https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/vlada-ano-spd-a-motoristu-planuje-omezit-dotace-neaktivnim-zemedelcum
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vláda ANO, SPD a Motoristů plánuje omezit dotace neaktivním zemědělcům

31.10.2025 21:33 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vznikající vláda ANO, SPD a Motoristů chce omezit dotace pro neaktivní zemědělce s neprodukčním hospodařením, a naopak víc směřovat podporu farmářům, kteří produkují potraviny a krmiva. Cenově dostupné a bezpečné potraviny chce zajistit prostřednictvím omezení marží obchodních řetězců a jejich zveřejňováním, omezením dovozů nekvalitních potravin, zřízením potravinového ombudsmana nebo pomocí dosledovatelnosti původu všech potravin. Vyplývá to z programového prohlášení, které má ČTK k dispozici.
 
Vznikající vláda se zavazuje, že bude prosazovat prorůstovou politiku zaměřenou na zvyšování produktivity, přidané hodnoty a inovací v zemědělství a potravinářství, a to současně s udržitelným hospodařením s půdou, vodou a lesy a s důrazem na nejmodernější formy zemědělského hospodaření.

Mezi konkrétní body patří například revize budoucího nastavení Společné zemědělské politiky, která určuje směřování evropské zemědělské politiky. Změny si nová vláda představuje tak, že by zemědělci byli méně zatíženi byrokracií, méně závislí na dotacích a mohli se více zaměřit na aktivní produkci, a být tak více konkurenceschopní.

Podpora má podle programového prohlášení pomáhat podnikům podle jejich výkonnosti a produkce, ne pouze podle výměry. Vláda proto plánuje provést revizi redistribučních plateb na plochu i dalších dotací. Podpořit chce všechny formy zemědělského podnikaní, nicméně důraz klade na rozvoj malých a středních regionálních farem. "Podpora ale bude směřovat na zemědělce, kteří skutečně produkují potraviny a krmiva, zatímco dotace pro neaktivní subjekty budou omezeny," uvádí program.

Rostoucí náklady českých zemědělců chce nová vláda snížit prostřednictvím daňových a fiskálních opatření. Zároveň slibuje, že podpoří generační obměnu a tvorbu přidané hodnoty.

Vláda chce mimo jiné ochránit majetek před spekulanty ze zemí mimo EU a zavést přísnější pravidla pro vyjímání zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu. Také slibuje, že připraví zákon o předkupním právu na zemědělskou půdu pro aktivní zemědělce. Současné vymezení erozních oblastí chce nová vláda zrušit.

Změny vláda avizuje i v přístupu k používání hnojiv, pesticidů a přípravků. České zemědělství je podle programového prohlášení dostatečně šetrné ve spotřebě pesticidů a hnojiv a přístup k přípravkům bude podle vznikající vlády vycházet z vědeckých poznatků a agronomické praxe, nikoli z ideologických tlaků aktivistů.

Strany také chtějí zvýšit tresty za týrání zvířat a posílit kompetence policie i dalších orgánů vůči nelegálním množírnám zvířat.

Vláda dále plánuje spustit nový program nazvaný Zemědělství pro občany a venkov, který propojí podporu zemědělství s rozvojem infrastruktury, zdravotní a sociální péče i kulturních a rekreačních služeb. Daň na tiché víno vláda podle svého prohlášení nezavede.

Nevládní zemědělské a potravinářské organizace obecně požadují od příští vlády, aby zlepšila kondici sektoru, která je podle nich špatná mimo jiné kvůli klesajícím podporám za plnění regulací a rostoucí mezinárodní konkurenci. Chtějí, aby vláda posílila investice a snížila závislost výroby potravin na dotacích. Uvedly to už dříve v tiskové zprávě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (61)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

1.11.2025 09:37
Krok správným směrem. A je příznačné, že předchozí "ekologická" vláda jen rozdávala naše peníze za nic.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.11.2025 10:08 Reaguje na Jan Šimůnek
Vypadá to tak.
Odpovědět
sv

s v

1.11.2025 18:15 Reaguje na Jan Šimůnek
Ano, předchozí burešova greendealovská vláda rozdávala naše peníze korupčním kamarádíčkům.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.11.2025 10:46
To jsou zase jen rozprávky naší babičky. Na ministra zemědělství má přijít babišův vohnout Šebestyán, který Agrofertu vyplati asi 7 MILIARD neoprávněných dotací, soud rozhodl, že je má vrátit.
A on to má cha cha "vymáhat"!!! Kocourkov hadra. A jak to dopadne? Naopak jak dycky. Babiš zbohatne o desítky miliard, peníze ulije do daňových rájů a předražených nemovitostí v zahraničí a daní zaplatí ještě méně, než dnes.
Takže plebs bude mít krmivo stále horší a hlavně dražší. Lid si zvolil, lid má právo si to vyžrat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.11.2025 14:30
to Pavel Hanzl 1.11.2025 10:46
Dotace jsou obecně zlo a měly by být zrušeny, což by se ovšem buď muselůo udělat v celé EU, nebo bychom museli z EU odejít a svůj trh chránit před dotovaným zbožím a službami.
Pokud tohle nejde, pak je alespoň teřba pohlídat, aby ten, kdo dotace dotace dostává, je dostával za to, co dělat má.
Odpovědět
sv

s v

1.11.2025 16:39 Reaguje na Jan Šimůnek
To by ovšem šel bureš po žebrotě .. a ty s ním.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.11.2025 18:38 Reaguje na Jan Šimůnek
Napřed by bylo potřeba definovat, čo také oné dotace vlastně je.
V dnešním postfaktickém a globálním světě by to bylo velmi potřebné, bo to většina lidí ani netuší.
Odpovědět
va

vaber

2.11.2025 09:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasno je samozřejmě jen Hanzlovi. Co je to dotace? Je to nějaká suma peněz kterou dává vláda nenávratně , podnikatelům i jednotlivcům.
Stát by měl rozdělovat jen peníze na státní správu a dávání peněz podnikatelům a jednotlivcům by mělo být zakázáno.
Zajímavé jsou dotace do výroby energie z fosilních paliv, kde vláda napaří pokuty za znečistování prostředí a dává dotace na odstranění znečistování. To je v zájmu všech. Ovšem nejhorší dotace jsou takové, kdy vláda dává peníze podnikatelům a ti si díky tomu zvyšují svoje zisky a dokonce se vláda zaručí, že bude dávat peníze mnoho let. OZE známe všichni.
Dotace do zemědělství jsou specifické, protože bez nich by zemědělství přestalo u nás existovat a toho se každá vláda bojí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2025 10:14 Reaguje na vaber
No dobře. Takže vláda dá dotace stavebním, soukromým firmám, aby postavily silnice, dálnice, železnice školy, nemocnice ouřady atd. atd. Mají se teda zrušit?
Vláda napaří pokuty za znečišťování a pomůže dotací těm firmám přejít na čistší technologie. To je taky špatně?
"Ovšem nejhorší dotace jsou takové, kdy vláda dává peníze podnikatelům a ti si díky tomu zvyšují svoje zisky a dokonce se vláda zaručí, že bude dávat peníze mnoho let."
V tom máte naprostou pravdu, Agrofert má obrovské, miliardové zisky, v roce 23 rázovým zdražením mu vyskočily na dvojnásobek.
Zkuste tu uvést firmy, které se takto balíkují na OZE a vůbec zelených technologiích.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.11.2025 12:54 Reaguje na Pavel Hanzl
To, že vláda nechá postavit a zaplatí za silnici není dotace. To je normální nákup. Stejně jako vy nedotujete prodejnu, když si jdete koupit rohlík.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

2.11.2025 18:10 Reaguje na Richard Vacek
To je pro pana Hanzla moc složité.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2025 07:22 Reaguje na Richard Vacek
Dobře, silnice není dotace. Tak co dotace je?
Odpovědět
va

vaber

3.11.2025 08:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi neumíš číst. Napsal jsem ti ,,Stát by měl rozdělovat jen peníze na státní správu,,. No a ty zase nevíš co je to státní správa.
Zdaravotnictví a důchody . Na zdravotnictví si platí každý celý život a na důchod taky a zda ty peníze spravuje stát nebo pojištovna je jedno.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.11.2025 09:11 Reaguje na vaber
No, není jedno, zda ty peníze spravuje stát nebo soukromá pojišťovna. Ta může být vykradená, nebo může zkrachovat.
Odpovědět
va

vaber

3.11.2025 09:17 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To je pravda, ale z hlediska rozdávání peněz ,to není rozdávání, ať státem nebo pojištovnou.
Odpovědět
va

vaber

3.11.2025 09:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl , jak vznikly zisky Agrofertu je jejich problém . U jiné firmy by takový majitel byl vyhlášem podnikatelem roku.
Otázka je kolik miliard dotací stát nasypal do zemědělství a kolik do OZE . Jak s těmi dotacemi firmy naložidy a zhodnotily je ,je jejich problém. Pokud firmy dělající OZE skomírají a nemají zisky i při dotacích na provoz ,byly tyto dotace doslova vyhozené peníze. Ale na Babiše media útočí a musí ho ukázat jako zlého, na firmy OZE ne a tak se o jejich ziscích mlčí a taky se mlčí kolik ze zisku tvoří ty dotace na provoz.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2025 10:19 Reaguje na vaber
Jenže jste neodpověděl na to, co je dotace. Je to investice státu? Je to pomoc tomu segmentu, který je potřebný a komerčně se neuživý (neziskovky)? Je to sypání miliard do soukromém byznysu jedince, který se na tom bohousky balíkuje?
Nebo je to mohutná investice do soukromých firem, aby zařídily dominantní postavení na světovém trhu, jak vidíme v Číně?
Odpovědět
va

vaber

3.11.2025 08:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemotej do toho Čínu ,o dotacích v Číně nic nevíš a informace o nich ti lijí do hlavy média ,co nenávidí Čínu a děsí se jejich růstu.
Co je potřebné a co není potřebné ,to si každá vláda určuje jak chce. Dříve žádné neziskovky nebyly a nikdo je nepotřeboval. Nebyli ani žebráci ani bezdomovci. Museli makat a nemuseli žebrat a kriminálníci neměli čas na plánování krádeží.
Dávání peněz jednotlivcům a podnikatelům, ze státní kasy je dotace ,ať z jakéhokoliv důvodu. Pokud jednotlivec nebo podnikatel ,nějakým způsobem škodí, znečistuje, má být potrestán a ne dostat dotaci. Ovšem je nutno vidět historický vývoj, protože dříve skody nikomu nevadily.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.11.2025 09:13 Reaguje na vaber
Zločin je, řečeno slovy klasika, jen určitý druh podnikání. No a podnikání a zisk jsou zlatým teletem a svatým grálem kapitalismu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.11.2025 18:47
Je to logická reakce dobrého hospodáře na nicnedělání. Bez práce NESMÍ
stát nikomu dávat na koláče.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.11.2025 12:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně tak.
Odpovědět
sv

s v

3.11.2025 16:41 Reaguje na Břetislav Machaček
To se buresovi líbit nebude machačku.
Odpovědět
Plha z Kojčic

Plha z Kojčic

1.11.2025 20:21
Správně !
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.11.2025 08:21
Dotace na jednotku produkce byly na západ od nás zavedeny krátce po válce, vedly v krátkodobém horizontu k raketovému nárůstu produkce, což bylo v poválečných letech veskrze pozitivní. V dlouhodobějším horizontu to však vedlo k výraznému poklesu výkupních cen zemědělských komodit z důvodu vysoké míry nadprodukce, což vedlo zejména u malých a středních subjektů k závažným ekonomickým problémům, proto byla dotace na jednotku produkce nahrazena dotací na jednotku plochy. Tuzemské zemědělství se dlouhodobě potýká s nízkými výkupními cenami komodit - zvýšení objemu produkce tento problém jen umocní - výsledkem budou další krachy a koncentrace sektoru v rukou pár oligarchů a investičních skupin - ve finále drazí spoluobčané zaplatíte za potraviny ještě daleko více než dnes - přeju dobrou chuť :-)
Kdo pamatuje grafy znázorňující cenovou vertikálu v sektoru z doby před pár lety, kdy se cena potravin intenzivně řešila, jistě si vzpomene, že zásadní nárůst (nad rámec inflace) vykazovala především střední část vertikály - tedy zpracovatelé, zatímco prvoproducenti a řetězce byly více méně na stejné úrovni ziskovosti jako předtím - tudíž tlak na řetězce je jen snahou o omezení konkurence se všemi negativními důsledky z toho plynoucími.
Popelky (zelinářství a ovocnářství), obory s vysokou mírou přidané hodnoty (bavíme-li se o oboru zemědělství), ve kterých máme po dekády úroveň soběstačnosti na úrovni +- 30 %, budou dále stagnovat a ztrácet konkurenceschopnost.
Mimochodem formulací "aktivní zemědělec" je v dotační hantýrce myšlen subjekt jehož celková výše ročních příjmů ze zemědělské činnosti činí minimálně 33,3 % - tady je zcela jistě na místě korekce na minimálně 66,6 % - to se ale určitě nestane, protože valná část těch největších subjektů má co dělat, aby se vlezli do těch 33 % (fotovoltaika, služby....). K tomu, co si zdejší diskutéři valně přejí - zastavení dotací na pasení skotu v podhůří - rozhodně nedojde.
Odpovědět
va

vaber

2.11.2025 08:59 Reaguje na Jakub Graňák
Krachy a koncentrace sektoru v rukou pár oligarchů a investičních skupin ,je základní pravidlo kapitalizmu a děje se všude ve světě a v každém sektoru.
Kapitalistický režim, tedy politický režim co nahrává těm největším a nejmocnějším kapitalistům, vyhrává na celé čáře a plebsu se nakukalo ,že je to demokratický a nejspravedlivější režim . A mnoho prostých lidí tomu věří a volí je, ale kdyby je nevolili, nic se stejně nezmění.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.11.2025 13:39 Reaguje na vaber
Základem každé robustní a prosperující ekonomiky jsou především malé a střední subjekty vytvářející konkurenční prostředí a tím pádem tlak na kvalitu, cenu, inovativní přístup... To co popisujete Vy je oligarchie, ta konkurenční prostředí devastuje. Co je pak lepší pro konečného spořebitele uvažte sám.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

2.11.2025 18:20 Reaguje na Jakub Graňák
Dávno tomu, ješte za socialismu, mně známý, který měl kontakty v Rakousku vyprávěl, že jeden jeho známý, středně velký zemědělec, nemá komu předat rodinný statek, protože děti šly pracovat do továrny. Pevná pracovní doba, sociální jistoty, vyšší příjem, dovolená, víkendy volné, po práci žádné starosti.
Kolega, drobný vinař, odebíral odborný časopis. A tam jsme se dočetli o jedné obci v Rakousku, jejíž celý katastr byl osázen vinicemi - 1200 ha. Všichni ti drobní vinaři byli členy vinařského družstva, které mělo 3 sklepy, laboratoř, vedení, které členům určovalo kdy a čím stříkat, kdy a kterou odrůdu sklízet a další technická opatření. Nikdo se neodvážil protestovat, protože sám by rychle zkrachoval. A totéž jsem se dozvěděl z Dánska o ovocnářích. Takže žádné malé a střední podniky a vzájemná konkurence. Naopak sdružování do velkých podniků.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.11.2025 07:30 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jak jsem řekl výše - až v tuzemsku ovládnou zemědělství 3, 4 subjekty tak si nezapomeňte užít tu láci.
Odbytové družstvo není totéž co velký podnik.
Podívejte se do Polska jakou mají strukturu. Druhý největší exportér jablek na světě s průměrem 10 ha subjekt. Jak to dokázali s tak roztříštěnou strukturou? Jak to, že jim tuzemské podstatně větší subjekty nejsou schopny konkurovat?
Odpovědět
va

vaber

3.11.2025 09:01 Reaguje na Jakub Graňák
Jak je to v Polsku nyní ,nevím ,ale byla doba kdy náš zemědělec živil 100lidí a polský zemědělec živil 10lidí. Proč se uživil stejně jak náš ,taky nevím.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.11.2025 09:18 Reaguje na Jakub Graňák
Jak to, že jim tuzemské podstatně větší subjekty nejsou schopny konkurovat? ...............
Protože ti malí se museli sdružit do velkého podniku. I USA jsou mocným státem, protože těch 53 malých států je spojeno do jednoho velkého. Obdobně Jugoslávie byla významným státem - přinejmenším v Evropě. Současných 6 malých státečků je naprosto bezvýznamných.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.11.2025 07:48 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jenže ti malí se v tom Polsku nesdružili do velkého podniku, takže vaše teorie kulhá na tom, že to není realita.
Příklad s USA jste nicméně vymyslel luxusní... vidím že jste velkým zastáncem federalizace EU
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.11.2025 12:40 Reaguje na Jakub Graňák
Záleží na převažující technologii, která díky tomu, že převažuje, tak tvoří ceny produktů. .
A převažující technologie tady v EU je prakticky u všech produktů velkovýrobní na velkých plochách.
Střední a drobní zemědělci se do těch velkovýrobních cen musí vejít, jinak krachují.
Nebo musí z tohoto trhu utéct jinde a vyrábět jiný produkt, kde jejich malovýrobní či středovýrobní cenotvorba ekonomicky obstojí.
Odpovědět
va

vaber

3.11.2025 08:58 Reaguje na Jakub Graňák
Malé a střední podniky jsou obvykle jen dodavateli pro velké společnosti, podobně i mnoho soukromých řemeslníků. Bez nich by se většina neuživila.
Konkurence z dob ranného kapitalizmu ,je dnes jen iluze.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.11.2025 07:43 Reaguje na vaber
Malé a střední podniky jsou dodavateli, ale také odběrateli... bez malých nebude velkých
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.11.2025 09:14 Reaguje na vaber
Od nepaměti tomu tak bylo, že stát byl prostředek mocných k vládnutí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2025 14:26 Reaguje na vaber
Kapitalismus není žádný režim, to je jen ekonomický systém. Nejlépe se mu daří v demokracii, funguje ale v každém režimu, někde jako černý trh.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.11.2025 19:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Kapitalistický systém, jakožto ekonomický, si ten politický režim dělá.
Odpovědět
va

vaber

2.11.2025 08:35
Neví co to je aktivní a neaktivní zemědělec. Tak jak takové dělení vzniklo a proč vůbec je neaktivní zemědělec zemědělcem. Asi takové obludnosti vytvořily dotace.
Znám místo kolem malého potůčku, jsou tam louky, které léta nikdo nesekal, malý kousek 2-3 hektary. Ale v poslední době je někdo seká, seno z těchto luk asi nic nežere, je to spíš rákosí ,ale sekají se . Proč. Jsou dotace za posekanou plochu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.11.2025 09:12 Reaguje na vaber
I kdyby to nekvalitní seno bylo pouze k nastýlání, nebo do kompostu,
tak hlavním význam má to, že pouze pravidelným kosením se postupně
zvýší kvalita travin. Takže to není neaktivní zemědělství, ale je
to aktivita směřující ke zkvalitnění budoucí produkce. Nebo si snad
myslíte, že louka s kvalitní trávou vznikne lusknutím prstů za jedno
léto po prvém pokosení? Zhuntovat travní porost na nějaké rákosiny
jde rychle, ale bez chemie se rákosin nedá zbavit lusknutím prstů.
Opakovaně jsem psal o takové zanedbané louce před válkou, kterou prodal sedlák chudému chalupníkovi a vysmíval se mu, že se nechal
napálit. Chalupník na louku navezl listí z lesa, trávu z okolí
a obsahy žump z města. To vše zaoral a už prvý rok tam zasel jetel
ke zkrmení pro tuberáckou kravku a dva koně se kterými vozil lidem
uhlí. Druhý rok jetel zaoral a lidé zírali jakou úrodu brambor
a řepy tam měl. Okopaniny po jeteli použil k odplevelení zbytků
plevelů a pak už tam pěstoval vše včetně obilovin. Sedlák litoval,
že mu louku tak levně prodal, ale věděl, že toho stavu dosáhl ten
chalupník PRACÍ a nikoliv NICNEDĚLÁNÍM! Takže doporučuji dotace
navázat na stav půdy, aby nebyla huntována a aby byla kvalitativně
stále lepší a lepší. Je to opak pěstování biomasy pro bioplynky a
jiné zhovadilosti směřující k degradaci půdy na mrtvou jalovinu.
Odpovědět
va

vaber

2.11.2025 09:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Neví jak u vás ,ale u nás mnoho ,,krmiva,, zabaleného v plasu nebo nasypaného do siláží shnije a trávu nikdo nechce.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.11.2025 16:49 Reaguje na vaber
Ono záleží na kvalitě, ceně a možnostech zkrmení.
O některé kvalitní seno je zájem, ale o jiné nikoliv.
Bohužel sklízecí technika je už většinou jednoho
typu a tak nabalíkuje i to nevyužitelné seno. Můj
známý má ale i starší stroj ke sběru sena jakým je
samosběrací vlečka na kterou uloží seno bez obalů
a to následně vysype do vlastní rokle ve které má
ze sena nakonec kompost pro zelinářskou produkci.
Jinak jiný kamarád takové balíky naočkoval hlívou
a byla z nich docela slušná sklizeň hlívy .
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.11.2025 09:20 Reaguje na vaber
Krav je málo, ovce a kozy vůbec ne, drobní chovatelé nejsou. Takže trávu nepotřebujeme. Ale trvámne na tom, že ty louky nesmí zarůst lesem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.11.2025 10:23 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Kompost z těch luk může částečně nahradit hnůj od
těch scházejících zvířat a vylepšit zničenou půdu
polí ze kterých jde poslední stéblo slámy buď do
teplárny a u kukuřice do bioplynky. Louky vytvořené
z polí jsou zálohou pro obnovení orné půdy, když
ta dosavadní bude vyčerpána, ale po zalesnění už
je nevratně z půdního fondu orné půdy vyřazena.
Chovy není třeba v mnoha případech vůbec podporovat
a pouze postačí jim chov neznepříjemňovat třeba
množením vlků, kdy se už ten chov bez dotací do
ohrad, psů a pastevců neobejde. Za socíku bylo
skopové nejlevnějším masem v řeznictví a dnes je
luxusní potravinou, kterou nikdy v životě nejedlo
90% zákazníků. Totéž u brynzy a jiných kozích a
ovčích sýrů. Obyčejný kravský Ementál byl levnou
nahrážkou masa a smažený sýr byl nejlevnějším
jídlem v restauracích. A proč? Protože nikdo ty
chovy nezakazoval(omezení chovu dle not z EU) a
ani neodrazoval chovatele od chovu hájením vlků.
Ovce se v klidu pásly bez dozoru v jednoduchých
ohradách a proto byl jejich chov velmi levný.
Po útoku vlků přestal chovat 10 ovcí kamarád z
Beskyd a několik jeho sousedů a to maso a sýry
nyní na trhu schází taky. Míval jsem od něho
každý rok jehně a nyní si na jehněčí musím zajít
chuť, když chutnají chráněným vlkům.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.11.2025 12:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Ono to je ale i o tom, že to sekání a senážování není zadarmo. řekl bych, že když provozní hodiny příslušného traktoru s příslušenstvím spočítáte, tak i kdyby se ta posekaná trávě co nejlevněji měnila v humus pro zůrodnění jiných polí, vyjde ten humus z toho sena i tak slušně draho.
Jinak to ale cesta je. K produkci i ekologizaci.
Ono totiž tvrzení, že sekáním se kvalita louky zlepšuje, je pravdivé jen částečně. Zlepšuje se, pokud je v půdě dost živin pro růst kvalitní trávy. Případně pokud se ta louka neustále hnojí.
Pokud se nehnojí, po pár letech vymizí druhy trávy vyžadující dostatek živin a produkující velké množství travní hmoty. Zůstanou a vyrostou jen trávy navyklé na chudou půdu s menším množstvím biomasy. Plus tam začnou díky uvolnění místa vyrůstat luční dvouděložné kvetoucí rostliny. Až nakonec se získá ona ekologickými aktivisty vychvalovaná kvetoucí louka. Která má vysokou diverzitu a produkuje slušné množství cukerné i bílkovinné pastvy pro včely a jiný opylovací hmyz. Na produkci biomasy na hnojení to už moc není, protože taková nehnojená louka produkuje té biomasy výrazně méně. Ale zase pokud se z ní kvalitně usuší seno, vyjde z toho kvalitní "horské" seno voňavé těmi kvetoucími bylinami a dost v maloprodeji pro zvířata chovaná ze záliby ceněné.
Tak si vyberte, co je vhodnější řešení, jestli biomasa na hnojení jiných ploch, polí, nebo kvetoucí louka.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.11.2025 13:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Jinak ale nevidím jako problém, když se nevyužívaná pole osází energetickými dřevinami. Třeba energetickými topoly.
Tam je potom efektivní 30, možná 50 let využívat to pole na produkci energetického dřeva například na pelety. A tam je po třeba 10 - 20 "sklizních". až se ta kultura vyčerpá, už zavedená a vyzkoušená technologie vyrývání pařezů a velkých kořenů z té půdy, takže není problém tuto půdu navrátit zpátky na klasické pole.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.11.2025 12:43 Reaguje na vaber
Kvalitní seno v malém, 10 kilový lisovaný balík koupíte na internetu tak za 200 Kč. To už je slušná cena.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

2.11.2025 18:24 Reaguje na vaber
Proč jsou dotace za posekanou plochu. ..............
To jsou dotace za údržbu krajiny. Již dávno tomu, kdy pan Veleba uváděl, že nějvětší "zemědělci" sídlí v Praze. Využili známosti, možnosti, skoupili louky v podhůří a berou dotaze za údržbu krajiny. Najmou místního zemědělce, který za třetinu té dotace ty louky poseká a trávu vyhodí někam do škarpy. A majitel pobere 2/3, ruka čistá, jen trochu té administrativy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.11.2025 12:33
to s v 1.11.2025 16:39
Babiš vydělával před dotacemi, přežil by jejicgh totální likvidaci. Mohl by mít potíže v situaci, pokud by on dotace nedostával a konkurence ano. V takovém případě by ovšem byl silně zainteresován na czexitu a ochraně našeho trhu před zbožím s dumpingovými cenami.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

2.11.2025 13:00
Dovolím si přetáhnout jiný názor:
Dnešní zemědělec se nějak musí uživit, i když za svou úrodu dostane stejně jako před pěti roky, ale musí na pole nasypat o dost dražší hnojivo i chemii. Řešit to bude stejně jak v minulých letech. Omezí investice a bude přemýšlet, jestli přišel čas, svůj podnik prodat nějakému velkému hráči, který má víc možností výrobu racionalizovat a realizovat úspory z velikosti. Že by mu to stát vykompenzoval na dotacích a společné evropské zemědělské politice, tomu už nikdo nevěří.

Nový ministr zemědělství (prý to bude bývalý šéf SZIFu, Martin Šebestyán) bude mít nezáviděníhodnou situaci. Ale zrovna Šebestyán je dlouholetý odborník a příznivec produktivního zemědělství. Jestli u nás někdo rozumí zemědělským dotacím a finančním tokům v zemědělství, je to on. Těžko říct, jestli dokáže v EU něco vybojovat ohledně společné zemědělské politiky, která vůbec není společná a jestli bude schopen ustát tlaky autoprůmyslu, který chce dohodu se zeměmi MERCOSUR, aby měl kam vyvážet auta a jestli si poradí s dovozem z zemědělských produktů z Ukrajiny, které nevyhovují našim standardům, jsou poněkud přiotrávené, ale laciné. Ale rozhodně mu nikdo nic nenabulíkuje, protože tenhle chlap ví o zemědělství všechno.
https://www.vidlakovykydy.cz/clanky/kratky-report-o-stavu-zemedelstvi

A jeden z diskuze:
Ale mám kámoše, který dokázal si vyrobit velmi uspěšnou firmu, která ho živí. K tomu jako koníček má nad barákem pár hektrárků luk, kde se pase jeho cca 70 ovcí a když to poseče, aby měl pro ně seno na zimu, stát mu za to platí dotace. Dodnes jsem nepochopil, proč náš stát platí prachy někomu, kdo se chová jako správný sedlák, ale jeho chápu. Blbý, kdo dává a blbější, kdo nebere.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2025 07:39 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Koníčkář, který pase ovce a seká louku, dostává dotace za údržbu krajiny. Tohle býval hlavní důvod, proč se vůbec dotace vyplácely, dávaly se taky sedlákům, kteří hospodařili šetrně a tím byla jejich produkce dražší. Zlaté devadesátky,.
Bohužel, s nástupem ČSSD v roce 1998 a min. zemědělství Fencla a Palase se to přepákovalo na průmyslové jézédáky a dnes to celé ovládá čistě komerční Agrofert. Tím se smysl dotací zcela ztrácí, za Fialy se snažili vrátit tu podporu kam patří, ale nevím, jak moc se to podařilo.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.11.2025 14:49
to Jaroslav Pokorný 2.11.2025 13:00
Ony se různé nesmyslné dotace apod. děly i v USA, pokud vládli Demokraté. Viz "odborník na nepěstování" (pokud si to správně pamatuji, knihu pod rukou nemám, vojtěšky) v románu Hlava XXII, odehrávajícím se na sklonku druhé světové války.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

2.11.2025 18:35 Reaguje na Jan Šimůnek
On třeba kdysi dobrý úmysl, v tomto případě podpora zemědělství po válce, se snadno zvrtne v nesmysl, když se změní poměry a plitici na to nereagují. Uvedl bych ještě jeden názorný příklad, byť z jiného soudku. Komunisté (a nejen oni) zavedli porodné a přídavky na děti. Čím více dětí, tím větší přídavky. A pamatuji, opět ze socialismu, článek od sociální pracovnice, že k ní přijde příslušnice "menšiny", a "paní, kolik musím mít dětí, abych brala 1600?" A úřednice jen povzdechla, že jí nezbývá nic jiného, než počet těch dětí sdělit. Nikdo se již tehdy nezajímal o kvalitu výchovy. A jiný příklad, z krátkého filmu, primářka porodnice vyprávěla, že k nim pravidelně chodí rodit alkoholička, děti, víceméně postižené, okamžitě jdou do kojeňáku. Antikoncepci dotyčná že odmítá: "Proč bych neměla mít děti, když za každé dostanu 2500?"
No a z nejnovější doby otázka inkluze.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2025 07:44 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Taky proto se po plyšáku dávaly přídavky na děti asymetricky, do tří dětí byly maximální a pak už to šlo dolů. Dnes nevím.
Ale tohle jednání je zcela minoritní a okrajový problém.
v době, kdy nastaly velké zemědělské přebytky, dávaly se dotace na uvádění půdy "do klidu", což působí dost nesmyslně, ale logiku to má.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.11.2025 09:23 Reaguje na Pavel Hanzl
V čem byly "velké zemědělské přebytky"? Z minulosti nepamatuji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2025 14:22 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To nastávalo průběžně od války, kdy se rozjely ty intenzivní zemnědělské postupy po celé Západní Evropě (s odrazem i u nás).
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.11.2025 07:10
"..ochránit majetek před spekulanty ze zemí mimo EU a zavést přísnější pravidla pro vyjímání zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu." Není to málo, jak pak chcete provozovat na cizí půdě ekologii? Hodně půdy už vlastní cizí fondy, Výborný odsouhlasil výprodej půdy západní Evropě. Přitom v záp. Evropě je zakázán prodej půdy všem cizincům
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.11.2025 09:24 Reaguje na Jarka O.
My jsme stále ve všem o těch nějakých 20 let pozadu.
Odpovědět
DA

DAG

3.11.2025 09:52
Takže podpora agrobaronů. Jako vždy odezdi ke zdi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2025 14:24 Reaguje na DAG
Ne. Jen u jedné zdi a to u té maximalistické. Fialova vláda něco částečně přepákovala na sedláky, což dnes je už hudba minulosti.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.11.2025 12:09
to Jaroslav Pokorný 3.11.2025 09:23
My jsme na tom byli dobře třeba proti Polsku, nicméně EU nás už před vstupem tlačila do snižování produkce, aby mohla zaplavit náš trh svými v zemích E neprodejnými šunty.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.11.2025 20:02 Reaguje na Jan Šimůnek
Četl jsem, ale nemám to odzdrojované, že když naši vyjednávači domlouvali podmínky pro vstup do EU, že je sami EU úředníci vyzývali, aby něco také požadovali, aby bezhlavě nepodepisovali vše, co dostanou pod ruku. Co jsem si ale přečetl, že když se jednalo o zemědělství, a hlavně o dotace, tak že Poláci bojovali jako lvi o různé výhody, zatímco V. Klaus prohlásil, že "zemědělství je bezvýznamnou součástí hospodářství ČR."
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist