https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/poslanci-schvalili-bezpecnejsi-predjizdeni-cyklistu.ridici-jim-musi-dat-prostor-1-5-m
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Poslanci schválili bezpečnější předjíždění cyklistů. Řidiči jim musí dát prostor 1,5 m

14.4.2021 19:10 | PRAHA (Ekolist.cz)
Při předjíždění cyklistů buďte opatrní.
Při předjíždění cyklistů buďte opatrní.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Tomáš Cach
Poslanci dnes schválili novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která mimo jiné obsahuje ustanovení o bezpečném předjíždění cyklistů. Obdobné pravidlo, které ukládá povinnost předjíždět cyklisty právě ve vzdálenosti 1,5 metru, již bylo uzákoněno mimo jiné v Německu, Španělsku nebo Francii. V dalších evropských zemích se takový návrh projednává. Informuje o tom Jitka Vrtalová z Partnerství pro městskou mobilitu.
 

Novelu zákona podpořila řada organizací včetně Českého svazu cyklistiky nebo České cyklistické federace. Změna by mohla platit od začátku července. Cílem zákona je zvýšit bezpečnost cyklistů a pomoci dopravní policii, která dnes může postihovat jen případy končící nehodou. „Dosud byla vymahatelnost nulová, protože dopravní policie neví, jaký odstup je bezpečný. Návrh zákona jí v tomto pomůže,“ říká poslanec Petr Dolínek, který předložil návrh novely. Ten navrhuje bezpečný odstup při předjíždění minimálně 1,5 m tam, kde je to možné. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 km/h v hodině by podle Petra Dolínka stačila metrová vzdálenost.

Nové pravidlo ukládá povinnost předjíždět cyklisty ve vzdálenosti min. 1,5 metru.
Nové pravidlo ukládá povinnost předjíždět cyklisty ve vzdálenosti min. 1,5 metru.
Zdroj | Dobramesta.cz

„Ze statistik ze vzájemných srážek cyklisty s motorovým vozidlem si těžké následky odnáší v 98 % případů cyklista. Cyklisté nejsou v provozu chráněni bezpečnostními prvky vozidla, jejich ochranou před zraněním při nehodě je prostorový odstup od jiných účastníků. Proto je tato novela, byť se to nezdá, pro zvýšení bezpečnosti cyklistů v provozu tak důležitá a pro její podporu spojilo síly hned několik cyklistických organizací a podporovatelů,“ říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství.

Zákon by mohl také prospět naplnění cílů stanovených v nové české strategii BESIP, která má snížit počet obětí nehod na polovinu. Cyklisté a pěší přitom patří mezi skupiny, kterým se strategie věnuje samostatně. Nový zákon dává policii do rukou nástroj, jak předejít případům, které dnes často končí vážným zraněním nebo dokonce smrtí.

„Hodnota 1,5 metru pro bezpečné předjíždění je uzákoněna v celé řadě evropských zemí. Toto pravidlo platí například v Německu, Portugalsku, Francii nebo Belgii,“ říká poslanec Jaroslav Vymazal, který návrh také podpořil. Debata spojená s úpravou legislativy probíhá například v Maďarsku nebo Slovinsku, zavedení čerstvě zvažuje také Slovensko.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.4.2021 12:03
To by mělo platit nejen pro cyklisty, ale jednostopy obecně. Jednou mě při jízdě na babetě předjížděl tak těsně, že bych mu za to rád rozbil, kdybych neměl plné ruce řízení a stihl okouknout espézetku, přičemž jsem už tak jel po krajnici! Vyplatí se opravdu jezdit s kamerou na hlavě, bo těch prasat s oprávněním je opravdu hodně.
Odpovědět
VN

Vilém N

15.4.2021 11:15 Reaguje na Karel Zvářal
Občas potkávám takové babety. Chlap ve vaťáku zelenošedé barvy, jedoucí po šedé krajnici. Zadní světlo má asi 2 lumeny. Jede rychleji něž kolo, ale sotva tak rychle, jako auto nebo pořádná mašina.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.4.2021 11:30 Reaguje na Vilém N
Milý Viléme N (raději neznámý), byl bílý den, svítíčko slunilo, viděl mě z dálky, já jeho ve zpětném, uhýbám co můžu, ale on se hrne jak tank - v protisměru nikdo!-( a mě tlačí mimo... Je-li trestné vybržďování, ohrožování na životě bych pálkoval řádově výše.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.4.2021 12:22
A proč je tato informace na místních stránkách? Co to á společného s ekologií?
Odpovědět
LB

Lukas B.

14.4.2021 12:29 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
protože je mantra kolo huj auto fuj jedním z atributů naivně enviromentalistické víry, a k mladému městskému levičákovi to patří jak sekera ke svatýmu josefovi.

dotazopoznámky:
- platí stejný povinný odstup opačně při podjíždění na křižovatkách?
- platí též pro souběžnou jízdu? znamená to tedy, že cyklopruh můžeme vyznačit pouze v případě, že sousední jízdní pruh bude mít zachovanou šířku 4 metry (vozidlo 2,5m + odstup 1,5m)?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.4.2021 12:40 Reaguje na Lukas B.
Když Vás kdekoliv bude cyklista podjíždět, musíte s vozidlem okamžite najet doleva tak, aby mezi ním a Vámi byl minimálně ten 1,5 metrový odstup. Jestli si při tom nabouráte svoje vozidlo, je pouze Váš problém, protože ten odstup je dogma. Jako neposkvrněné početí Panny Marie. -)))
Odpovědět
JD

Jan Dressler

14.4.2021 14:59
Dobrý den,
tohle je klasický případ vylití vaničky i s dítětem a nedotažení problematiky do důsledků. Protože existuje několik desítek, možná stovek, případů ročně nedodržení bezpečného odstupu od cyklisty, tak prostě zkomplikujeme bezpečné předjíždění cyklisty úplně a zcela, ačkoliv těch bezpečných je dnes a denně statisíce, tedy o mnoho řádů více. Návrh vůbec nebere v potaz dynamiku manévru. Pro vzájemné rychlosti okolo 20kmh-1 je 1,5m zbytečně moc a pro vzájemnou rychlost 90kmh-1 je to naopak zoufale málo. U nás na horách je navíc mnoho komunikací, užívaných jak motoristy, tak cyklisty a dosud bez komplikací, které jsou široké cca 4m. Jak chcete předjíždět s 2m širokým autem cyklistu s odstupem 1,5m je mi nejasné, možná by mi pan Kindl nebo poslanci mohli poradit. Je naopak nabíledni, že takový manévr se snadno podaří při vzájemné ohleduplnosti, tak jako dosud, s mnohem menším odstupem a ty 4m si prostě rozdělíme. Jsme na ekologických stránkách, čili je na místě připomenout, že pokud budu muset jet 5km po takové komunikaci za cyklistou rychlostí 10-15kmh-1 se soupravou o hmotnosti 20tun, ačkoliv bych tam mohl jet rychlostí 40-80kmh-1, bude produkce např. CO2 násobná a ekologický přínos cyklistiky tím bude negativní. Já jej nepředjedu, protože jakákoliv chyba, jakkoliv mnou nezaviněná, mi půjde na vrub. Za cyklistickou část, protože jsem i cyklista - až nás nebude ochoten takový šofér plynule předjet jako dosud, ale prostě pojede za námi tak dlouho, až nás donutí slézt z kola a postavit se vedle kola, čímž se staneme chodcem, budeme si moci vzpomenout na tuto totálně nedomyšlenou blbost někde od stolu v kanceláři ve městě. Pěkně Vám děkujeme.
Odpovědět

Viktor Šedivý

14.4.2021 15:30 Reaguje na Jan Dressler
Když se rozhoduje podle ideologie, jde logika stranou.
Čím dál častěji.

Občas si vzpomínám na nesmyslné nápady "rozvinuté socialistické společnosti".
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

14.4.2021 15:59 Reaguje na Viktor Šedivý
Rozvinutá demokratická společnost produkuje, jak je patrné z onoho zákona, prostřednictvím svých svobodně volených zástupců vládnoucího lidu (je to tak podle definice demokracie), nejen nesrovnatelně větší "chujoviny" než ta "rozvinutá socialistická společnost", ale hlavně zdraví a život ohrožující (všech účastníků silničního provozu!), bohužel už ne jenom nápady, ale i jejich závaznou zákonou podobu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.4.2021 16:37 Reaguje na Jiří Daneš
V tom máte pravdu. Jde o zaplevelení často zákony,
které často umožňují dvojí výklad. Nakonec záleží
na "nezávislosti" soudců, kteří stejné skutky různě
hodnotí podle místní příslušnosti, osoby pachatele,
osoby oběti, společenské objednávky atd. Zákon je
vysvětlován každým jinak a výsledkem jsou nekonečné soudní tahanice s roky odročováni, odvolávání a změn
soudců, advokátů i svědků. Tento galimatiáš vyhovuje
nejvíce advokátům, kteří tak mají o práci a zisk
postaráno, když se jedná o někoho movitého. Tolik
soudců, advokátů a represivních složek tu nikdy
nebylo a ani tolik soudních sporů. Je to zlatý důl
a bude čím dál více.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

15.4.2021 00:39 Reaguje na Jan Dressler
Moc to řešíte.
2,5 m je v průměru nákladní auto široké, + 1,5 m od cyklisty a na 4 široké vozovce je to tak akorát.
Tak úzkých silnic je stejně málo, prakticky by se tam nemohl minout kamion s SUV, aniž jeden z nich by nezastavil a nenajel na krajnici.

Ale berme to pozitivně - už lze cyklistu předjet na plné čáře bez obav (pokud máme v protisměru volno) a pro vás cyklisty je alespoň trochu větší šance, že vás nebudou s autem prakticky "lízat".

Když vidím, co vám cyklistům dělají ti vystrašenci, kteří se báli přes plnou čáru, a raději vytlačili cyklistu do krajnice, tak konečně jako cyklista máte nějakou šanci se bránit.

Jako řidič jsem za to rád, že to konečně je dané předpisem. Bezpečný odstup od cyklisty 1,5 m mě učili už před rokem 1990.
A zcela jednoduše to instruktor školení vysvětlil. Bylo to přibližně : - chlapi uvažujte, nevíte jak je cyklista nachmelený, kývne kolem do strany a máte problém. Držte se od nich co nejdál, alespoň 1,5m
Odpovědět
JD

Jan Dressler

15.4.2021 10:56 Reaguje na Pavel Jeřábek
Pane, moc to řeším a Vy to neřešíte vůbec, asi jako zákonodárce. 1,5m je od cyklisty, ale ten cyklista je široký 0m? Pokud jede cca 30cm od kraje, tak při jeho vlastní šířce 1m to je 0,8m, +1,5m odstup je 2,3m a k tomu moje vlastní šířka 2m (OA), 2,6 (NA) a já jedu osobákem příkopem, nákladním autem v poli. V obou případech je levá stopa mimo povrch silnice a manévr řádově nebezpečnější, než dosud - (na takové silnici) s odstupem 80-100cm, po přizpůsobení vzájemné rychlosti (tedy vůči cyklistovi, nebo spíše obecně jakémukoliv 1 stopému vozidlu), když mu k tomu ještě počkám, až o mě bude vědět a tedy jsme mohli manévr uskutečnit při vzájemném ohledu. Tak to řeším od autoškoly, z toho co píšete, tak to asi děláte podobně a tak to budu řešit dál, objektivně je riziko nižší, než jet levou stranou vozidla v poli. Ale nyní je to explicitně nelegální a to mi vadí. Dogmatické dodržování vzdálenosti 1,5m od cyklisty, které je prostě nesmyslné v takovémto znění. Ne kvůli zamýšlené ochraně cyklistů, ta je v principu OK, ale technickým provedením. Nevím, odkud jste, ale tady u nás je takových 4m silniček hodně. A ano, jezdíme po nich i soupravami NA nebo Tr a míjíme se a lze to. Včetně vnitřních zrcátek je to 2x2,9m. A jak to děláme? Ohleduplně a nepotřebujeme k tomu vymezení zákonem od A do Z, zhruba tak, jak popisujete. Kvůli pár desítkám řidičských chyb a pár jednotkám bezohledných hovad v záplavě milionů denně vyřešených dopravních situací na jedničku se někdo snažil postihnout zákonem problematiku, která je prakticky mnohem komplexnější.
Odpovědět

Jirka Černý

14.4.2021 16:50
Jezdím teď trasu kde mají v několika obcích za sebou třicítku pro nákladní auta, jsou situace kdy nejvíc naštvete všechny kolem tím že dodržujete předpisy a tohle bude mnohem vyšší level, jeden krotitel trubek kolem druhé hodiny zablokuje půl města.
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

14.4.2021 22:37
Co mentálně inferiorní navrhovatel tohoto zákona dělá, špatně dělá. A proto je dobře, že v říjnu socani potáhnou ze sněmovny.
Odpovědět

Viktor Šedivý

14.4.2021 23:24 Reaguje na Jan Olejníček
Mám obavu, že máme zcela minimální šanci, že by je nahradilo něco lepšího.
(Co se týče zavádění progresivních myšlenek, byli by jak Piráti, tak TOP nepochybně ještě aktivnější.)
Odpovědět
ig

15.4.2021 02:57 Reaguje na Jan Olejníček
Jen aby. Tímto právě dělají to, co velmi mnoho lidí miluje - nutit ostatní, aby dodržovali pravidla, třeba blbá, hlavně ať je jich hodně :-)
Odpovědět
VN

Vilém N

15.4.2021 11:13
A nějaké předpisy pro cyklisty? Znají všichni pravidla silničního provozu? Jezdí řádně osvětlení? Nejezdí pod vlivem?
No. Zákon je fajn, ale kdo a jak ho bude vymáhat a dodržovat?
Není lepší dialog?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.4.2021 11:40 Reaguje na Vilém N
Komiku! Jaký dialog, když vás lehce sfoukne z cesty??? Ač mě to často ere, jsem za cyklostezky, protože stačí jeden idiot za volantem (možná pod vlivem, možná přírodní b*b), a ten už se postará, abyste na silnici nevopruzoval.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.4.2021 17:00 Reaguje na Karel Zvářal
Navíc se přimlouvám za cyklostezky úzké tak, aby nebyly
pro žádné auto sjízdné. Už jsem se setkal s grázly s SUV
na cyklostezce s kartičkou o výjimce za oknem jedoucími
rychle jako na dálnici. Jeden zaujatě telefonoval, mi
nezbylo, než strhnout kolo do příkopy a on ani nezastavil,
aby zjistil, co se mi stalo. Takže už ani cyklostezka
není pro cyklisty bezpečná. Jinak před čtyřiceti roky mě
štěrkař s Liazkou a přívěsem tím přívěsem "sfouknul" do
pole z náspu silnice i s rybářskými pruty a zbytek cesty
jsem potlučený se zlámaným prutem a osmičkou na předním
kole už musel svých pět km dojít pěšky. O měsíc později to
ale jeden cyklista nepřežil.
Odpovědět
Lw

Lwo

17.4.2021 10:50
Je mi líto, ale tento "zákon" dokazuje jediné: poslanci rozhodují o věcech, o kterých nemají ponětí! :-(
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist