Spolupráce obcí a řetězců by měla pomoci při osvětě o plýtvání potravinami

"Lidé mohou uspořit poměrně hodně peněz, v domácnostech se vyhazuje hodně," řekl ČTK manažer komunikace a kampaní společnosti Tesco Michal Vaňáček. Řetězec, stejně jako ostatní, v předchozích letech zapracoval na tom, aby se vyhazovalo minimálně potravin, které se neprodají. Míří obvykle do potravinových bank. Hlavní problém je nyní v domácnostech.
Někteří obchodníci se snaží už v prodejně působit kampaněmi, aby si lidé nakupovali jen to, co spotřebují. "A aby například věděli, jak a co si uvařit ze zbytků aby je nemuseli vyhazovat," řekl Vaňáček. Lidem se také snaží vysvětlovat rozdíl mezi datem minimální trvanlivosti a datem spotřeby.
Účastníci se shodli, že je vhodné působit vzděláváním už na děti, které přenášejí svoje poznatky na rodiče, ale i na další generace. "Potřebujeme působit dlouhodobě a všemi komunikačními kanály. Díky spolupráci řetězců a obcí mohou mít kampaně dostatečnou sílu. Navíc se některé akce mohou dělat obcím samostatně hůř. Oblíbené jsou různé kulinářské workshopy, kde se lidé mohou podívat jak a z čeho vařit, jak využít zbytky. Obec zajistí pořádání akce, řetězce mohou dodat potraviny či kuchaře a ještě si mohou udělat na takové akci reklamu," míní Lea Kubíčková z Provozně-ekonomické fakulty Mendelovy univerzity, pod jejímž vedení výzkumy na univerzitě začaly.
Někteří starostové zmínili, že se kvůli různým aktivitám snažili spojit s manažery prodejen, ale nenašli odezvu. "Když budeme téma tlačit, mohly by centrály řetězců apelovat na manažery prodejen, protože to pro ně může být pozitivní reklama," míní Kubíčková.
Pro obce chystá ministerstvo životního prostředí kampaň a informační podklady, které bude možné využít pro články v obecních zpravodajích či pro některé akce. Plýtvání potravinami by se mělo stát podle odborníků frekventovaným tématem osvěty jako například třídění odpadů.
reklama