https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/vybor-ep-schvalil-pravidla-podle-kterych-budou-muset-firmy-nabizet-opravy-zbozi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výbor Evropského parlamentu schválil pravidla, podle kterých budou muset firmy nabízet opravy zboží

26.10.2023 01:28 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Konec zbytečného vyhazování zboží a snazší opravy. Právě to by měla přinést nová evropská pravidla, která schválil výbor Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů. Díky směrnici známé jako právo na opravu budou muset výrobci nabízet opravy, pokud nevyjdou dráž než prodej nového zboží. O návrhu budou hlasovat poslanci na plenárním zasedání ve Štrasburku na konci listopadu.
 

Evropští spotřebitelé a podniky běžně vyhazují zboží, které by se dalo opravit. Hromadí se tak odpad a vyhazují součástky, které by se daly znovu použít. Evropská komise proto navrhla směrnici, která zavádí takzvané právo na opravu, které by mělo platit v průběhu i po záruce. Před jejím vypršením budou mít výrobci povinnost nabídnout opravu, pokud není dražší než výměna.

Po záruce se pak u vybraných typů zboží opravy výrazně usnadní. Konkrétně jde o pračky a sušičky, myčky nádobí, ledničky, televize, mobily, stolní počítače a monitory, svařovací zařízení, vysavače a také jízdní kola. Povinnost se týká v první řadě výrobců, pokud ti nejsou v Evropské unii, připadá pak na prodejce.

Podle europoslance Marcela Kolaji (Piráti), který je členem výboru, nová pravidla ušetří peníze lidem i životní prostředí. “Spousta výrobků, které by šlo opravit, dnes putuje na skládky. To znamená úplně zbytečnou zátěž jak pro peněženky spotřebitelů, tak pro životní prostředí. Pro představu, dnes přichází Evropané kvůli vyhazování zboží, které by šlo snadno opravit, až o 12 miliard eur ročně. Navíc se tak vyprodukuje 35 milionů tun odpadu. Právo na opravu konečně tohle nesmyslné plýtvání zastaví,” uvedl Kolaja.

Jak český europoslanec uvedl, nově budou muset výrobci například informovat o tom, u jakých produktů musí opravy nabízet. V každé členské zemi by pak měl vzniknout web, který zákazníkům umožní najít si snadno v okolí opraváře. "Ve výsledku bude konečně stejně jednoduché si nechat zboží opravit, jako si koupit nové. A ne jako dnes, kdy je sehnání opraváře mnohdy 'mission impossible'," dodal Kolaja.

Po hlasování v Evropském parlamentu budou následovat ještě takzvané trialogy, které jsou stěžejní součástí přijímání unijních norem. Na finálním znění tak budou pracovat španělské předsednictví, europoslanci a Evropská komise.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

26.10.2023 09:57
Nic se nezmění. Výrobní firmy potřebují vyrábět a prodávat nové zboží, takže současné výrobky jsou konstruovány tak, aby se oprava nevyplatila. Tenhle trend bude pokračovat i dále, akorát EP vykázal činnost.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.10.2023 14:08 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
dokud neomezí pracovní dobu na maximálně dvě osmihodinové směny za den, tak se nic nezmění. Musí se vyrábět méně.
Odpovědět
ig

26.10.2023 18:49 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Dovoluji si nesouhlasit. I z vlastní profesní zkušenosti vím, že výrobci nemívají problém prodat jakýkoliv náhradní díl (někteří ano, pokud mají nějakou zvláštní servisní politiku). Ale zatímco díly pro výrobu se dodávají po bednách a výrobky se posílají optimalizovanými distribučními kanály, kde se projeví úspora z rozsahu, náhradní díl musí někdo jednotlivě najít ve skladu, odepsat, zaúčtovat, vystavit fakturu, zabalit, napsat adresu, poslat (obvykle jinou zásilkovou službou než produkci), převzít riziko poškození po cestě nebo nedoručení. Všechny ty optimalizované kanály se tak obejdou. A někdo to zaplatit musí, čili zákazník :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.10.2023 11:22 Reaguje na
přesně tak. a některé výrobky mají optimalizovaná "střeva" tak, že opravit prakticky nejdou jinak než výměnou komponetu (který slučuje x funkcí, namátkou se stačí podívat do motorového prostoru automobilu), a ta optimalizace střev umožňuje stlačit cenu na zlomek ceny proti případu, kdyby komponenty byly jednoúčelové a se šroubečky místo zalisování.

ty pračky, o kterých se tak nostalgicky vzdychá, byly sice opravitelné, ale žraly, hlučely a stály několik měsíčních platů. aktuálně nejlevnější pračky na trhu stojí o něco méně než třetinu aktuální minimální mzdy. to je tak zhruba cena dopravy pračky ke kvalifikovanému opravářovi, tří hodin jeho práce a dopravy zpět a na náhradní díl zbyde pár stokorun.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.10.2023 10:56
Dekretovat trh prostě nejde .
Odpovědět
RP

Radim Polášek

26.10.2023 14:06
Tak, jak je to v článku napsané, je to dost velký nesmysl, který vede akorát k dalšímu důkazu, že EP a všichni ti hlavouni v Bruseli, kteří za to, že tam jsou, berou nehorázné peníze, jsou úplně mimo realitu.
Náhradní díly jsou už nyní drahé, protože na rozdíl od komponent pro sériovou výrobu produktu se komponenty pro náhradní díly vyrábějí malosériově či rovnou kusově a musí se často roky někde skladovat a přitom být draze zakonzervovány. Plus se dále snadno prodražují administrativně, protože výrobce si takhle sám zvolí, které malé opravy budou ekonomické a které větší opravy už ekonomické nebudou.
Nařízení EU v tom nic nezmění, jen to prodražování náhradních dílů i práce opraváře zdůrazní.
A výrobci dají do ruky argument, proč horší či zastaralejší výrobek může být v EU prodáván za výrazně vyšší cenu, když například ten dokonalejší a pokrokovější výrobek systém zákazů a omezení EU nedovolí do EU dovážet. Jak vidím, socialismus se vrací.
Odpovědět

Radek Čuda

1.11.2023 16:17
Kolajovi jeblo. Tohle nefunguje ani u felčarů, a tam jde fakt o víc, než o ušetřených pár stovek/litrů ... a on tu maluje světlé zítřky u oprav spotřebičů?

No, může si založit živnost, koupit montérky a jít toho opraváře dělat. Když to bude dělat dobře a za rozumné peníze, tak tomu pomůže o dost víc, než když sedí na prdeli v EP a plácá o tom do médií.

Fakt sbírka kašparů.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist