https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/praha-chce-zlepsit-ovzdusi-podpori-alternativni-pohony-v-doprave
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha chce zlepšit ovzduší, podpoří alternativní pohony v dopravě

9.10.2020 00:14 | PRAHA (ČTK)
Mezi opatřeními je mimo jiné podpora alternativního pohonu.
Mezi opatřeními je mimo jiné podpora alternativního pohonu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Hlavní město bude podporovat vznik dobíjecích stanic pro elektromobily a vozy poháněné plynem, podpoří alternativní způsoby dopravy, sdílení automobilů nebo upraví ceny v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Pracovat bude také na zavedení mýtného. Vyplývá to ze Strategie podpory alternativních pohonů v Praze do roku 2030, kterou schválili pražští radní. Cílem dokumentu je zlepšit životní prostředí a ovzduší v Praze.
 

Strategie se zabývá celkem dvanácti oblastmi s cílem snížit imisní zátěž obyvatel exhalacemi, snížit množství skleníkových plynů z dopravy nebo hluk a tepelnou zátěž v ulicích.

Mezi opatřeními je mimo jiné podpora alternativního pohonu. Tím se rozumí plynná paliva a biopaliva využitá pro spalovací motory, ale rovněž pohon aut na elektřinu a vodíková technologie. Město bude podporovat vznik dobíjecích stanic pro alternativní pohony.

Změněny budou podmínky stání v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Současné podmínky jsou podle dokumentu neudržitelné. "Praha se bude zasazovat o úpravu předpisů pro stání vozidel s alternativními pohony v uzavřených garážích, zejména pro zpřístupnění parkování v objektech pro vozidla s pohonem na CNG případně LNG," píše se v dokumentu.

Dopravu ve městě má podle strategie regulovat také zavedení mýtného. "V této oblasti Praha uvažuje o zavedení plnohodnotného mýtného systému," píše se v materiálu. O mýtném se mluví v Praze již roky, avšak jeho zavedení dosud bránila legislativa.

Zlepšit se má rovněž tzv. city logistika, tedy zásobování, které bude regulováno. Zvýhodněny mají být vozy s alternativním pohonem. Na alternativní pohony budou jezdit také uklízecí a popelářské vozy. Praha podpoří také sdílení aut a bezemisní provoz taxislužby.

Pražští zastupitelé loni vyhlásili v Praze klimatický závazek, při kterém chce vedení města do roku 2030 snížit množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 chce, aby byla metropole bezuhlíková. Zároveň schválili okruh opatření, kterými toho hodlá dosáhnout, a to například nákup energií z obnovitelných zdrojů, omezení topení pevnými palivy nebo podpora dopravních prostředků s jinými než spalovacími motory.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

9.10.2020 07:27
Praha pod vedením Pirátů ukazuje, že když se chce, tak to jde.
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.10.2020 10:03 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Ano, když se aktivisté dostanou k moci, začnou pěkně po levičácku vnucovat své pravdy.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

9.10.2020 23:17 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Elektromobily mají výfuky v elektrárnách a plyn funguje tak že při spálení plynu v motoru vozidla, vznikne z jedné molekuly plynu (jde zpravidla o skoro čistý metan) jedna molekula CO2 a dvě molekuly vody dle vzorce :
CH4 + 4O = CO2 + 2 H2O.
Vyjádříme-li pro názornost atomové váhy prvků v reakci v kilogramech, pak z 16kg plynu (12+4) a 64kg (4x16) kyslíku, vznikne 44kg kysličníku uhličitého a 36kg vody ve formě páry. Energii potřebnou ke stlačení plynu do nádoby v níž je skladován ve vozidle (bomby, nebo vysokotlaká nádrž) je třeba, na rozdíl od použití kapalných paliv, započítat do ztrát. Protože jde o spalování za stejných teplot a tlaků jako u benzinových motorů, vznikají i kysličníky dusíku NOx (méně než u motorů naftových).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.10.2020 01:12 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vy o tom zase kulový víte ... Strategie byla zadaná už za minulého vedení a její výsledek ... škoda slov.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

9.10.2020 09:15
A co takhle dokončit pražský okruh?
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.10.2020 09:50 Reaguje na Karel Tejkal
Zakazovat, zpoplatňovat, zavírat ... to je mnohem jednodušší, než cokoli postavit.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

9.10.2020 11:42 Reaguje na Viktor Šedivý
Docela by mě zajímalo, zda jsou takové závazky (to slovo je mi historicky povědomé) skutečně závazné. Zda zastupitelstvo v jiném (snad rozumnějším) složení bude povinno tyto závazky převzít.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.10.2020 01:14 Reaguje na Karel Tejkal
Ten musí dokončit ŘSD, s tím Praha nemůže dělat lautr nic. Stejně jako nemůže nic dělat s železnicí na Kladno, například.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.10.2020 12:04
Z mého pohledu si Piráti ve vedení Prahy vedou dobře. Je to mimo jiné asi také díky tomu, že zdravé ŽP je na magistrátu prioritou pro zastupitele i dalších politických uskupení nebo stran (PRAHA SOBĚ, Jana Plamínková ze STAN, ... ).

Bude fajn, pokud budou pražští Piráti podporovat sdílení aut. Sdílená auta by mohla významně přispět k tomu, aby se celkový počet aut zredukoval na únosnější míru.

U elektromobilů bych ráda upozornila na to, že lidé s bílou hůlkou s nimi mají špatné zkušenosti, protože je neslyší a tak nestíhají před nimi včas uhnout.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

9.10.2020 13:27 Reaguje na Majka Kletečková
Pracuji v Praze. Za normálních okolností jezdím do práce vlakem, protože mi to trvá víceméně stejně dlouho jako autem. Nyní pracuji z domu, ale když musím, vezmu auto i pro cestu do práce.
Místo mýtného, sdílených aut, diskriminace spalovacích motorů apod. by Praha měla především dořešit pražský okruh, zatraktivnit příměstskou dopravu, zajistit parkování v blízkosti metra...
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.10.2020 15:00 Reaguje na Karel Tejkal
Jenže to by byla práce, a ne žvástání nesmyslů, na což jsou tihle aktivisté vysazení.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

9.10.2020 23:23 Reaguje na Jan Šimůnek
Přesně tak, to by byla práce a to hodně práce. Příprava a realizace žvanění o zlepšení ovzduší v Praze vyžaduje nesrovnatelně méně úsilí, než dokončení toho pražského okruhu.
Odpovědět
li

9.10.2020 21:00 Reaguje na Majka Kletečková
Z mého pohledu nic moc.Nestalo se až na pár zákazů skoro nic.I ten podchod na Budějárně je pořád zavřený i když hlásali jak to hned vyřeší.
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.10.2020 21:08 Reaguje na Majka Kletečková
Kdyby "sdílení aut" mělo šanci fungovat, jsou ulice plné takových aut.
První problém je, že převážně nejde o žádné sdílení, jde prostě o jinak organizovanou půjčovnu. Takže pokus o získání výhod pomocí buzzwordu "sdílení".
Druhý problém je, že s půjčenými vozidly lidé zacházejí otřesným způsobem a udržovat je z půjčovného není reálné.

Takže můžeme čekat obvyklou hru s dotacemi, naplněním těch správných kapsiček a nakonec odpískáním totálního ekonomického propadáku.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.10.2020 14:59
Problém je v tom, že elektromobil produkuje víc CO2 než auto. Je to dáno naším energetickým mixem a do postavení několika jaderných zdrojů se na tom nic nezmění (OZE nutí držet horkou zálohu, která CO2 produkuje také, a naprosto zbytečně).
Takže nesmysl, jako vše, dělají ekologové i kryptoekologové (tč. piráti).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.10.2020 12:52
Omezím se pouze na pár přísloví: Každý strůjcem svého štěstí. Kdo chce kam,
pomozme mu tam. Žádný strom neroste až do nebe. A připojím k tomu malý
komentář. Z kdysi krásného města se stává cirkus a obrovské parkoviště
aut. Překrvené ulice všemožnými vozidly a vše díky tomu, že tento systém
je nastaven jako centralizace všeho možného. Můžete si postavit tucet
okruhů a jednou se auty stejně i tak zahltíte, pokud se nezmění tento
systém ve prospěch decentralizace vyvedení některých úřadů a vedení
firem do regiónů a nebo alespoň na periferii města. Vyvedením sídel firem do míst, kde vytvářejí zisky by mělo být dáno zákonem a rovněž tak tu
decentralizace státních orgánů a organizací. Pak je tu možnost postavit mimo centrum kompletní úřednickou čtvrť s podzemními garážemi, širokými
bulváry a protkanou sítí Metra. Jinak se z toho srabu nedostanete a naopak
do něho zabřednete ještě hlouběji. Hledáte vždy řešení v zahraničí, tak
se tam poučte, jak má vypadat hlavní město, které se každoročně doslova
přifukuje a venkov se naopak vylidňuje. Pokud je toto cílem, tak si to
užijte.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist