízkých rychlostech a ve vyšších rychlostech z něj dělá pouhé doporučení.

Hlavní problém je, že je to jen startovní výstřel. Sotva si na pravidlo 1,5 metru lidé začali zvykat, už se zase rozvíří kontroverzní debata plná negativních emocí a přijdou ještě horší pozměňovací návrhy. Výsledek projednávání je nepředvídatelný.

Spolek SVOL požaduje revizi zákona

Zákon je výsledkem kompromisu přijatého po dlouhé a náročné diskuzi. Spolek SVOL se jeho legislativního procesu velmi aktivně účastnil, a to i vlastním pozměňovacím návrhem. Nyní nepřináší žádné nové argumenty. Poslanci, senátoři a prezident republiky se rozhodli.

Je velmi neseriózní téma znovu otevírat po půl roce, bez řádného hodnocení dopadů, bez toho, aby zákon dostal šanci ukázat svá pozitiva. Jakoukoli revizi zákona je žádoucí odložit nejméně do příštího roku. Ukvapené zvraty v zákonech narušují kontinuitu a stabilitu právního řádu a poškozují důvěru občanů v právní stát.

Otevřením pravidla 1,5 metru se otevře Pandořina skříňka: obhájci pravidla budou vládní návrh ostře kritizovat a odpůrci pravidla budou neméně ostře požadovat další a přísnější opatření proti lidem jedoucím na kole. Výsledek opětovného projednávání nelze dopředu odhadnout.

Nepochybně velmi kontroverzní debata bude mít negativní důsledky jak z hlediska zhoršení situace na silnicích, tak z hlediska Poslanecké sněmovny, která bude mít méně času na projednání důležitějších zákonů.

Zákaz vjezdu do lesa

Spolek SVOL hrozí, že pokud odstup 1,5 metru nebude zrušen, zakáže lidem na kole přístup do lesů. Jenže na to spolek nemá právo. Už od dob Marie Terezie je les volně přístupný. O zákazech vjezdu nerozhoduje spolek SVOL, ale silniční správní úřady. Pravidlo 1,5 metru není dostatečným důvodem k zákazům. Jedná se pouze o bezdůvodné zastrašování.

Objíždění na lesních cestách

Podle spolku SVOL na úzkých lesních cestách (širokých 3 metry) nejde cyklista objet s odstupem 1,5 metru. Spolek SVOL si bohužel plete zdánlivá synonyma „objíždění“ a „předjíždění“. Objíždíme cyklistu, který stojí. Předjíždíme cyklistu, který jede. Odstup 1,5 metru zákon vyžaduje pouze u předjíždění, tedy od jedoucího cyklisty.

Pokud má traktor šířku 2,5 metru a cyklista 0,7 metru, je logické, že na cestě o šířce 3 metry fyzicky vůbec není možné předjíždět. Zákon na tom nic nezměnil. Není proto důvod zbrkle zasahovat do pravidla na všech silnicích a místních komunikacích, kvůli kterým bylo pravidlo bezpečného předjíždění primárně zavedeno.

Tato situace má bezpečné a legální řešení, které v lesích běžně funguje. Vyžaduje součinnost obou stran. Cyklista dojede do výhybny, které podle normy na lesních cestách musejí být každých maximálně 400 metrů, optimálně 250 metrů. Anebo cyklista jednoduše zastaví a uhne z cesty. Stojícího cyklistu je možné bezpečně a legálně objet v zásadě kdekoli.

Bude dopravní kolaps v lesích?
Bude dopravní kolaps v lesích?
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Arcibiskupské lesy a statky Olomouc

Stejně úzké cesty mají i v Německu, Francii, Spojeném království, Španělsku, Portugalsku, Belgii a dalších státech, kde pravidlo 1,5 metru (nebo dokonce 2 metrů) platí.

Dopravní kolaps v lesích

Lze namítat, že nějaký neohleduplný cyklista pojede pomalu prostředkem cesty a neuhne. Takového cyklistu lesník ale stejně nepředjede. Zákon je účinný teprve půl roku. Již dnes však vidíme, že se žádná dopravní katastrofa nekoná. Většině lidí není příjemné traktor zdržovat, chovají se normálně a ohleduplně si vzájemně vyhoví.

Spolek SVOL se bojí pokut

Spolek SVOL nemá důvod se bát pokuty, když bude dodržovat zákon. Tedy nebude ohrožovat cyklistu předjížděním bez bezpečného odstupu. Smyslem pravidla není rozdávání pokut, ale zdraví lidí. Nehraje se na centimetry, postižitelné jsou jen nejhorší případy bezohledného chování. Přitom se jedná o nejlehčí možný přestupek, za který se v praxi ukládá pokuta typicky pouze 200 Kč (limit je 2 000 Kč) a nejsou přičítány žádné body. Žádná šikana řidičů ze strany policie se neděje.

Při nižších rychlostech bez odstupu

Současný zákon říká, že minimální vzdálenost od cyklisty je 1,5 metru a v místě s nejvyšší dovolenou rychlostí do 30 km/h stačí 1 metr.

Podle ministerstva při nízké rychlosti nemá platit vůbec žádný odstup. To je nebezpečné a nepřijatelné. I při nízké rychlosti je podle soudních znalců třeba alespoň 1 metr tak, jak je to v současném zákonu.

Návrh navíc znamená, že celé pravidlo bude absolutně nevymahatelné, a to na všech pozemních komunikacích. Fakticky se tak stává pouze nezávazným doporučením. Podle ministerstva se totiž jednoduché kritérium nejvyšší dovolené rychlosti v daném místě (dané dopravní značkou) mění na aktuální rychlost vozidla. Můžeme změřit vzdálenost od cyklisty, nemůžeme ale změřit vzdálenost od cyklisty současně s aktuální rychlostí vozidla. Právě proto všechny státy, kde obdobný zákon platí, neberou v potaz aktuální rychlost vozidla, ale nejvyšší dovolenou rychlost v daném místě. Ministerstvo navrhuje něco, co nikde na světě nefunguje.

Příklad z praxe: vymahatelnost pravidla

Cyklista ohrožený velmi těsným předjetím motorovým vozidlem pošle vlastní videozáznam Policii ČR. Známe šířkové poměry komunikace, šířku cyklisty, šířku předjíždějícího motorového vozidla, případně šířku protijedoucího vozidla a známe i nejvyšší dovolenou rychlost v daném místě. Pokud je vyšší než 30 km/h, platí odstup 1,5 metru. Z videozáznamu Policie vidí, že se jedná o zcela očividné nedodržení bezpečného odstupu 1,5 metru. Policie ČR si předvolá provozovatele vozidla. Už to má pozitivní efekt z hlediska prevence dalšího ohrožování nejzranitelnějších účastníků silničního provozu. Je mi známa řada případů, které skončily uznáním chyby řidiče a symbolickou pokutou 200 Kč (horní limit je 2 000 Kč bez bodů).

Podle návrhu ministerstva by takové případy skončily odložením, aniž by si Policie ČR provozovatele předvolala. I když na videozáznamu uvidí, že odstup byl jen několik centimetrů, nezjistí, jakou rychlostí vozidlo zrovna jelo. Při nízké rychlosti nemá platit žádný odstup. I nejhorší případy ohrožení cyklistů tak budou úplně nepostižitelné.


reklama

 
foto - Kindl Tomáš
Tomáš Kindl
Právník, chodec, cyklista a motorista. Iniciátor pravidla bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty 1,5 metru. Autor blogu Cykloprávo.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (37)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

17.8.2022 13:12
To není záminka, to je jen náprava zhovadilosti.
Odpovědět
ZK

Zan K.

20.8.2022 13:49 Reaguje na
Ať je to jak je, zákon tu je. A i kdyby se začalo s jeho úpravou či zrušením, potrvá to dlouho jak známo u nás. Ale co jde hned, to je osazování značek ZÁKAZ VJEZDU CYKLISTŮ. Hlavně tam, kde vede mezi místy a městy cyklostezka. Nějaké výmluvy o delší trase neobstojí.
Ovšem to by meseli lidé jak kompetentní, tak i ostatní chtít.
Odpovědět
Hu

Hunter

17.8.2022 14:46
Pumpičkáři už neví, co by. V poslední době začínají být i docela agresivní.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.8.2022 15:12 Reaguje na Hunter
Pumpičkář to jako je cyglista :-)? Tak vím, co jsem, a už mlčím, já jsem prosím taky proti těm 1,5 metru odstupu jako řidička, stačilo by méně. I když zase jsem jela na kole nedávno a kolem mě projel kamión naložený dřevem v odstupu 15 (slovy patnáct) cm v zatáčce do kopce, zvíře jedno! A na druhé straně byla škarpa, naštvaná jsem ještě ted, ale žiju. Někteří řidiči jsou normální zločinci, pak nemá být tolik dopravních nehod.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.8.2022 17:47 Reaguje na Jarka O.
Ať už jako řidič auta, motocyklu nebo jízdního kola vycházím z toho, že každý odstup >0 je vlastně bezpečný, liší se jen množství vyplaveného adrenalinu ;-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.8.2022 19:36 Reaguje na Viktor Šedivý
Patříte k pirátům silnic? A že těch machrů je. Já jezdím klidně. Zrovna ten lotr neměl ani IQ, takže ani adrenalin, a zastavit a čekat jsem nemohla, protože na sundání noh z pedálů na vozovku jsem neměla místo, jak blizko jel. Naštěstí tam nebylo dítě, protože ty do kopce jezdí jak hadi a každý pohyb vlevo by byl jistá smrt.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.8.2022 07:11 Reaguje na Jarka O.
Četla jste "..jako řidič auta, motocyklu nebo jízdního kola.."? Jsem spokojený, když se provoz plynule hýbe ať už řídím cokoli. A pokud mne míjí jiné vozidlo v malé vzdálenosti, plně si uvědomuji, že je můj problém, abych jel rovně a nekličkoval. Pokud to nezvládám, nejsem způsobilý účastnit se provozu (takže třeba na kole do fakt prudkých kopců raději vedu, protože nesnesu představu, že bych se motal, zdržoval a vynucoval si extra ohledy).
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

18.8.2022 12:34 Reaguje na Viktor Šedivý
Tleskám. Logické a jasné.
Kde je psáno, že se cyklista musí pokoušet každý kopec vyšlapat?
Já jsem toho na kole najezdil opravdu hodně a považoval jsem vždy za samozřejmé, že když je kopec takový, že do něj nedokážu šlapat plynule a jet bez kličkování, tak že musím slézt a kolo vést. A že když jede auto, tak je především v MÉM zájmu mu průjezd raději co nejvíc usnadnit.
Dnešní cyklisté to vidí jinak. Jsou arogantní, přesvědčení o tom že když nepoužívají vrčící motor, tak že zachraňují svět před oteplením. Za cizí element na silnici proto nepovažují sebe, nýbrž auta.
No tak jim pomáhej Bůh....
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.8.2022 13:35 Reaguje na Viktor Šedivý
Umím se chovat v silničním provozu a ohledy si nevynucuji. Nerada to říkám, ale předjíždění mnoha českých řidičů má ambice na kriminál, a opravdu nejen předjíždění kol. Já jela dokonce po krajnici, do zatáčky v kopci, s. 353, Sklené. Ten řidič za mnou se nechoval slušně, protože na sebe neupozornil. Mohl včas zatroubit a klidně bych přes škarpu nějak skočila. Slézt z kola a vést ho se nedalo, opakuji, nedal mi prostor. Kdybych se lekla nebo zareagovala na vzduch, který před sebou ta auta tlačí, a něco se stalo, vinu by dostal řidič i bez pravidla 1.5 m. Jinak, na sjezdovce má zodpovědnost také sjezdař, co jede zezadu, protože ten vepředu se dívá dolů, ne za sebe. A že se stalo dost smrťáků na sjezdovkách kvůli …, kteří zezadu do někoho vrazili. To byla podle mě podobná situace.
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.8.2022 10:24 Reaguje na Jarka O.
To je ale poněkud jiná situace - samozřejmě že se najdou řidiči motorových vozidel, kteří netuší, kam až jejich auto sahá - nebo kterým je to úúúplně jedno.

Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

17.8.2022 19:26 Reaguje na Hunter
U nás se říká koláči
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2022 14:58
"Policie ČR si předvolá provozovatele vozidla. Už to má pozitivní efekt z hlediska prevence dalšího ohrožování nejzranitelnějších účastníků silničního provozu."

Fakt si jej předvolá policie?
Kua drát, okud autor neví ani kdo přestupky řeší ... úřad místně příslušné obce s rozšířenou působností ... tak by se měl věnovat samostudiu a ne exhibovat v médiích. Zejména s ohledem na to, že je prý právník.

A zde opět další zcela zavádějící interpretace .... "Podle ministerstva při nízké rychlosti nemá platit vůbec žádný odstup." ... realita je taková, že furt platí, a platit bude, že řidič předjíždějícího vozidla NESMÍ ohrozit předjížděného cyklistu.

Autor to líčí tak, jako kdyby před tou Dolínkovou debilitou ročně končily tisíce zmrzačených a zabitých cyklistů vedle silnic, protože si řidiči mohli jezdit jak je napadlo a nemuseli dodržovat bezpečnou vzdálenost.
Což samozřejmě akorát tak prd.

A tak dál ...
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.8.2022 15:10 Reaguje na Svatá Prostoto
je to takový pseudoproblém a snaha kvantifikovat parametry slušného chování pro udělení blokové pokuty na místě a nemít nejasnosti podobně jako okřídlené "množství větší než malé".

ona vůbec praxe trestání dopravních přestupků je dosti tristní, a téměř zpravidla se trestají jen věci měřitelné a bagatelní - třeba překročení rychlosti, kde k žádnému ohrožení ničeho a nikoho nedochází. samozřejmě přiznávám, že netuším, jak odhalovat, dokazovat a trestat třeba nebezpečný a agresivní způsob jízdy a předjíždění a zákonodárci ani policie se ode mne konkrétní hraběcí rady asi nedočkají.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

18.8.2022 10:18 Reaguje na Lukas B.
Svědci. Řidič + spolujezdec. Ideálně s kamerou. Samozřejmě musejí stihnout přečíst RZ, což není samozřejmé.
Policajti tohle při vší poctivosti neuhlídají a mít silnice včetně těch nejmenších obšancované kamerovým systémem certifikovaným pro udílení pokut, to by se mi fakt nelíbilo.
Protože jednak jsem paranoidní a jednak mě taková nedůvěra uráží.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

18.8.2022 13:00 Reaguje na Ladislav Pícha
Pozor!
Natáčet někoho kamerou smíte jen s jeho souhlasem. V řadě zemí je zakázáno mít v autě kameru.
U nás ne - ale šikovný advokát docílí toho, že video nebude uznáno jako důkazní prostředek a použito. A Vy zaplatíte pokutu za porušení zásad GDPR.
Až tam se lidská blbost už dostala...
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

18.8.2022 12:39 Reaguje na Lukas B.
Ono by chtělo si také ujasnit, co je to vlastně ten "agresivní způsob jízdy".
Například:
Když někdo po silnici v úseku, kde nelze předjet (ať už proto, že není vidět dost daleko před sebe, nebo kvůli plné čáře) jede bez jakéhokoliv zjevného důvodu tak pomalu, že těm za ním kapou nervy - není to náhodou taky agrese?
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

18.8.2022 14:49 Reaguje na Karel Ploranský
Není. Nezjevných důvodů je mnoho, včetně předpisového "přizpůsobit rychlost jízdy stavu atd." Nikdo, ani ten nejlepší řidič, po mně nemůže chtít, abych jel rychleji, než považuji za správné.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2022 15:01 Reaguje na Karel Ploranský
Ne, je to přestupek:-), a to až za dva litry.

https://www.autoskola-praha.info/clanek/bezduvodne-pomala-jizda-muze-zpusobit-i-nehodu_4
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.8.2022 14:19 Reaguje na Svatá Prostoto
agresivní a nebezpečný způsob jízdy je takový, kterým někoho ohrožujeme. jedu-li pomaleji než chce ten za mnou, potom jej neohrožuji ale maximálně tak omezuji.
obecně je "právo" v silničním prostoru nastaveno tak, že ohrožení je ohodnoceno výrazně vyšší sazbou než omezení, a omezení může a nemusí být přečinem (není třeba když jedu po hlavní a tedy omezím vozidlo na vedlejší).

bezdůvodně pomalá jízda je přestupek, a z definice nenastává, je-li důvodná a tedy má důvod - a to třeba u cyklisty nebo vétřiesky s uhlím do kopce může být to, že přes veškerou snahu to rychleji nejede, důvodem může být opatrnost (nepřehledný úsek, silný pohyb chodců), zpomalení a pomalá jízda před odbočením mimo silnici (doplněno použitím blinkru samozřejmě) nebo téměř cokoli.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.8.2022 07:27 Reaguje na Lukas B.
Jak můžete jízdou po hlavní omezit vozidlo na vedlejší?
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.8.2022 17:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Co udělá rozumný provozovatel vozidla?
Napíše, že nikoho udávat nebude. A je konec.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.8.2022 17:07
Zrušení "povinného odstupu" neznamená, že cyklista bude ohrožen. Znamená to, že se o své bezpečí musí mnohem víc starat sám a např. na úzké komunikaci včas zastavit na krajnici a umožnit tak bezpečné objetí (místo rizikového předjetí).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.8.2022 18:50
Už jsem to psal víckrát, že zákon byl pokusem zavést nějaký "metr",
protože pokud jsou na obou stranách blázni, tak tu musí být předpis.
Na úzké cestě cyklista sjede ke krajnici a řidič přibrzdí, nebo dokonce
i zastaví, aby to cyklista stihnul. Blázen cyklista neuhne a klidně
kilometr brzdí řidiče auta. No a blázen řidič nečeká na uhnutí cyklisty
a předjede ho jako prase. Obojí znám z praxe a dívám se na to kriticky
z obou stran. Kdysi jsem zažil "odvátí" pouhým větrným vírem rychle jedoucího náklaďáku do škarpy. Řidič ani nezastavil a "spěchal" dál.
O měsíc později to tam jeden cyklista zaplatil životem a snížili tam
rychlost na 50 km/h sice pozdě, ale přece. No a naopak jsem zažil
jako cestující autobusu, jak se šoural po úzké cestě za "pelotonem"
rekreačních cyklistů, kteří měli na tom úseku nespočet míst k uhnutí.
Nepřejte si slyšet ty komentáře řidiče, ale i nás cestujících na to
jejich chování. Cílem byla vesnická hospoda a autobus tam dojel dříve.
Řidič zpoždění odůvodnil hospodskému a ten si vychutnal cyklisty tím,
že je nechal žíznivé čekat na pivo a při reklamaci jim řekl, že
cyklista je taky řidič a že řidičům alkohol nenalévá. Autobusák a ten
hospodský byli kamarádi a pokud tam řidič přijel na čas, tak si stihnul
vypít studenou limonádu. Tak si ji vzal na zpáteční cestu bez přestávky
o kterou přišel couráním za "pelotonem".
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.8.2022 07:14 Reaguje na Břetislav Machaček
Když jde o práva, tak to je cyklista stejný účastník provozu jako řidič čtyřicetitunového kamionu - ale jak dojde na povinnosti a omezení, tak najednou jízdní kolo vlastně ani není vozidlo ...
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

18.8.2022 11:02
Začalo to absolutní předností chodců na přechodech.. Chytnu starší paní co skála pod jedoucí auto ( to by nikdo neubrzdil..) ještě jsem dostal kartáč, co si to dovoluješ mladíku (jsem ročník 1965..) on to musí ubrzdit, já mám přednost. Platnost fyzikálních zákonů jaksi opomněla.
Včera jedu po silnici II. třídy, vedle je cyklostezka uprostřed silnice kolař otec rodiny, který závodí se zbytkem rodiny co jela na stezce...
Ten kamion s kulatinou co má naloženo 40m3 taky nezabrzdí na fleku při jízdě z kopce...., Účelové komunikace asi slouží k nějakému účelu, není to lunapark.
Proto lidé sportujte a buďte rozumní, někdy i z toho kola slezte dřív. Život je krásný a to, že jste byli v právu Vám na krchově moc nepomůže.
Odpovědět
MV

Martin Vlk

18.8.2022 13:48
Nevím proč musíme mít vždy něco extra, úplně stačilo vzít třeba to, co platí v Německu.

Když se pojedete projet na kole do Alp třeba v Itálii, je to radost se tam projet. Ta zažitá ohleduplnost je tam znát. V zatáčce Vás tam do kopce nepředjíždí ani mix s betonem. A co se řidičům aut stalo? Nic vážení! Zdrží se o pár vteřin a neohrozí někoho zbytečně na životě. A jaký má z toho každý řidič bonus? Když chce relaxovat, může si vzít (elektro)kolo a v klidu vyrazit. Můžete pak vyrazit na výlet i s dětmi a nemusíte se bát nějakých přejezdů po silnici. Nemyslíte, že to stojí za to? A i když kolo nemusíte, vězte, že na kole jezdí lidi i do práce a mohly by i děti do školy (když to počasí dovolí). A co z toho? Inu, je to jednoduché, každý, kdo jede na kole, logicky nejede zrovna autem. Nechá své auto doma a neobsadí vám třeba ve městě zrovna to místo, kde pak můžete zaparkovat vy. Zrovna tak nezvýší dopravní zatížení cesty a vy máte vlastně více místa i na cestě. Jenže jsou lidi chytří a ti druzí. Ti to kazí a odrazují spoustu lidí od jízdy na kole a oni se pak přidají k těm v autech a pak se s nimi musí dělit o stejná parkovací místa.

Zkuste tedy trochu přemýšlet, trochu schladit hormony a uvidíte, že bude lépe.
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.8.2022 14:20 Reaguje na Martin Vlk
Je to tak. Srovnání se Západem sedí, tam řidiči počkají a vždycky byli ohleduplnější a v pohodě, mají asi strach z policie nebo poškození auta. Vidím, že nechuť k cyklistům kvete, a přitom cyklisti nejsou ekomagoři. Já si vybírám silnice s nižším provozem, ne hlavní tahy. Jenže co je dnes nižší provoz … Hlavně že každý musí jet kilometr na nákup autem a přitom nadávat na cyklisty. Ale ČR je takový střed, ohleduplnost od západu na východ klesá, takže Česko nakonec není v nebezpečnosti řidičů nejhorší.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2022 15:05 Reaguje na Jarka O.
"Vidím, že nechuť k cyklistům kvete, ..."

Ne, kvete nechuť jen k těm cyklistům, co buď mají na háku všechno krom sebe a dlabou na všechno, a pak na ty, co si myslí, že jsou nějaké vyšší bytosti a mají právo ve jménu svého dobra omezovat a prudit všechny ostatní. Viz tahle ptákovina s 1,5 m.

Úplně stejná nechuť je k dementním a bezohledným řidičům a chodcům.

Zbytek je holt na (ne)ochotě aplikovat kolektivní vinu ... Automat jsou pošuci a pitomci, takže každý na kole je debil ... to je samozřejmě špatně. Ale to je špatně vždy a u všech.
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.8.2022 14:22 Reaguje na Svatá Prostoto
to je bohužel ta vysmívaná česká lokajská mentalita - nahoru se hrbí a dolů šlape. proč se (některý) cyklista nebo řidič chová ke svým bližním na silnici jako prase? protože může. nebo si to aspoň myslí.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

19.8.2022 07:06
Autor mě fakt pobavil: "Objíždíme cyklistu, který stojí. Předjíždíme cyklistu, který jede. Odstup 1,5 metru zákon vyžaduje pouze u předjíždění, tedy od jedoucího cyklisty." Možná by to měl někdo vysvětlit hlavně těm cyklistům!

Jsem pravidelný řidič auta i příležitostný cyklista. Ale co si poslední dobou dovolí někteří cyklisté, nad tím rozum zůstává stát!

Pane autore, když jste takový cyklista a právník v jednom, pak by mne zajímal Váš názor na následující situaci:

Jedu s osobním autem a zastavím na semaforu na červenou, chvíli na to mne dojedou dva cyklisté a postaví se vpravo od mého auta.

Konečně padne zelená a oni se hlasitě dožadují bočního odstupu 1,5 m - ten ale sami porušili, když přijížděli k mému autu. Tak jsem spustil okýnko na jejich straně a poslal je do patřičných mezí...

Myslím si, že klíčem k řešení není těch nesmyslných 1,5 metru.

Klíčem je podle mého vzájemná tolerance a ohleduplnost, která musí platit pro VŠECHNY účastníky silničního provozu stejnou měrou. Teprve pak to může fungovat.

Cyklista by měl respektovat ne vždy ideální podmínky větších vozidel (delší brzdná dráha, mrtvé úhly) a větší vozidla by měla respektovat zranitelnost těch méně chráněných účastníků (cyklisté, chodci).

Potkám-li cyklistu, dožadujícího se bočního odstupu na silnici 1,5 metru a souběžně s touto silnicí vede cyklostezka, která zeje prázdnotou - tak bych změnil zákon a dal mu povinnost ji přednostně využít! A dokud to nebude změněno, zastavme veškeré investice do nových cyklostezek. Když není povinnost je používat, tak jsou to zbytečně vyhozené peníze.


Odpovědět
LB

Lukas B.

19.8.2022 15:53 Reaguje na Jiří Kvítek
ti cyklisté z Vašeho příběhu nebyli znalí svých práv a ducha předpisu *). pokud bylo možno Vás podjet bokem, neměli zůstat vedle Vás, ale zařadit se doprostřed pruhu před Vás :).

*) duch předpisu straší na hradbách. cyklista nepředstavuje překážku pro rozhledové poměry, a proto věcně nevadí, zastaví-li nikoli na stopčáře, ale dva metry před ní (často je na cyklisticky frekventovaných křižovatkách značena speciální stopčára pro cyklisty a vytvořen prostor pro ně.

s Vaší větou "Klíčem je podle mého vzájemná tolerance a ohleduplnost, která musí platit pro VŠECHNY účastníky silničního provozu stejnou měrou. Teprve pak to může fungovat." se bez výhrad ztotožňuji.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

21.8.2022 11:55 Reaguje na Lukas B.
Děkuji Vám za vlídná slova, která jsou na tomto webu vzácným kořením.

Víte, myslím si, že ti cyklisté z mého příběhu nebyli znalí nejenom svých práv, ale hlavně svých povinností.

Kolikrát potkám na běžné silnici cyklisty jedoucí vedle sebe i přesto, že to už vyhláška nepovoluje - ale dožadovat se odstupu 1,5 metru, to nezapomenou!

A tak sklízí, co sami zaseli - zbytečné emoce, které na silnici nepatří a jenom přispívají ke zvýšenému riziku karambolu pro všechny zúčastněné...
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.8.2022 15:41 Reaguje na Lukas B.
Ano, bezohledný cyklista se protáhne vedle aut a potom zablokuje křižovatku.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

23.8.2022 19:00 Reaguje na Viktor Šedivý
Když dovolíte, řekl bych to přesněji:

prostě překáží, kde nemají co pohledávat - i když by měli správně stát na konci kolony (jak se píše níže v textu).

Marně nebývají cyklisté označováni profesionálními řidiči za "plevel silnic", nemyslíte?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

23.8.2022 09:57 Reaguje na Jiří Kvítek
Řekl bych, že cyklisté se na semaforu nemají co stavět vedle vás ale měli by zastavit na konci kolony stojících aut.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

23.8.2022 18:55 Reaguje na Jarek Schindler
Naprosto s Vámi souhlasím!
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.8.2022 07:19
Lesní cesty a vaše bezpečné a legální řešení, které v lesích běžně funguje pane Kindl? Pokud cyklista jednoduše zastaví a uhne z cesty není co řešit a nemusíme se bavit o nějakém metru a půl. Druhé řešení, kdy cyklista "někam dojede" je právě tím předmětem sporu. Takže cyklisté zapomenou doma sluchátka aby přes tu hudbu byli schopni vnímat okolí a pokud za sebou uslyší auto zastaví a uhnou z cesty. Všichni budou spokojení. Je tu ale třetí příklad kdy arogantní cyklista zastává názor "kdo je víc než já" a autu neuhne. Pokud bude v zákoně povinnost, že cyklista musí umožnit rychlejším prostředkům bezpečné předjetí nebudeme se muset bavit o jejich bezpečnosti.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist