https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/spoluprace-obci-a-retezcu-by-melo-pomoct-pri-osvete-o-plytvani-potravinami
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Spolupráce obcí a řetězců by měla pomoci při osvětě o plýtvání potravinami

28.5.2025 01:05 | BRNO (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Spolupráce obcí s potravinářskými obchodními řetězci by mohlo výrazně pomoci při osvětě, jak snižovat množství vyhozených potravin. Vedení obcí by sice chtělo obyvatele na problém upozornit a nabízet různá řešení, nemají k tomu ale dostatek dat a informací. Řetězce zase mají omezené možnosti komunikace a kontaktu s lidmi. Propojit tyto dvě strany ke vzájemné spolupráci se snaží platforma Food Waste Institut, která včera v Brně pořádala kulatý stůl, u něhož se zástupci obcí a řetězců setkali.
 
Odborníci z Mendelovy univerzity v Brně pracovali začátkem této dekády na výzkumu, z něhož vyplynulo, že ročně lidé vyhodí do popelnic desítky kilogramů potravin. Od té doby testovali různé kampaně pro různé věkové či sociální skupiny. Pro lidi je plýtvání potravinami podle výzkumníků důležité téma. Šetří přírodní zdroje, ale také peněženky.

"Lidé mohou uspořit poměrně hodně peněz, v domácnostech se vyhazuje hodně," řekl ČTK manažer komunikace a kampaní společnosti Tesco Michal Vaňáček. Řetězec, stejně jako ostatní, v předchozích letech zapracoval na tom, aby se vyhazovalo minimálně potravin, které se neprodají. Míří obvykle do potravinových bank. Hlavní problém je nyní v domácnostech.

Někteří obchodníci se snaží už v prodejně působit kampaněmi, aby si lidé nakupovali jen to, co spotřebují. "A aby například věděli, jak a co si uvařit ze zbytků aby je nemuseli vyhazovat," řekl Vaňáček. Lidem se také snaží vysvětlovat rozdíl mezi datem minimální trvanlivosti a datem spotřeby.

Účastníci se shodli, že je vhodné působit vzděláváním už na děti, které přenášejí svoje poznatky na rodiče, ale i na další generace. "Potřebujeme působit dlouhodobě a všemi komunikačními kanály. Díky spolupráci řetězců a obcí mohou mít kampaně dostatečnou sílu. Navíc se některé akce mohou dělat obcím samostatně hůř. Oblíbené jsou různé kulinářské workshopy, kde se lidé mohou podívat jak a z čeho vařit, jak využít zbytky. Obec zajistí pořádání akce, řetězce mohou dodat potraviny či kuchaře a ještě si mohou udělat na takové akci reklamu," míní Lea Kubíčková z Provozně-ekonomické fakulty Mendelovy univerzity, pod jejímž vedení výzkumy na univerzitě začaly.

Někteří starostové zmínili, že se kvůli různým aktivitám snažili spojit s manažery prodejen, ale nenašli odezvu. "Když budeme téma tlačit, mohly by centrály řetězců apelovat na manažery prodejen, protože to pro ně může být pozitivní reklama," míní Kubíčková.

Pro obce chystá ministerstvo životního prostředí kampaň a informační podklady, které bude možné využít pro články v obecních zpravodajích či pro některé akce. Plýtvání potravinami by se mělo stát podle odborníků frekventovaným tématem osvěty jako například třídění odpadů.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

28.5.2025 06:33
od známého vím, že řetězce moc příkladný v omezování plýtvání nejsou.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

28.5.2025 09:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
proto se angažují v takových projektech.
Veřejné mínění je víc než plýtvání jídlem
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist