https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/pri-rozhodovani-o-komunikacich-nejde-jen-o-auta-ale-tez-o-chodce-zduraznil-nss
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Při rozhodování o komunikacích nejde jen o auta, ale též o chodce, zdůraznil Nejvyšší správní soud

29.6.2022 12:13 | BRNO (ČTK)
"Již jen na základě obecné zkušenosti přece platí, že cesta po silnici je pro děti či seniory nesrovnatelně nebezpečnější než cesta lesní oborou. Zde je nadto cesta po silnici o cca 1,5 km delší, což je nic pro motoristu, pro staršího cyklistu, a zvláště pak pro chodce, však jde o významnou vzdálenost, zvyšující nejen diskomfort, ale především násobící nebezpečí, které vyvěrá z provozu na silnici," rozhodl NSS. Ilustrační foto
"Již jen na základě obecné zkušenosti přece platí, že cesta po silnici je pro děti či seniory nesrovnatelně nebezpečnější než cesta lesní oborou. Zde je nadto cesta po silnici o cca 1,5 km delší, což je nic pro motoristu, pro staršího cyklistu, a zvláště pak pro chodce, však jde o významnou vzdálenost, zvyšující nejen diskomfort, ale především násobící nebezpečí, které vyvěrá z provozu na silnici," rozhodl NSS. Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Při rozhodování o veřejně přístupných komunikacích nelze myslet jen na automobilisty, ale také na chodce, cyklisty a jejich bezpečnost. Nejvyšší správní soud vyhověl kasační stížnosti obce Hrazany na Písecku ve sporu kvůli zatarasené lesní cestě oborou Pekárkův mlýn od zážitkového parku Zeměráj směrem na Klisinec. Krajský soud v Českých Budějovicích původně rozhodl, že lesní cesta není veřejně přístupnou účelovou komunikací, protože lze alternativně použít o něco delší trasu po silnici. Co je pro řidiče aut zanedbatelné zdržení, může být pro chodce a cyklisty podstatný rozdíl, zdůraznil NSS v rozhodnutí dostupném na úřední desce.
 

"Již jen na základě obecné zkušenosti přece platí, že cesta po silnici je pro děti či seniory nesrovnatelně nebezpečnější než cesta lesní oborou. Zde je nadto cesta po silnici o cca 1,5 km delší, což je nic pro motoristu, pro staršího cyklistu, a zvláště pak pro chodce, však jde o významnou vzdálenost, zvyšující nejen diskomfort, ale především násobící nebezpečí, které vyvěrá z provozu na silnici," rozhodl NSS.

Spor se vleče několik let. V červnu 2018 vydal městský úřad v Milevsku rozhodnutí, podle kterého měli majitelé obory odstranit překážky znemožňující průchod po cestě. Šlo o kmeny stromů, několik ocelových sítí, stromky vysoké zhruba 2,5 metrů a také příkop. Jihočeský krajský úřad ale rozhodnutí změnil - dospěl k závěru, že lesní cesta nesplňuje podmínku nutné komunikační potřeby, protože existuje alternativní trasa. Nejde prý tedy o veřejně přístupnou účelovou komunikací a nelze nařídit odstranění překážek.

Obec Hrazany podala žalobu ke krajskému soudu, uspěla však až s kasační stížností. NSS v rozhodnutí cituje verdikt prvorepublikového správního soudu v podobné kauze. Píše se v něm, že při posuzování nutnosti určité cesty „nerozhodujeť jedině její délka, nýbrž záleží i na jiných okolnostech, padajících na váhu pro úsudek, proč se cesty té užívá". V případě sporné cesty u Hrazan krajský soud podle NSS některé podstatné okolnosti nezohlednil. Zejména šlo o bezpečnost alternativní trasy a její využitelnost pro chodce a cyklisty.

Zrušený rozsudek podle NSS "uvažuje jen o motoristech, kterým se skutečně v důsledku uzavření obory žádné příkoří neděje". "Ovšem pro cyklisty a zejména pro pěší již jen prodloužení cesty o bezmála půldruhého kilometru představuje znatelný zásah do jejich pohybu v dané lokalitě," stojí v rozhodnutí.

NSS zrušil rozhodnutí krajského soudu i krajského úřadu. Pokud se neobjeví nové důkazy, krajský úřad nyní musí zamítnout odvolání vlastníků pozemků proti původnímu rozhodnutí milevského městského úřadu. Znamenalo by to zpřístupnění cesty.

Nedávno NSS rozhodl, že zákon o myslivosti neumožňuje plošně a natrvalo uzavírat obory pro veřejnost. Tehdy šlo o oboru Jelenice na Opavsku.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SP

Svatá Prostoto

29.6.2022 13:58
NSS je už léta to nejlepší, co v této republice je.

Teď ještě nějak zařídit, aby ta jeho rozhodnutí neměl kde kdo úplně na háku ... státem počínaje a nějakým nablblým vlastníkem obory konče.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.6.2022 14:28
Mnoho lidí ze všech vrstev společnosti zapomíná na to, co k čemu vlastně sloužila silnice, cesta. Mnoho účelových, lesních cest, berou nyní jako turistické, cyklistické stezky, bez toho, že stále musí sloužit především původnímu poslání, navíc jsou mnohdy vlastníci jiní, než stát.
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.6.2022 16:06 Reaguje na smějící se bestie
máme tady nějakou "tereziánskou" historii práva pohybu krajinou - a bohudík za to.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.6.2022 18:58 Reaguje na Lukas B.
Ano, ale přednost musí mít původní použití !
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.6.2022 21:50 Reaguje na smějící se bestie
jako že na historické krkonošské "riese" (které daly horám jméno) má přednost pouštění klád korytem? že na zrušených železničních tratích a vlečkách s vytrhanými kolejemi má přednost vlak před cyklistou? že na silnici I/9 mezi Liběchovem a Dubou mají přednost formanské vozy (pro které byla cesta trasována) před automobily? (jo, je to hnané do extrému, ale představa, že zakážeme vstup do příměstských lesů aby tam létaly traktory hlava-nehlava sedmdesátkou je zrovna tak extrém)
Odpovědět

Jan Škrdla

29.6.2022 22:58
Cesty a účelové komunikace využívané veřejností by měly být v majetku státu, kraje nebo obcí. Pokud to nejde, tak by měly být automaticky zatíženy věcným břemenem chůze a jízdy, a majiteli odpuštěna daň z pozemku.
Je dobré si uvědomit, že ty cesty můžou používat i jiní vlastníci lesů.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.6.2022 16:07 Reaguje na Jan Škrdla
Ono to de iure v drtivé většině případů taky tak je ... myslím to právo užívání. Teď jde o to, nakolik důsledně je toto vymáháno a jak dlouho to trvá.

Třeba majitelé té Jelenice mají všechna rozhodnutí jak správních orgánů, tak soudů na háku. Jenže vymahatelnost práva u nás, že.
Odpovědět

Jan Škrdla

30.6.2022 16:45 Reaguje na Svatá Prostoto
Probléme je, že někteří jedinci si myslí, že jsou středobodem vesmíru. Na jednu stranu chtějí, aby ostatní respektovali jejich právo na soukromý majetek, na straně druhé sami na rozhodnutí správních orgánů i soudů z vysoka kašlou.

Jen tak by mě zajímalo, co by se stalo, kdyby tu cestu v oboře někdo "zpřístupnil svépomocí".
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist