Výrobci a prodejci biopotravin klesl v loňském roce zisk i tržby
"K mírnému oživení dochází od loňského roku. Zájem o biopotraviny opět po zhruba dvouleté postcovidové krizi začíná růst, ale tempo je stále pomalé," uvedl Jiránek.
Firma má aktuálně po Česku sedm obchodů, v roce 2020 však musela přistoupit k uzavření tří pražských prodejen, a to kvůli nízkým prodejům i rostoucím nákladům. "Od té doby jsme další prodejny nezavírali, situace se stabilizovala a prodeje opět rostou," tvrdí Jiránek.
V současnosti svou firmu považuje za jedničku na nezávislém trhu v certifikovaných biopotravinách, k čemuž podle něj pomohl i vstup strategického partnera v loňském roce. "Dochází k jeho dalším akvizicím podobných firem a tím vytváření efektivnější skupiny se stejným cílem," řekl Jiránek.
Společnost Fermia, za kterou stojí především podnikatel Bouška, získala loni v Country Life majoritu 51 procent, zbytek stále vlastní Jiránek.
Zájem o biopotraviny byl v Česku podle Jiránka veliký už od vstoupení firmy na trh v roce 1991. "Byli jsme svědky toho, jak biopotraviny byly něčím novým a neznámým, poté jsme zažili nárůst poptávky a dnes čelíme velké konkurenci, především ze strany obchodních řetězců," uvedl Jiránek. Ostatní české firmy Country Life jako konkurenci nevnímá, naopak je považuje za partnery. Na český trh zatím plně nevstoupila ani žádná velká specializovaná zahraniční biofirma, doplnil.
Obrat společností, které podnikají v biopotravinách, předloni v Česku podle údajů ministerstva zemědělství vzrostl na 11,3 miliardy korun z 10,22 miliardy korun v roce 2021. Z celkové spotřeby potravin ty v bio kvalitě tvořily 1,65 procenta. Tržby Country Life dosáhly v roce 2021 přes 460 milionů korun. Rostoucí zájem a důvěru v biopotraviny potvrdil i Jiránek.
České domácnosti spotřebovaly předloni biopotraviny za 6,95 miliardy korun, nejvíce jich nakoupily v supermarketech a hypermarketech, téměř čtvrtinu biopotravin nakoupili předloni lidé prostřednictvím e-shopů.
Country Life prodává bioprodukty, zdravou výživou a přírodní kosmetikou ze zahraničí i od českých výrobců a pěstitelů. V kamenných prodejnách eviduje největší poptávku po kvasovém chlebu, čerstvém ovoci a zelenině a mléčných výrobcích. Ve velkoobchodě patří mezi nejprodávanější produkty pod značkou Country Life sirupy, luštěniny a obiloviny.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Břetislav Machaček
25.8.2024 09:10potenciálních kupců tu vyšší cenu zaplatit. Pokud bude klesat kupní síla
zákazníků, tak bude klesat i odbyt dražších BIOproduktů. Nepomůže už ani
strašení závadností běžné produkce, když bude mít zákazník hluboko do
kapsy, potřebuje se nasytit a nehladovět, protože na BIO nemá. Znám
jednu mladou paní, která se kdysi zbláznila do BIOpotravin a neváhala
projezdit tisíce korun při jejich nákupu u BIOfarmářů. Po rozvodu ji
vyschnul takřka bezedný zdroj příjmů a začala konečně počítat. Dnes
nakupuje zcela běžné potraviny a aby nevypadala hloupě, tak začala BIO
produkci pomlouvat, že BIO není a že lžou. Co má totiž říci na to, že
kdysi by o běžné potraviny ani okem nezavadila a dnes je MUSÍ jako
osoba s menším příjmem z nouze nakupovat. Před půl rokem jsem ji potkal
v obchodě u regálu se zbožím na konci trvanlivosti a raději jsem ji
nepřipomínal, co o takovém zboží kdysi tvrdila. Jako VIP si vybírala
co jíst, ale dnes jí to, na co ji stačí peněženka. BIO by dávalo smysl
s cenou maximálně o 20% vyšší, než zboží běžné, ale v současných cenách
nebude nikdy zbožím pro zcela běžné zákazníky.