https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/v-cesku-je-prvni-nabijecka-pro-elektromobily-napajena-pouze-obnovitelnou-elektrinou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Česku je první nabíječka pro elektromobily, napájená pouze obnovitelnou elektřinou

21.10.2021 14:10 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nabíjecí hub.
Nabíjecí hub.
První nabíjecí hub pro elektromobily v Česku, napájený pouze obnovitelnou elektřinou, byl dnes slavnostně otevřen v Lovosicích. Jde zároveň o největší nabíjecí hub v ČR. Slavnostního otevření se zúčastnili zástupci města, Ministerstva průmyslu a obchodu, Škody Auto a oborových asociací. Informují o tom ve společné tiskové zprávě zapojené organizace.
 

Lovosický nabíjecí hub je napájen elektřinou vyrobenou v nedaleké malé vodní elektrárně na Labi v obci Píšťany. Elektrárna má výkon skoro tři megawatty a běží prakticky nepřetržitě. Celková kapacita hodinového nabíjení odpovídá energii potřebné k ujetí 15 tisíc km. Hub obsahuje 16 nabíjecích stanic: čtyři provozuje Ionity [čti „ajonyty”], dalších osm Tesla a čtyři jsou pro město Lovosice.

Pro případ ojedinělé odstávky výroby v malé vodní elektrárně má nabíjecí hub připravené záložní napájení ze sítě. Čistou a levnou elektřinou je kromě nabíječek napájen ještě zimní stadion, krytý plavecký bazén a další sportoviště města.

„Chceme, aby se Lovosice staly skutečným Smart městem a základem toho je i propojení technologie a ekologie," říká Milan Dian, starosta města Lovosice. "Jedině tak lze zachovat životní komfort a přitom se chovat odpovědně k přírodě. Naučit se využívat zdrojů udržitelným způsobem. Předpokládá to ale také posun myšlení lidí a větší sounáležitost, odpovědnost a mnoho práce.“

„Jako největší prodejce elektromobilů na českém trhu považujeme za důležité, aby výstavba infrastruktury pro veřejné dobíjení i nadále držela krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích," říká Miroslav Holan, vedoucí rozvoje obchodní sítě ŠKODA AUTO Česká republika. "V souladu se strategickými cíli Národního akčního plánu čisté mobility by mělo být vybudováno 35 000 dobíjecích bodů do roku 2030. Do budoucna se musí rozšiřování infrastruktury více řídit podle budoucí poptávky, nikoliv dle aktuální potřeby. Česká republika nesmí zůstat v rámci Evropy pozadu.“

„Napájení sportovišť Lovosic a ultra rychlých nabíječek je jasný doklad, že elektřina z OZE je dnes levnější než ta klasická," říká developer projektu Jakub Helus z RenoEnergie a současně vlastník malé vodní elektrárny. "Stejně je tomu dnes ve většině ČR, kde teče voda, alespoň trochu fouká nebo svítí a je jedno, že elektrony vyrobené v OZE neputují přímo ke spotřebitelům, jako zde. Je škoda, že realizaci obnovitelných zdrojů je kladeno tolik překážek a průměrná doba získání stavebního povolení dnes činí 10 až 15 let.“

„Každý litr benzínu dostane do atmosféry až 3,6 kg oxidu uhličitého, který byl desítky milionů let v zemi," říká Lukáš Hataš, výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR. "Lidstvo mění složení atmosféry a dostává se do bodu zlomu, kdy budou změny nezvratné jako například tání permafrostu. Rychlá elektrifikace dopravy umožní přechod na uhlíkově negativní ekonomiku a ještě ušetří do roku 2050 stovky miliard. Vysoká účinnost elektromotorů sníží primární spotřebu energií na čtvrtinu a současně se eliminuje významný zdroj karcinogenních látek, které produkují spalovací motory.”

„V Česku máme potenciál obnovitelných zdrojů na pokrytí nabíjení až padesátkrát víc elektromobilů, než jich Ministerstvo dopravy do roku 2030 očekává,” zakončuje Štěpán Chalupa, předseda Komory obnovitelných zdrojů energie.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

21.10.2021 23:46
Šestnáct nabíječek, zimák, krytý bazén a "další sportoviště", to vše z necelých tří megawatt?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

22.10.2021 18:48 Reaguje na Viktor Šedivý
Když bude nabíjet 16 aut , tak se příkon rozdělí :-) . Zimák v zimě a plavečák v létě zase tolik energie nevezmou.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

22.10.2021 20:30
Tohle je docela polopravda, protože v článku jsou uvedené pouze náklady na tu elektrárnu, ale aby tato mohla fungovat, musí tam být něco, co způsobí rozdíl hladin a to je lovosický jez s převýšením 2,2 metru, který tam už byl. Kdyby se to mělo připočít k té výstavbě elektrárny, byly by to úplně jiné peníze.
Odpovědět
va

vaber

23.10.2021 10:18
obnovitelná energie bude jen pokud poteče voda a u nás už dva měsíce nepršelo
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.10.2021 11:27
No ne! Najednou ekofanatici opěvují vodní elektrárnu jako OZE a jinde
zuby nehty brání výstavbě jezů a přehrad s takovými elektrárnami. Ono
to bude tak, že když se to někomu hodí do jeho politikování, tak je to
OK i když to je stejné, ale pouze jinde. Tak by mě zajímalo, co asi
poví ryby a zvláště ohrožení úhoři na ty turbíny a co na to poví
ochranáři, že ryby OZE pomele, či zraní. Jez pro plavbu s elektrárnou
je tak najednou EKO, pokud jde o to najít zdroj zelené energie pro
autonabíječky a kratochvilnou lidskou zábavu v bazénu a na kluzišti.
Ještě mi tu chybí článek o umělém osvětlení, zasněžování a lanovkách
v zimním areálu obestavěném větrníky a s vykácenými lesy kolem, které
nahradí ekologické fotovoltaické panely. Ta rozporuplnost ekologistů
bije čím dál více do očí, když se snaží oddělit zelené zdroje od jiných
a účelově je spojovat s tím, co ekologické není. Doporučuji pokračovat důsledněji, kdy se tak bude konat všude, bez závislosti na síti napájenou
z fosilních zdrojů. Důsledně se odpojit a neparazitovat při výpadcích na fosilu, který kritizují. Takové bláboly o pár nabíječkách logicky uvažující lidi nepřesvědčí, protože nabíjet musím tehdy, když nejedu a mám na to čas, zdroj a kapacitu zdroje(sítě(. To je vše podmínkou a kdopak bude nabíjet ve dne na cestě, když svítí slunce? No nikdo, budou nabíjet až v noci proudem z fosilních záloh. Ekologismus postavený na teorii je v praxi na kulové ...
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.10.2021 12:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Macháčku, nenechte cloumat svým majestátem. V případě Lovosic nebylo potřeba jez budovat, protože už tam byl. Dokonce, v souvislosti s tou elektrárnou se tam vybudoval rybí přechod - to je odpověď na to "pomletí". Takže realita je taková, že dříve úhoři nemohli, protože jez, a dnes mohou, protože rybí přechod - když dáte mail, pošlu fotografie :)
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist