https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/stat-chce-umoznit-stavbu-decinskeho-jezu-investicemi-v-cizine
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stát chce kompenzovat stavbu děčínského jezu ochranou řek v cizině

22.1.2019 09:31 | PRAHA (ČTK)
Stát chce negativní dopady stavby jezu u Děčína na krajinu v okolí Labe kompenzovat investicemi do ekologie v cizině.
Stát chce negativní dopady stavby jezu u Děčína na krajinu v okolí Labe kompenzovat investicemi do ekologie v cizině.
Stát chce negativní dopady stavby jezu u Děčína na krajinu v okolí Labe kompenzovat investicemi do ekologie v cizině. V Česku taková opatření nejsou možná. Premiér Andrej Babiš (ANO) a ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) poslali zástupcům Evropské komise dotazy, zda je přípustné provést taková opatření na území jiného státu EU. Potvrdili to zástupci z Úřadu vlády a ministerstva životního prostředí. Na odpověď Evropské komise nyní české úřady čekají.
 

Jez u Děčína je podle rejdařů klíčový pro budoucnost tuzemské vodní dopravy, měl by výrazně přispět k lepší splavnosti Labe pro nákladní lodě. Jeho stavba se však několik let odkládá, podle dřívějších předpokladů měl být hotov kolem roku 2021, nyní Ředitelství vodních cest odhaduje jako optimistický termín začátku stavby rok 2023.

Stát se při přípravě stavby potýká zejména s problémy okolo vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí. V této souvislosti loni rozhodovala Správa národního parku České Švýcarsko o stanovení možných opatření, které měly kompenzovat nepříznivé vlivy stavby na životní prostředí. Správa došla k závěru, že negativní dopady stavby na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat. Tím by byla celá stavba ohrožena.

Vláda to však odmítla a pověřila ministra životního prostředí, aby se pokusil vyjednat možnost kompenzací za hranicemi. Brabec proto nedávno zaslal dopis evropskému komisaři Karmenu Vellovi s dotazem, zda je možné realizovat kompenzační opatření ve vztahu k břehovým náplavám i na území jiného státu. Podobný dotaz dostal od Babiše předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker. Podle ministerstva dopravy budou odpovědi klíčové pro stanovení dalšího postupu kolem přípravy stavby.

Situaci kolem stavby komplikuje například zahrnutí části území u Děčína do soustavy Natura 2000, což je soubor chráněných území na území EU. Stát uvažoval o možnosti posunutí vymezení chráněného území asi o 20 kilometrů na německé území, to však podle ministerstva životního prostředí není možné.

Ochráncům přírody se plán na kompenzace v zahraničí nelíbí. Podle programového ředitele Hnutí Duha Jiřího Koželouha sice lze některá kompenzační opatření uskutečnit i mimo dané území, primární by však měl být ohled na krajinu v Česku. V případě děčínského jezu jsou podle něj úvahy o kompenzačních opatřeních navíc zbytečné, protože stavba je podle něj nevhodná a neefektivní.

Rejdaři volají po urychlené stavbě jezu mnoho let. Nedostatečná dopravní infrastruktura na Labi má podle nich fatální dopady na tuzemskou lodní dopravu. Rejdaři tak převážejí každý rok méně zboží, na čemž tratí desítky až stovky milionů korun ročně. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně o zhruba 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.

Plavební stupeň u Děčína patří stejně jako další připravovaný jez u Přelouče do seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

22.1.2019 10:16
MŽP jen vyrábí problémy a mlží. "Kompenzace v cizině" jsou jen jedním z možných opatření. Kompenzovat by se dalo i v tuzemsku, jen by tomu ekologističtí fundamentalisté nesměli klást překážky.

IMHO MŽP zrušit a jeho kompetence převést na zemědělství a průmysl, případně ještě dopravu.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

22.1.2019 12:54 Reaguje na Jan Šimůnek
Šimůnku vy jste nepoučitelný hlupák...

Jen opravdu zvrhlý a retardovaný idiot může snít o zničení vlastní země, s tím, že na tom někdo jiný vydělá...............




Odpovědět

Jan Šimůnek

22.1.2019 16:50 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Opravdu nevím, jak by mohlo "zničit" naši zemi zvednutí Labe trvale na úroveň, kterou dosahuje v podstatě každý rok na jaře.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

23.1.2019 12:20 Reaguje na Jan Šimůnek
Ano, očividně nevíte jak tyto psarásny ničí krajinu...
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2019 17:22 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Psarásny - to je něco z budhismu?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

24.1.2019 20:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Skoro to tak zní co? Né, o to tu nejde..
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

22.1.2019 12:40
Takové malé shrnutí......

Premiér České republiky (republiky Agrofert) chce v ekonomickém zájmu pár jednotlivců (a jistě i svých vlastních) zničit další vzácný kout země, která mu byla svěřena, aby se o ní staral.

Naše vlastní zákony jim to neumožňují, a tak byl pověřen ministr ŽP ČR (což je dobře perverzní), aby zjistil jestli bychom to tu mohli zničit a zlepšit to na oplátku nějaké jiné zemi...

To jako myslí opravdu vážně????????

A nechtějí udělat z ČR třeba střelnici na nukleární zbraně s tím, že bychom za to pomohli třeba Němcům se zdravějším ovzduším???????
Odpovědět
Anyr

Anyr

22.1.2019 13:12
Jen blázen může chtít ve vysychající, středoevropské zemi podporovat lodní dopravu, navíc způsobem, který to sucho ještě zhorší (což je každý jeden pokácený strom, každý jeden odstraněný keř, i to pitomé týdenní sekání trávy šílenými chataři z Prahy :D). Kdyby to byla přehrada - stejně bych nadával, ale OK, přehrada. Voda je prostě potřeba, a i když jsou mnohem lepší řešení než přehrady, tak to umím zkousnout. Ale LODNÍ DOPRAVA? V ČR? Navíc kvůli tomu likvidovat chráněné oblasti? Nejraději bych zde vložil silnější hanlivé označení pro všechny podporovatele, ale kašlu na to.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.1.2019 16:53 Reaguje na Anyr
To jsou naprosté ekologické fantasmagorie. Trvalé zvýšení hladiny řeky bude mít na odpar daleko větší efekt než těch pár stromů (či spíš plevelných křovisek), které při této akci budou odstraněny. A ekologický dopad (přesun části dopravy ze železnice a silnice na lodi) je jednoznačně kladný.

Obávám se, že ekologové jsou těmi největšími devastátory přírody u nás.
Odpovědět

22.1.2019 23:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Obávám se, že o lodní dopravu v budoucnu nebude takový zájem, zvlášť, kdy chtějí Němci dopravu na Labi omezovat. Obávám se, že těch 6 mld, které to má stát, budou zbytečně vyhozené peníze, které přistanou někomu do kapsy.
To ať raději postaví tu novou D1.

Taky by mě zajímalo, jak chtějí udržet vysokou hladinu vody v řece, když je jí v krajině nedostatek.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.1.2019 14:38 Reaguje na
"Taky by mě zajímalo, jak chtějí udržet vysokou hladinu vody v řece, když je jí v krajině nedostatek"
jak? snadno. pomocí právě toho jezu.

ten jez způsobí, že lodní doprava nebude odkázána na těch pár měsíců v roce, kdy teče dost vody, ale bude schopná jezdit měsíců dejmetomustonožka jedenáct (nechytejte mě za slovo, prosím, lodě neprovozuji, pouze občas poptávám a někdy i objednávám).
ta nejistota na (dlouhodobém) počasí způsobuje, že je lodní doprava prakticky nekonkurenceschopná i tam, kde by smysl měla - a to jsou třeba kontejnery z číny překládané v hamburku, stavební, hutní a chemické suroviny, paliva, hnojiva etc.
takhle - labsko-odersko-dunajský kanál považuji za drahou fantasmagorii (mnoho stovek miliard czk). děčínské jezy jsou poměrně smysluplná věc za několik miliard. nákladově srovnatelné s řádově deseti kilometry novostavby dálnice nebo dvoukolejné železnice (bez větších mostů a bez tunelů).
samozřejmě chápu, že je do jisté míry ten biotop na březích, kde voda kolísá, hoden ochrany. to je však řešitelné třeba plánovaným kolísáním hladiny s plánovanými několikadenními odstávkami dopravy.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist