https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/trh-s-elektromobily-v-cesku-dal-roste-stoupa-obliba-znacky-skoda-tesla-klesa
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Trh s elektromobily v Česku dál roste, stoupá obliba značky Škoda, Tesla klesá

6.11.2025 12:13 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | kittyfly / Depositphotos
Trh s elektromobily v Česku za deset měsíců letošního roku rostl meziročně o 31 procent. Lidé od začátku roku registrovali 11 444 bateriových osobních automobilů, loni to bylo 8706. Roste i počet ojetých bateriových elektromobilů dovezených ze zahraničí, od ledna do října jich bylo 7112. Trží podíl elektromobilů na všech nových autech vzrostl na 5,6 procenta, loni byl za deset měsíců 4,5 procenta, uvedlo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
 
Ač celkově trh s elektromobily v Česku roste, v říjnu lidé koupili méně osobních elektromobilů než před rokem. Trh roste nerovnoměrně, zatímco v březnu a dubnu rostly meziročně prodeje o 261 a 109 procent, v červnu, září a říjnu naopak mírně klesaly, v říjnu o 14 procent.

"Postupné zpomalování primárního trhu, které jsme opakovaně avizovali, je způsobeno nerovnoměrnými registracemi v roce 2024, vyvolanými zejména dotačním programem pro firmy. Přesto již bylo během deseti měsíců registrováno více nových osobních vozidel než za celý loňský rok, kdy to bylo 10 933 automobilů," uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.

V popularitě jednotlivých značek pokračuje posilování Škody, která za deset měsíců dosáhla tržního podílu 37,5 procenta, loni měla podíl 13,8 procenta. Loni nejpopulárnější Tesla se posunula na druhé místo s tržním podílem 14,5 procenta, loni držela podíl 35,6 procenta.

Z jednotlivých modelů vede mezi nově registrovanými bateriovými automobily Škoda Elroq z 2359 vozy, druhý je model Škoda Enyaq s 1932 vozy, třetí Tesla Model Y, kterých lidé a firmy registrovali 1186.

Větší růst než osobní elektromobily vykazují letos takzvaná lehká užitková vozidla, tedy dodávky a nákladní auta do 3,5 tuny. Počet registrací vzrostl meziročně od začátku roku o 139 procent na 1026 aut, tržní podíl byl za deset měsíců 6,3 procenta.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

6.11.2025 13:02
Měl jsem možnost se svézt v seriovém hybridu- žádný zvl. zážitek to nebyl. Majitel říkal, že výhoda je jen ve městě, kde je nízká spotřeba benzínu. Výhoda tohoto auta je, že normálně na benzín dojede všude, nemusíme čekat na nabíjení.
Přínos takovéhoto auta by byla jen kdyby šlo o kombinaci s plug in hybridem, baterie byla alespoň na 50 km elektricky - zvl. při dobíjení z vlastní FV.
Jasně (jak bylo v komentářích) hybrid (plug in) je dražší, spotřebovává více energie než elektroauto i než spalovák, tahá sebou těžkou baterii i větší spalov. motor, ale je to energie z FV, ev. JE- čistá, relat. levná, seriový hybrid šetří jak baterii, která je menší, tak spalov. motor. Není důvod aby výdrž takovéhoto auta dosáhla 20 let, což by byl ideál, zároveň je potřebné aby cena byla relat. nízká a více se přiblížila ke spalováku. Přitom část energie by byla zadarmo z vlastní FV - za chvíli FV bude muset mít každý a elektrojízda ozdravuje klima.
Odpovědět
HH

Honza Honza

6.11.2025 13:04 Reaguje na Honza Honza
oprava: výdrž auta by měla dosáhnout alespoň 20 let
Odpovědět
pk

pepa knotek

6.11.2025 14:26 Reaguje na Honza Honza
Vítejte v zeleném skanzenu - elektrojízda tam ozdravuje klima, energie z vlastní FV bude zadarmo, FV bude MUSET MÍT každý - a pečený holubi tam lítaj rovnou do huby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2025 20:52 Reaguje na Honza Honza
Nikdo není ochoten jezdit 20 let v jedné káře, spíš jde o najeté km, užitková auta mají neskutečné nájezdy - běžně přes 100 tisíc ročně i více. Tady je elektrika jednoznačně výhodná, ekologicky i ekonomicky. Pokud by se nabíjela z fve, jezdí přímo zapusinu.
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2025 11:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Výhodná je, pokud se jedná primárně o městský, max. příměstský provoz. Jinak nic moc.
A pro komerční využití je vám nějaké nabíjení z FVE dost na pikaču, bo přes den musíte užitkáčem jezdit, ne s ním stát u nabíječky. A v noci ty FVE ... no, moc to nenabíjí;-)))
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.11.2025 13:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Raději budu jezdit 20 let v jednou autě, na které jsem zvyklý a znám jeho "mouchy". Pokud byste za elektriku platil tržní cenu, přijde vás 1 km dráž než za benzín. Pokud by se zrušily nwsmyslné daně na pohonné hmoty, byl by rozdíl přímo drastický.
Obrovský průšvih je, že elektromobil má naproto děsivou spotřebu na dálnici; Brno - Praha prostě nedá. Já s Feldou natankuji v Brně, dojedu až do Karlových Varů (přes Prahu) a zpátky tankuji až po vyjetí z Prahy. A tankování trvá zlomek času oproti nabíjení, navíc rychlonabíjení, které někdy uvádějí ekologové coby normu, prokazatelně niší baterii.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 11:55 Reaguje na Jan Šimůnek
Pokud kupujete 1kWh za 8 korun a menší elkára bere 10kWh na 100 km, tak vám vyjde 100 km za 80 kč.
Pokud ta samá kára v benzínu spotřebuje 6 litrů naturalu po 36 kč, zaplatíte 216 k. čus a zkuste úplně primitivní počty.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.11.2025 13:50
Je otázka, kolik by se jich prodalo, kdyby nebyly masívně dotované a neměly ještě některé další výhody (dálnice zdarma, parkování i tam, kde auto nemůže apod.).
To Honza Honza Výdrž baterky je deset let při velkém štěstí. Jen auto vydrží mnoho desítek let a je stále funkční.
Odpovědět
HH

Honza Honza

6.11.2025 19:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Na Seznam byl článek, kde nové baterie by měly výdrž 20 let

Samozřejmě vše je hudba daleké budoucnosti. Zatím vše je nereálné, užití elektroaut jen okrajové, spíš pro nadšence.
Masivní přechod na elektroauta v současnosti je zcela nereálný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2025 20:48 Reaguje na Honza Honza
Ve vyspělých zemích je reálný prudce, v Norsku už máte problém najít benzínku, v Šanghaji už spalovák ani nezaregistrzjete. V celé EU je asi 6 mil. čistých elaut, z toho v rozhodující míře na Západě. Žádné masivní dotace tam nejsou, většinou žádné - jen nějaké úlevy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.11.2025 09:21 Reaguje na Pavel Hanzl
A co vy gaučový ekologu? Už jste taky vyměnil spalovák
elektromobil?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 09:48 Reaguje na Břetislav Machaček
Začal jsem skromně, jako každý ekolog a pořídil jsem si elktrokolo.
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2025 11:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, normální kolo už netáhnete a na e-mobil se nevzmůžete, takže s tím japonský, zázrakem na benzín budete až do konce. Vašeho, Note pravděpodobně vydrží déle.-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 18:25 Reaguje na Radek Čuda
Kolo táhne, ale můj organismus je po 70. letech jaksi ojetý.
Odpovědět

Radek Čuda

10.11.2025 14:09 Reaguje na Pavel Hanzl
No proto taky píšu "netáhnete" ... z toho průměrně bystrý čtenář pochopí, že řeč je o vaší osobě.-)))
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.11.2025 17:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Přiznejte, že elektromobil za jeho cenu není
pro vás a většinu občanů finančně dostupný a
ekonomicky návratnou investicí. Nebýt dotací
a úlev například u parkování, tak ho nekupují
ani firmy a podnikatelé. Je to ekonomický
propadák a ještě dlouho bude, pokud bude EU
zatěžovat levnou produkci z Číny zatěžovat
cly a naše produkce je předražená. Prostě je
to propadák pro všechny, kteří si ho nepořídí
díky dotacím a nepotřebují parkovat tam, kde
jsou elektromobily osvobozené od parkovného a
zákazů vjezdů a stání. Přesně proto je firmy
kupují a ukončit ty dotace a ty výhody, tak
bude elektromobil autem pouze pro ekomagory.
Odpovědět
Pe

Petr

8.11.2025 18:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy si u spotřebních věcí, které si kupujete, počítáte ekonomickou návratnost? Jak? Jak určíte návratnost u auta? Nebo třeba u bot?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2025 18:37 Reaguje na Petr
Velmi jednoduše. Kvalitní boty za 5 tis vydrží třeba tisíc km, tj 5,- kč/km. Malé auto jezdí asi za 7 kč/km, elektrokolo za 4,-kč, na lyže sjezdovky 10,- kč.
A cesta na chatu ke kamarádovi na kole (50 km) mě stojí 400 kč, tj. ještě s obědem a pár pivy. Autem s manželkou přímo za 150.
Odpovědět
Pe

Petr

8.11.2025 19:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Velmi jednoduše počítáte něco úplně jiného. Počítáte náklady, ne návratnost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 11:57 Reaguje na Petr
Jaká návratnost? To se dá počítat jen u toho, co vám vydělává peníze. Mně ježdění na kole fakt nic nevydělá, ani chození pěšky.
Odpovědět
Pe

Petr

9.11.2025 12:49 Reaguje na Pavel Hanzl
No přesně. Proto jsem se ptal jak si někdo počítá návratnost, a začal jste se do toho motat vy se svými náklady.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 20:16 Reaguje na Petr
To byla jen čurina, sorry jako.
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2025 11:41 Reaguje na Pavel Hanzl
No, vy byste ji měl problém asi najít i u vás v ulici.
Jinak samozřejmě píšete jako vždy kraviny, e-mobilů je ze VŠECH registrovaných vozidel v Norsku pořád max 30 % ... takže těch benzínek mají furt kua hodně a ještě nějaký ten pátek mít budou.

https://www.wired.cz/news-beat/pocet-elektromobilu-v-norsku-poprve-prevysuje-pocet-benzinovych-aut

Ty vaše neustále opakované lži o tom, jak to je v Čině ... Š není výjimka ... s registracemi automobilů jsem vám dávno vyvrátil, včetně zdrojů jak to tam skutečně je, ale koukám, že vaše mentální nedostatečnost trvá i nadále.

Pokud jde o EU, tak ty formy podpory jsou velmi různé, nemusí jít pouze o dotace, a jsou v řadě zemí velmi významné. Ale to si každý zvládne najít pokud tedy nehodlá být i nadále chorobným lhářem jako vy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.11.2025 18:59 Reaguje na Honza Honza
"vše je hudba daleké budoucnosti"
Nás jako pionýry ujišťovali, že se určitě dožijeme komunismu.
Takže je jasné: Věří se jen tomu, co mohou zelení soudruzi vzít a položit na stůl. A ne tomu, že třeba za sto nebo tisíc let budou nějaké zázračné baterie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 11:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Co vám zelení soudruzi slibují? Nějaký komunismus? Mě jen "zářnou budoucnost", to jistě, pokud se budeme chovat stále jako hovada.
Odpovědět
va

vaber

7.11.2025 09:19
Na parkovišti vedle mě stálo elektroauto. Říkal jsem si ,to je obrovská obluda ,kolik asi váží a proč ty na ty obludy, není omezení jak na emise ?
Samozřejmě ,že velká váha znamená hodně materiálu, bídnou efektivitu a velkou spotřebu, ale o tom se u elektroaut nemluví.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 09:49 Reaguje na vaber
To byl asi plug-in, ne? To bývají takoví mastodonti nanic.
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2025 11:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl odborník opět v akci ...

https://www.toyota.cz/nova-auta/toyota-c-hr#chr03

https://www.toyota.cz/nova-auta/prius-plugin

https://www.bmw.cz/cs/all-models/2-series/2-series-active-tourer/bmw-2-series-active-tourer.html#plug-in-hybrid

Mastodonti, jasně a dvakrát ...
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.11.2025 13:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Můj "dvorní" pneuservisák si muselkvůli elektromobilům pořídit silnější zvedák na auta. Do některých parkovacích domů a vícepatrových parkovišť elekromobily nemohou,protože by to konstrukce nedala.
Odpovědět
Pe

Petr

7.11.2025 20:56 Reaguje na Jan Šimůnek
Oboje jste si vymyslel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2025 13:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Ve vašdem světě naopak je možné naprosto všechno. Dýzlový pětitunový džíp tam může a elkára ne, voni sou hlava...
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.11.2025 10:10
Pane Hanzle, problém je, že i v našem energetickém mixu (40 % elektřiny z uhlí) jsou v emisích CO2 čerstvě vyrobené elektromobily +- paritní s auta na naftu a a produkují tohoto plynu o něco více než nafťáky. Starší elektromobily (stačí pár měsíců) už nemají ani na ty benzíňáky.
Při výpočtu jsem nezohlednil, že se elektromobily nabíjí hlavně přes nic, kdy nejede fotovoltaika a většinou i utichne vítr, ani to, že elektromobil veze balastní zátěž v podobě baterky, zatímco auto podstatně lehčí nádrž, jejíž hmotnost navíc během jízdy klesá.
Snad s výjimkou Francie není v EU stát, kde by to bylo o něco lepší, ovšem tam mají elektřinu z jádra, a ne z nesmyslných OZE. Zato řada států je na tom hůř, i třeba Německo poté, co tam ekoškůdci prosadili zničení jaderných elektráren. MMCH, "ekologické Rakousko" odebírá jadernou energii od nás a používá ji k plnění horních nádrží přečerpávaček, a elektřinu z nich pak vydává za "nejadernou".
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.11.2025 16:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Dlouho se v parametrech zřetelně neuvádí hmotnosti vozu.Z toho co občas najdu je to +cca 800kg pro elektroauta.Jejich čas přijde ,ale nevíme kdy,dnes to není.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.11.2025 19:02 Reaguje na Emil Bernardy
A on existuje nejaký přírodní zákon, stanovující, že musí elektromobilům přijít "jejich čas"?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist