https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/stane-se-italske-bari-novou-cyklometropoli-evropy-financni-odmena-pro-cyklisty-tomu-muze-pomoci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stane se italské Bari novou cyklometropolí Evropy? Finanční odměna pro cyklisty tomu může pomoci

15.1.2019 01:34 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jedno euro za den ježdění do práce na kole?
Jedno euro za den ježdění do práce na kole?
Foto | RealCarlo / Flickr
Jihoitalské Bari se možná brzo stane městem s největším počtem cyklistů v Evropě. Zdejší radnice totiž připravuje ke spuštění kampaň, která bude zdejší obyvatele aktivně motivovat k pravidelným jízdám na kole. A za každý najetý kilometr jim slibuje pár centů odměny. To vše pod heslem: „Když budete šlapat do pedálů, vydělá na tom nejen vaše zdraví!“. O podrobnostech píše žurnál Road.
 

Článek, který sliboval cyklistům přivýdělek 25 eur měsíčně (asi 640 Kč), původně uveřejněný v deníku La Republica, byl chvíli ve zbytku Itálie považován za nějaký novoroční vtip. Jenže 327 000 obyvatel Bari a dalších 1,3 milionů žijících ve zdejší metropolitní oblasti mělo hned jasno. Za návrhem totiž stojí zdejší starosta Antonio DeCaro, který rozvoj cyklistiky jako formy udržitelné přepravy osob ve městě dlouhodobě podporuje. Činil tak jako radní a senátor, a za jeho stávající vlády získalo Bari už 16 nových cyklostezek. Navázaná aktivní podpora jejich využívání je tedy logickým krokem.

GPS si vaše pedály pohlídá

V detailech má plán cyklistické revoluce skutečně propracovanou podobu. Pro začátek je tu pro první čtyřměsíční testovací období cyklokampaně nachystáno 545 000 eur (asi 14 000 000 Kč) z fondů italského Ministerstva životního prostředí. Ty budou sloužit k vyplácení odměn registrovaným cyklistům. Jaké jsou ceny? Dvacet centů (asi 5 Kč) za každý kilometr, který na kole pojedete v ranní či odpolední špičce, tedy při cestě z a do práce. A 4 centy za každý kilometr, který na kole strávíte mimo špičku a centrum. Nad poctivostí šlapajících cyklistů přitom bude bdít stažitelná mobilní aplikace, vybavená GPS lokátorem.

„Nový rok začne dárkem pro každého, kdo miluje jízdu na kolem,“ představil na začátku roku nový program DeCaro veřejnosti. Jde o zdraví a přírodu. Přitom nezakrývá, že finanční odměna má sloužit jen jako motivace, ne prostředek zisku. Systém vás nenechá vydělat víc, než jedno euro za den a 25 eur měsíčně (a ne víc než 100 eur za období 4 měsíců). A to i přes to, že na konci každého měsíce bude deset cyklistů s největším počtem najetých kilometrů odměněno sumou 50 eur navrch. Pravidla kampaně umožňují, abyste se zapojili i s elektrokolem. Pak ale váš výnos bude jen poloviční.

Nemáte kolo? Tak mi vám na jedno přispějeme

A jaký si město Bari touto kampaní vlastně vytklo cíl? Do příštího roku zvýšit počet cyklistů ve městě dvakrát. DeCaro by přitom byl rád, aby „nikdo nestál stranou“. Proto je součástí finančního balíčku i suma na pořízení nového kola. Nový bicykl by měl být městem dotován ve výši 150 eur (3800 korun), na koupi elektrického kola dostanou obyvatelé Bari slevu 250 eur (6400 korun) a na koupi staršího kola z druhé ruky 100 eur (2550 korun). Že to celé zní trochu divoce? Překvapivě, v menších městech to funguje. V roce 2015 si to vyzkoušeli v toskánské Massarose, do ulic tehdy vyrazilo o 22 500 cyklistů víc.

Bari si pod vedením starosty DeCara zatím vysloužilo neoficiální přídomek „středomořská Kodaň“, protože právě dánské hlavní město je obvykle průkopníkem nových envirotrendů. Samozřejmě, že na adresu ambiciózní cyklistické kampaně zaznívají i kritické hlasy. Jak se zatím při podobných motivačních kampaních v Holandsku či Francii ukázalo, nedošlo ke snížení počtu vozů ve městech, a na kola většinou nasedli ti, kteří do práce jezdí městskou hromadou dopravou. Uvidíme, jak se jim bude dařit v Bari.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist