Omezení při smogu nemá smysl bez dokončeného okruhu, tvrdí pražští radní
Návrh tzv. regulačního plánu počítal s tím, že při nejvážnějším stupni znečištění by po městě kromě nákladních aut nad šest tun nesměla jezdit polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem. Cílem bylo v době smogu snížit koncentraci zplodin v ovzduší. S přípravou plánu se začalo začátkem minulého roku a podle magistrátu vyšla na zhruba 1,35 milionu korun.
"Musela jsem přehodnotit své původní stanovisko a také jsem hlasovala pro nedoporučení," uvedla Plamínková, která vytvoření plánu jako radní pro životní prostředí iniciovala. Argumenty kritiků podle ní byly příliš silné.
Studie proveditelnosti, kterou si město nechalo zpracovat firmou Satra, podle radní doporučila vyjmout z omezení kromě Pražského okruhu i Jižní spojku, protože ji kamiony využívají namísto chybějící jihovýchodní části vnějšího okruhu. V takovém případě by se ale pozitivní vliv na stav ovzduší výrazně zmenšil, uvedla radní.
Hlavním problémem se tak ukázala průjezdnost města pro nákladní dopravu. Pro tu neexistují žádné vhodné objízdné trasy a navíc musí kvůli nedokončenému okruhu jezdit přes město. Podle radní je tak s opatřením nutné počkat nejméně do doby, než se otevře jihovýchodní část okruhu a kamiony nebudou muset využívat Jižní spojku.
Plamínková dodala, že i po dokončení okruhu bude muset město situaci s ovzduším řešit. Stát, který vnější okruh spravuje, by měl podle Plamínkové nastavit podmínky tak, aby ochránil zdraví Pražanů. Například výrazným zpoplatněním kamionů na okruhu.
Regulační plán narazil také na odpor Středočeského kraje a okolních obcí. Dalším důvodem pro nesouhlas byla nedostatečná kapacita hromadné dopravy. Policie uvedla, že nemá dostatek lidí ke kontrole dodržování opatření a že by omezení mohlo vést k dopravnímu kolapsu.
Navržené omezení mělo platit v době vyhlášení takzvaného stavu regulace, tedy nejhoršího stupně znečištění. Za posledních 12 let byl tento stav vyhlášen čtyřikrát.
K dokončení Pražského okruhu chybí dostavět jihovýchodní část mezi D1 a D8 a severozápadní mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí. V prvním případě Ředitelství silnic a dálnic koncem září požádalo o územní rozhodnutí ke stavbě, která by mohla začít v příštím nebo přespříštím roce. U severozápadní části není jasné, kdy by se mohlo začít se stavbou. Dostavbu okruhu provázejí průtahy.
reklama